Θεολόγος…


Από παιδί στο σχολείο είχα μιά απορία: Τι ακριβώς “επιστήμων” είναι ο θεολόγος; Και είναι επιστήμων ο θεολόγος;

Η κατάληξη “-λόγος” έχει την έννοια της ειδικότητας, (προφανώς μετά από σπουδή ή εντατική ενασχόληση) ή κάποια επαγγελματική ιδιότητα (π.χ. “γυρολόγος”). Νομίζω η πρώτη χρήση είναι επικρατέστερη και κάθε “-λόγος” υποτίθεται ότι έχει μιά επιστημονική ειδικότητα. Ο θεολόγος περί τίνος ακριβώς είναι ειδικός; Ποιό αντικείμενο έχει σπουδάσει; Τον Θεό; Και ποιός ξέρει τι είναι και αν υπάρχει μιά τέτοια οντότητα, για να το διδάξει και στον θεολόγο; Αυτό το θέμα είναι αντικείμενο φιλοσοφικού στοχασμού και κανένας μέχρι τώρα δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι “ξέρει”, έστω με κάποιο βαθμό αμφιβολίας, τι είναι Θεός! Θεωρίες πολλές, άπειρες. Δόγματα, θρησκείες, φιλοσοφίες! Τίποτε γνωστό και συγκεκριμένο. Αόριστοι “ορισμοί”, ελπίδες μεταφυσικής ύπαρξης, μύθοι περί παραδείσου και κόλασης, μυθολογίες με εικαστικές περιγραφές κι άλλα πολλά που θα μπορούσαν να καταταγούν στην χορεία της τέχνης ή της λογοτεχνίας αλλά σε καμία περίπτωση της επιστήμης. Θα μου επιτρέψουν οι θεολόγοι να μην τους θεωρώ επιστήμονες. Δεν ξέρω τι ακριβώς είναι. Μορφωμένοι άνθρωποι μπορεί να είναι αλλά επιστήμονες όχι. Η επιστήμη έχει αντικείμενο σαφές και συγκεκριμένο, πραγματικό και όχι φανταστικό. Και να μου κάνουν τη χάρη, θεολόγοι και παπάδες να μην νομίζουν ότι πρέπει να έχουν γνώμη περί παντός επιστητού. Γιατί τους βλέπουμε, συχνά-πυκνά, σε κανάλια να τα “ξέρουν” και να τα εξηγούν όλα. Φυσικά στη βάση της θρησκείας! Και, βέβαια, δεν φταίνε μόο αυτοί που δεν αρνούνται να εμφανιστούν, φταίνε, κυρίως, αυτοί που τους καλούν. Και, βέβαια, φταίνε και οι πολιτείες που έχουν καθιερώσει την “ειδικότητα” του θεολόγου και τα πανεπιστήμια που δέχονται να ενταχθεί αυτό το επάγγελμα στις σχολές τους. Θα μπορούσε αυτό το επάγγελμα (έστω) να είναι κομμάτι του θρησκευτικού κατεστημένου (αφού ο άνθρωπος φαίνεται ότι χρειάζεται ακόμη, σαν δεκανίκι, τη θρησκεία) αλλά όχι να χρήζεται “επιστήμη”!

Advertisements

37 Responses to “Θεολόγος…”

  1. nosyparker Says:

    Πέστα, πέστα γιατί ααααααααααααααααααααααα!!!!!!

  2. ΑΤΗΕΝΑ Says:

    ΠΡΟ ΟΛΙΓΟΥ ΔΙΑΒΑΖΑ ΤΗΝ ΕΞΗΣ ΦΡΑΣΟΥΛΑ ΣΤΟΥ ΦΙΛΟΥ ΜΟΥ ΤΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥ
    http://theamapati.wordpress.com/2006/11/28/281106b/

    “θεός και σατανάς συναποτελούν τας αντιθέτους όψεις ενός ανυπάρκτου νομίσματος”

    ΕΙΝΑΙ ΑΣΤΕΙΟ ΝΑ ΜΙΛΑΜΕ ΓΙΑ ΕΠΙΣΤΗΜΗ …

  3. liodara Says:

    kalhmera omorfia mou!!!!!!!To 8ema sou shmera einai poli sovaro kai den 8a sou pw alla…8a me soovarh….Pote mou den paradexthka toys 8eologous ws episthmones…oi idioi einai toso kollhmenoi me ayto pou legetai ueologia….popu 8ewroun eayton anwtero olwn twn ka8hghtwn kai ta 8rhskeytika toi pio shmantiko twn ma8hmatwn..Malista ta teleytaia xronia, pou giname pio proodeytikoi(pana8ema mas) exw ma8ei oti sth g lukeiou didaskontai pleon 8rhskeologia kai kala na t akousei ola gia ola ta 8rhskeymata to paidi kai na epilexei…wstoso otan eida to vivlio tous , ginetai men anafora sta alla 8rhskeymata ALLA me tetoio propaganda kata twn allwn ti na dialexei kai to pamoiro to paidaki….tespa..! Oi gurologoi einaipio episthmones apo tous 8eologoys….!

  4. Crucilla Says:

    Στιχάκι από τραγουδάκι
    Pourquoi le diable et le bon dieu? ( Γιατί υπάρχει ο διάβολος κι ο καλός Θεούλης;)
    C’est pour faire parler les curieux…. ( Για να έχουν οι περίεργοι να λένε…)
    Και για να έχουν δουλειά οι θεολόγοι!

  5. Nassos Says:

    Το μάθημα των θρησκευτικών στα σχολεία είναι από τα πιο αστεία πράγματα στον κόσμου…

  6. False Poison Says:

    Συμφωνώ στο έπακρο με τα γραφόμενά σας…

    Μολις αποκτήσατε σύμμαχο….

  7. nemertes Says:

    Καλά μπήκε πελάτης και είχα ανοιχτό το blog. Κάνε το βρε παιδί μου λίγο ποιο… καθαρευουσιάνικο! :p

    Πάμε τώρα στους πουλολόγους. Καταρχήν η ονομασία είναι λάθος. Στην συγκεκριμένη χώρα έπρεπε να λέγονται Χριστιανολόγοι. Χριστιανικά διδάσκουν, όχι θρησκευτικά. Από την άλλη, αν κάποιος έχει ανάγκη τον θεό ας τον ψάξει μόνος του. Θέλει και βοήθεια; Τέλος μήπως να σου θυμίσω ότι σε πολλά σχολεία το μάθημα των θρησκευτικών κάνει ιερέας; Μήπως να χρίσω και εγώ τον εαυτό μου ιερέα της Νημερτοθρησκείας και να απαιτήσω να κάνω μάθημα σε όλες τις βαθμίδες;

  8. Derevirn Says:

    Όσο επιστήμονας είναι και ο αστρολόγος… 😉

  9. Alitovios Says:

    Θεολόγος είναι κάποιος που μελετά τις θρησκείες και την εξέλιξη τους κατά την ιστορία. Συμφωνώ πως δεν είναι επιστήμη, διαφωνώ με την άποψη πως κακώς περιλαμβάνεται στις ειδικότητες των πανεπιστημίων. Αλλά να ρωτήσω κι εγώ κάτι με τη σειρά μου; Γιατί όλη αυτή η σκασίλα με το τι είναι επιστημονικό και τι όχι; Δηλαδή το οτιδήποτε έχει μεγαλύτερη αξία άμα είναι επιστημονικό;

  10. heliotypon Says:

    >Nosyparker: Ε, αυτό κάνω. Προσπαθώ,τουλάχιστον!

    >Athena: Πολύ χαριτωμένη η φρασούλα…

    >Liodara: Πολύ μου αρέσουν οι εκφράσεις σου αλλά μόνο …”ομορφιά” δεν είμαι. Αν έβαζα φωτογραφία μου εδώ θα φεύγατε όλες! Το κόλλημα της Ελληνικής πολιτείας με τη θρησκεία και ειδικά με την “Ορθοδοξία” (Πόση αλαζονεία κρύβει αυτή η ονομασία: “Η ορθή δοξασία είναι η δική μας”!) είναι απελπιστική. ‘Ομηροι των παπάδων οι πολιτικοί φοβούνται το πολιτικό κόστος του διαχωρισμού κράτους-εκκλησίας.

    >Crucilla: Καλό το γαλικούλι! Αλλά κι αυτοί (οι γάλλοι) κολλημένοι είναι…

    >Νassos: Απ’ ότι θυμάμαι είναι. Κάποτε στο Γυμνάσιο είχα εισπράξει ένα “4” σε διαγώνισμα θρησκευτικών και κόντεψαν να με φάνε ζωντανό, οικογένεια και δάσκαλοι!

    >False Poison: Ευχαριστώ

    >Nemertes: ‘Ετσι είναι. Η θρησκειολογία θα μπορούσε να είναι χρήσιμο μάθημα στην εκπαίδευση, μιά και οι θρησκείες είναι κομμάτι της ιστορίας αλλά και της κοινωνιολογίας. Αλλά εδώ δεν πρόκειται γι αυτό αλλά για καθαρή προσπάθεια επηρρεασμού ή μάλλον προσυλητισμού. Οι πιό κωμικές θρησκείες είναι οι τηλεοπτικές των ΗΠΑ: ‘Οποιος θέλει ιδρύει θρησκεία ή εκκλησία και αγοράζει χρόνο στην TV. Αν είναι μάγκας και μπορεί να ξεγελάσει τους θεατές μαζεύει άπειρα δολλάρια και αφορολόγητα (ως θρησκεία). Αν τους δειτε να “κηρύττουν” θα πέσετε κάτω από τα γέλια! Πώς να το κάνω το όνομα του Blog, “Αιδοίον”; Θα έχανε όλη τη μουσική του ο τίτλος! Ο ήχος “Μουνί” είναι ο μουσικότερος που έχω ακούσει!

    >Derevirn: Κι όμως υπάρχουν αστρολόγοι που βγαίνουν στα κανάλια και υποστηρίζουν ότι είναι επιστήμονες και ότι η αστρολογία διαδάσκεται σε σοβαρά πανεπιστήμια! Αν είναι δυνατόν!

    >Alitovios: Η μελέτη των θρησκειών θα μπορούσε να ονομαστεί θρησκειολογία και, όπως γράφω πιο πάνω, νομίζω είναι χρήσιμη. Αλλά δεν είναι αυτό που εννοούν με την έννοια “Θεολόγος”. Την περιορίζουν αποκλειστικά στην υποτιθέμενη γνώση παντός σχετικού με τον Θεό και του μεταφυσικού. Δεν είναι θέμα αξίας αλλά ακριβολογίας. Επιστήμη είναι κάτι συγκεκριμένο όπως συγκεκριμένα είναι και η τέχνη, η λογοτεχνία, η άθληση, κλπ. ‘Ομως πολλοί προσπαθούν να δώσουν αυξημένη αξία σε παρεμφερείς έννοιες ονομάζοντές τες επιστήμες, μιά και ζούμε στην εποχή εκτυφλωτικής αίγλης της επιστήμης!

  11. m13 Says:

    γιατί να μην είναι επιστήμη;
    αφού η θρησκεία συνδέεται στενά με την κοινωνία.

    Ή μήπως ούτε η κοινωνιολογία είναι επιστήμη;

    Δεν ξέρω, πολύ ωραία το σκέφτεσαι αλλά εγώ το βλέπω λίγο αλλιώς 🙂

  12. heliotypon Says:

    >m13: Η θρησκεία συνδέεται με την κοινωνία επειδή είναι κοινωνικό φαινόμενο. ‘Ομως η θεολογία δεν ασχολείται με την κονωνική πλευρά της θρησκείας, δεν εξετάζει τη σχέση κοινωνίας και θρησκείας συναρτήσει άλλων παραμέτρων, όπως θα έκανε μια επιστήμη. Η θεολογία ισχυρίζεται ότι γνωρίζει τις ιδιότητες του υπερφυσικού, τις βουλές του και τους νόμους του. Εκεί ακριβώς είναι η διαφωνία μου: Δεν μπορείς να γωρίζεις τίποτε για κάτι τόσο άγνωστο και αμφισβητήσιμης ύπαρξης. Και τι ερευνά, άραγε, ένας “επιστήμων” θεολόγος; (όχι κοινωνιολόγος). Και πώς παίρνουν τα ΜΑ τους και τα διδακτορικά τους οι θεολόγοι;

  13. heliotypon Says:

    Στο Blog του Derevirn υπάρχει ένα πολύ ενδιαφέρον video από μιά συνδιάσκεψη επάνω στον ρόλο της θρησκείας στον σύγχρονο κόσμο και στην σχέση θρησκείας-επιστήμης. Είναι λίγο μεγάλο (~1 ώρα) αλλά πολύ ενδιαφέρον. Για όσους έχουν άνεση με την Αγγλική γλώσσα.

  14. Derevirn Says:

    Γνωρίζω ότι και οι αστρολόγοι προσπαθούν να περάσουν για επιστήμονες ορισμένες φορές. Το θέμα είναι ότι οι θεολόγοι θα έπρεπε να έχουν το ίδιο κύρος με τους προαναφερθέντες (ως επιστήμονες παντα).

  15. Ανώνυμος Says:

    Αχ, φίλε μου! Η κατάληξη -λόγος σημαίνει ότι ασχολείται με τον “Λόγο”. Όπως συμβαίνει και σε άλλες επιστήμες.πχ. Φιλό-λογος, Ψυχο-λόγος κλπ.
    Τι είναι “Λόγος”? Ερεύνησέ το, μην τα περιμένεις όλα έτοιμα!
    Το μεγάλο πρόβλημα είναι πως αυτοί που λένε ότι γνωρίζουν δεν έχουν ιδέα περί αυτού. Αυτό όμως δεν συμβαίνει σε κάθε επιστήμη?

  16. Γωγώ Says:

    Οι θεολόγοι είναι η αντιπρόσωποι του Θεού στα σχολεία!! Ντοιιιιιιιιινγκ!!

  17. atheofobos Says:

    Η θεολογία θα έπρεπε να λέγεται θρησκειολογία όποτε θα είχει θέση αντίστοιχη με την φιλολογία.
    Δεν τό θέλουν όμως γιατί στην Ελλάδα ουσιαστικά δεν μελετούν τα δόγματα απλά υποστηρίζουν τό Ορθοδοξο δόγμα θεωρώντας αιρέσεις τα άλλα.

  18. heliotypon Says:

    >Derevirn: Ναι, έτσι είναι. ‘Ομως οι αστρολόγοι δεν αναγνωρίζινται ως επιστήμονες μεν κερδίζουν χοντρά ποσά δε. Οι καημένοι οι θεολόγοι θεωρούνται επιστήμονες μεν (κακώς) ψωμολυσσούν δε! Θα μπορούσαν να γίνουν κάτι άλλο, π.χ. φιλόλογοι, αρχαιλόγοι, φιλόσοφοι αλλά θεολόγοι, βρε παιδί μου;

    >Ανώνυμος: “Λόγος” είναι ευρέως γνωστό τι σημαίνει. Συνδέεται στενά με την έννοια της δυνατότητας της σκέψης και , ίσως, λιγότερο με την προφορική έκφραση (από το “λέγω”). Αλλά πώς να “λέγεις” αν δεν σκέπτεσαι; Για τον “απωλεσθέντα λόγο” έχω πολλές απορίες αλλά απάντηση δεν έχω πάρει!

    >Γωγώ: Ακούγεται χαριτωμένο αλλά είναι θλιβερό. Για τα παιδιά!

    >atheofovos: Αυτό λέμε. Η “επικρατούσα θρησκεία” βλέπεις προστατεύεται από το Σύνταγμα. Το άθλιο κατασκεύασμα των δύο κομμάτων, που για να μην χάσουν τις ψήφους των θρηκολήπτων, διαιωνίζουν τον μεσαιωνικό εναγκαλισμό κράτους και “Ορθοδοξίας”!

  19. Sakis Says:

    Είμαι της άποψης ότι ότι είναι να διδαζθούμε Θεολογικά πρέπει να το διδασκόμαστε μέχρι το Δημοτικό, άντε να χαρίσω και δύοπ τάξεις του Γυμνασίου. Μετά είναι ανακύκλωση του ίδιου πράγματος που αποστρέφει τους μαθητές από το αντικείμενο απλά γιατί τους τρώει άδικα τον χρόνο τους.
    Δεν έχω τίποτα με την Θρησκεία ίσα ίσα που πέρα από τον δογματισμό έχει μεγάλο ενδιαφέρον να αγγιζουν τα μαθήματα το φιλοσοφικό μέρος . Πρέπι να προσεγγίζονται και άλλες θρησκέιες με αυτό τον τρόπο ώστε να έχει ενδιαφέορν το π΄ραγμα και μόνο έτσι θα απομυθοποιούντια πολλά πράγματα και θα εκλέιψουν οι φανατικοί δογματισμοί. Αν είναι μαγκες οι Θεολόγοι να επιμορφωθούν και να διδάξουν έτσι το μάθημα, και το ΥΠ. Παιδ να απαγγιστρωθεί από την Εκκλησία και ανοίξει τα στραβά του στις νέες τάσεις και στο τι ζητανε οι νέοι

    Ηλιότυπε λέω να σε βάλω στη φωλία του Σταυραετού Βάλε με και συ αν θέλεις.

  20. Anonymous Says:

    αλλο ομως κοινονικη θεολογια και αλλο σκετη θεολογια…το πρωτο ειναι επιστημη γιατι συνδεεται αρρηκτα με την κοινονιολογια και τη θεολογια

  21. heliotypon Says:

    >Sakis: Δυστυχώς μόλις είδα το σχόλιό σου… ‘Αλλο τα θρησκευτικά κι άλλο η θρησκειολογία. Η τελευταία θα μπορούσε να είναι κλάδος της φιλοσοφίας, της κοινωνιολογίας ή της ιστορίας. Το να διδάσκεις ότι υπάρχει αυτό κι εκείνο, πράγματα που κανείς δεν απέδειξε ότι υπάρχουν, να διδάσκεις για θαύματα που ποτέ δεν αποδείχτηκαν είναι αγυρτεία του χειρίστου είδους και όχι επιστήμη. Το να διδάσκεις τι πιστεύουν διάφοροι λαοί και πώς διαμόρφωσαν την ιστορία του κόσμου οι θρησκείες είναι επιστήμη.

    >Anonymous: Κάτι τέτοιο λέω κι εγώ… ‘Αλλα ονόματα χρησιμοποιώ.

  22. Άρια Says:

    Λοιπόν…
    Εγω ‘επεσα στο site αυτό εντελώς τυχαία, ενώ έψαχνα πληροφορίες για το μάθημα του ΣΕΠ καθώς έχω αναλάβει το μάθημα των θρησκευτικών, αλλά δεν μπορώ να μην πω την άπωψη μου.
    Είμαι μαθήτρια, της Γ’ γυμνασίου συγκεκριμένα…
    Αυτό που έχω καταλάβει είναι ότι όλοι σας πρέπει να είχατε τραυματικές εμπειρείες από θεολόγους…
    Και εγώ έτσι ήμουν μέχρι πρίν από ένα χρόνο.
    Πριν ένα χρόνο, μπήκε μια καινούργια υεολόγος στην τάξη μας. Ε. λοιπόν σας πληροφορώ από εκείνο το πρωί το μάθημα των θρησκευτικών είχε γίνει το αγαπημένο όλων των μαθητών, το μάθημα που όλοι διάβαζαν (ακόμα και οι χειρότεροι μαθητές).
    Δεν είναι μόνο το ότι το μάθημα μας διδάσκει τα ήθη, αλλά η εν λόγω καθηγήτρια μας βοήθησε-μέσω των παραδιγμάτων του βιβλίου, να τα βγάλουμε πέρα σε οποιοδήποτε προβλήματα αντιμετωπίζαμε…
    Μπορεί στο μάλλον λοιπόν να έχουμε ξεχάσει ΤΑ ΠΑΝΤΑ που ”μαθαμε” από μαθηματικά και αρχαία, αλλα
    αθτά που μάθαμε στα θρησκευτικα ΘΑ ΜΑΣ ΜΕΙΝΟΥΝ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ, και θα μας καθοδηγουν για μια ζωη…

    Ρωτήσατε τους μαθητές αν θέλουν όντως να καταργηθεί το μάθημα από τα σχολεία???
    Τίποτα δεν είναι τυχαίο.
    Και τα θρησκευτικά-όσο περίεργο κι αν ακουστει, ΤΑ ΑΓΑΠΆΜΕ.
    Οι θεολόγοι είναι αυτοί που ΠΑΣΧΙΖΟΥΝ και ΑΓΑΠΑΝΕ περισσότερο από όλους τους ”καθηγητές”.

    ~η ταπεινή γνώμη μίας μαθητριας~

  23. heliotypon Says:

    >’Αρια: Καλά κάνεις και λες τη γνώμη σου. Εδώ νομίζω ότι μπερδεύεις την προσωπικότητα ενός αξιόλογου ανθρώπου που κατάφερε, έστω διδάσκοντας θρησκευτικά, να πλησιάσει τα παιδιά και να μπορέσει να αποκτήσει την εμπιστοσύνη τους και τον θαυμασμό τους. Αυτό σχετίζεται με τον άνθρωπο και όχι με τομάθημα που διδάσκει. Αν διαβάσεις προσεκτικά την ανάρτηση θα δεις ότι αναφέρομαι στην έννοια της ειδικότητας. Τι θα πει “ειδικός πε΄ρι τον θεό”; Εδώ κανείς δεν ξέρει τίποτα περί θεού γιατί δεν υπάρχει καμία απόδειξη για την ύπαρξη τέτοιας οντότητας. Πώς μπορεί να λέμε ότι υπάρχει κάποιος που ξέρει καλά τα περί ενός μη εξακριβωμένα υπαρκτού όντος; Αυτό τονίζω στην ανάρτηση και δεν αποκλείω να υπάρχουν προικισμένα, κατά τα άλλα, άτομα που φέρουν αυτόν το τίτλο.

  24. Άρια Says:

    Ένας σωστός θεολόγος δεν θα παι ποτέ ότι είναι ειδικός και γνωρίζει τα πάντα γύρω από το θείο. Η δουλειά του είναι να μεταφέρει όλα τα ως τώρα γνωστά πράγματα περι του αντικειμένου του στους μαθητές, τα οποία αντλούντα από την Αγία Γραφή και από τα κείμενα των Αγίων μας.
    Ένας σωστός θεολόγος ποτέ δεν θα προβεί σε παρετέρω δικές του αναλύσεις
    και δεν θα διδάξει ποτέ δικές του απόψεις.
    Όσα γνωρίζουμε για τον Θεό τα αντλούμε από κάποιες πηγές.
    Ε, λοιπόν αυτές τις πηγές καλείται ένας θεολόγος να μεταδώσει στους μαθητές του. έστω και αυτά τα λίγα που γνωρίζουμε.
    Ένας σωστός θεολόγος ποτέ δεν θα απαιτήσει από τον μαθητή να πιστέψει, μονάχα να ακούσει όλα τα ως τωρα γνωστά έτσι όστε να σχηματίσει (ο μαθητής) δική του άποψη.

    Τα πράγματα περιπλεκονται όταν θεολόγοι τόσο ”προσκολλημένοι”, αυτό που αποκαλούμε ”στενόμυαλοι” δίνουν την δική τους ερμηνεία σε πράγματα (που όπως όλοισας εδώ τονίζεται) δεν είναι δυνατό να γνωρίζουν.

    Έχετε δίκιο. Όπως και οι σωστοί θεολόγοι έχουν δίκιο.
    Η μόνη λύση που θα μπορούσε να υπάρξει είναι οι θεολόγοι να ελεγχονται και να αξιολογούνται συστηματικά, έτσι ώστε αυτοί που θεορούν τους εαυτούς τους ”την παρουσία του Θεού εις την τάξιν” να εξαληφθουν από το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.

    Δεν κατάλαβα όμως κάτι. Το όλο ζήτημα της υπόθεσης είναι το ότι ετυμολογικά θεολόγος συμαίνει ”ειδικός περί του Θεού?”
    Αυτό?
    Ξέρετε πόσα τέτοια υπάρχουν?
    Ξέρετε άραγε ότι είναι λάθος να γράφουμε ”χημεία” καθώς το σωστό είναι ”χυμεία”?
    Αυτό είναι απλά μία λεπτομέρεια, καθώς ο όρος ”θεολόγος” έχει καθειερωθει εδώ και αιώνες. Απλά με το πέρασμα των χρόνων έμεινε αυτή η λεξη, έστω και λαναθασμένη.
    Με τόσους πολεμους που πέρασε η Ελλάδα είναι θαύμα που η γλώσσα μας επιβίωσε έστω και μα τις ατέλειές της…

  25. heliotypon Says:

    >Aria: Η διαφορά μας είναι ότι πιστεύεις στι ό,τι διδάσκουν οι γραφές (οι πηγές, που γράφεις) είναι πραγματικά και αληθινά ενώ εγώ. μην έχοπντας απολύτως καμία απόδειξη περί αυτών δεν τα πιστεύω. Για μένα τα περί αγίων και μεταφυσικών οντοτήτων είναι παραμύθια και το ίδιο και το όλο “οικοδόμημα” που λέγεται θρησκεία. Φτιαχτά παραμυθάκια που προορίζονται μόνο για χειραγώγηση και για εκμετάλλευση. Τι θα πει σωστοί και μη σωστοί θεολόγοι. ΔΕΝ υπάρχουν θεολόγοι γιατί δεν έχει αποδειχτεί ότι υπάρχουν μεταφυσικές οντότητες οι οποίες είναι και το αντικείμενο της “ειδικότητάς” των. Δεν μπορεί να υπάρχει μιά ειδικότητα για ανύπαρκτη επιστήμη. Αν μπορεί να υπάρξει κάτι σχετικό αυτό είναι η “θρησκειολογία” γιατί οι θρησκείες, καλώς ή κακώς (για μένα πολύ, μα πάρα πολύ κακώς), υπάρχουν. Τώρα, πιθανόν ο άνθρωπος να πήγε στη θεολογική σχολή γιατί δεν μπήκε κάπου αλλού και έπρεπε να κάνει κάτι για να ζήσει. Δεν τον κατηγορώ γι αυτό.

  26. Anonymous Says:

    http://www.1821.gr

  27. heliotypon Says:

    >Anonymous: Αν δεις τα τρυκ του ταχυδακτυλουργού Copperfield θα τον νομίσεις θεό. Το ότι συμβαίνει κάτι που δεν μπορούμε να καταλάβουμε ή να εξηγήσουμε δεν σημαίνει ότι έχει θεϊκή προέλευση. Προ καιρού απέδειξε μηχανικός σε παπάδες, ότι κερί του οποίου το φυτίλι βυθίστηκε σε διθειάνθρακα αυτοαναφλέγεται μετά από 5-10 λεπτά…

  28. FREEDOM Says:

    ΠΑΙΔΙΑ,ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΑΚΡΙΒΩΣ ΑΠΟΨΗ ΕΙΧΑ Κ ΕΓΩ ΜΕ ΕΣΑΣ ΟΤΑΝ ΕΜΑΘΑ ΟΤΙ ΠΕΡΑΣΑ ΘΕΟΛΟΓΙΑ.ΕΛΕΓΑ ΟΤΙ ΑΥΤΑ ΕΙΝΑΙ ΒΛΑΚΕΙΕΣ ΚΑΙ ΟΤΙ Η ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΚΑΙ ΟΤΙ ΣΤΗΝ ΤΕΛΙΚΗ ΤΟ ΜΟΝΟ ΠΟΥ ΘΑ ΜΑΘΩ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΕΡΜΗΝΕΥΩ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ ΚΑΤΙ ΔΗΛΑΔΗ ΠΟΥ ΔΕΝ ΜΟΥ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΤΙΠΟΤΑ.ΠΡΟΣ ΜΕΓΑΛΗ ΜΟΥ ΕΚΠΛΗΞΗ ΕΚΑΝΑ ΛΑΘΟΣ. ΕΜΑΘΑ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΝΑ ΣΚΕΦΤΟΜΑΙ,ΝΑ ΚΡΙΝΩ ΑΛΛΑ Κ ΝΑ ΑΝΤΙΛΑΜΒΑΝΟΜΑΙ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΜΕ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ ΤΡΟΠΟ.ΕΙΤΕ ΜΑΣ ΑΡΕΣΕΙ ΕΙΤΕ ΟΧΙ Η ΠΙΣΤΗ ΣΕ ΚΑΤΙ ΑΝΩΤΕΡΟ ΥΠΗΡΧΕ ΑΠΟ ΤΟΤΕ ΠΟΥ ΕΜΦΑΝΙΣΤΗΚΕ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ.ΑΥΤΟ ΑΚΡΙΒΩΣ ΜΑΘΑΙΝΟΥΜΕ,ΤΗΝ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΣΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ ΤΟΝ ΑΙΩΝΩΝ ,ΤΗΝ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ,ΤΗΝ ΕΠΙΡΡΟΗ ΤΗΣ ΣΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ,ΣΤΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ,ΣΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΣΤΑ ΗΘΗ ΚΑΙ ΤΑ ΕΘΙΜΑ ΚΑΙ ΣΤΗ ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙΑ ΤΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΩΝ.ΑΥΤΟ ΓΙΑ ΕΜΕΝΑ ΘΕΩΡΕΙΤΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΗ.Κ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΚΑΜΙΑ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΠΟΥ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΕΠΙΒΑΛΛΕΙ ΝΑ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΑΙ ΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ.ΑΠΛΩΣ ΕΙΝΑΙ ΑΚΟΜΑ ΜΙΑ ΑΠΟΔΕΙΞΗ,ΤΟ ΠΟΣΗ ΔΥΝΑΜΗ ΕΧΕΙ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ. ΣΕ ΕΝΑΝ ΚΟΣΜΟ ΠΟΥ ΚΑΙ ΚΑΤΑ ΤΑ ΑΛΛΑ ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΛΛΑΓΜΕΝΟΣ ΑΠΟ ΠΡΟΚΑΤΑΛΗΨΕΙΣ ΕΝΩ ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΕΠΙΒΑΛΛΕΙ ΜΕ ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ.Α ΚΑΙ ΚΑΤΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΔΕΝ ΕΙΜΑΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΠΟΔΕΙΞΟΥΜΕ ΟΤΙ ΥΠΑΡΧΕΙ ΘΕΟΣ ΓΙΑΤΙ ΠΟΛΥ ΑΠΛΑ Η ΠΙΣΤΗ ΔΕΝ ΑΠΟΔΕΙΚΝΥΕΤΑΙ.ΟΣΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΑΠΑΔΕΣ ΠΟΥ ΝΟΜΙΖΟΥΝ ΟΤΙ ΤΑ ΞΕΡΟΥΝ ΟΛΑ ΕΝΑ ΕΧΩ ΝΑ ΠΩ:ΚΟΛΛΗΜΕΝΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΑΝΤΟΥ…ΔΥΣΤΥΧΩΣ

  29. kremtos Says:

    Πρότασή μου που σίγουρα θα γίνει δεκτή α) είτε με γενική αποδοκιμασία, β) είτε με γενική αδιαφορία.

    Να καταργηθεί το μάθημα των Θρησκευτικών στα σχολεία ως υποχρεωτικό μάθημα, χωρίς να παίζουμε, με εκφράσεις “υποχρεωτικό για τους ορθόδοξους”, “προαιρετικό για ετερόδοξους κλπ”.

    Με κάτι τέτοια τεχνάσματα οι εκκλησίες θα μείνουν χωρίς ψάλτες και θα παίζουν κασέτες ή CDs όπως σε μιναρέδες.

    Αντί του μαθήματος των Θρησκευτικών, να διδάσκεται η βυζαντινή μουσική, με τον ίδιο τρόπο που γίνεται η διδασκαλία της μουσικής, των θεωρητικών, του σολφέζ, κλπ στα μουσικά γυμνάσια/ λύκεια. Τα θρησκευτικά να μπαίνουν μόνο ως παραπομπές και επεξηγήσεις του κειμένου των μαθημάτων.

    Το νέο μάθημα που θα περιλαμβάνει μέρος των ήδη διδασκομένων θρησκευτικών, αλλά με τη μορφή υποσημειώσεων σε κείμενα βυζαντινής μουσικής, θα είναι συμβατό με την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, και θα ξανακατακτήσουμε τη βυζαντινή μουσική, όπως και θα έχουμε ψάλτες στις εκκλησίες ή επιστήμονες της μουσικής των δημοτικών τραγουδιών και των παραδόσεών μας.

    Αλλά από ανθρώπους που πιστεύουν ακόμα ότι η γη είναι επίπεδη, από ανθρώπους που ακόμα θεωρούν καταδικαστέους τον Γαλιλαίο καιτον Καζαντζάκη, από ανθρώπους που πιστεύουν ότι πρέπει να ανακατεύεται η εκκλησία στο αν θα πρέπει να επιτρέπονται οι εκτός γάμου σεξουαλικές σχέσεις των νέων, είναι προβλεπτές οι αντιδράσεις……….

  30. heliotypon Says:

    >FREEDOM: Αν η “επιστήμη” λεγόταν “Θρησκειολογία” θα ήταν διαφορετικό. Αυτό είναι η ιστορική εξέλιξη ενός κοινωνικού φαινομένου που είχε κάποιες επιδράσεις και στην εξέλιξη της ανθρωπότητας και με αυτήν την έννοια αξίζει να το μελετάμε. ‘Ομως, δεν περιορίζεται σ’αυτό η θεολογία. Ισχυρίζεται ότι “ξέρει” περί θεού, σαν να είναι δεδομένο ότι υπάρχει κάτι τέτοιο και ότι το μελετά, σαν να ήταν δυνατόν να μελετήσεις κάτι που δεν υπάρχει. Εδώ είναι η αντίρρησή μου.

    >kremtos: Προσωπικά δεν μου αρέσει ιδιαίτερα η βυζαντινή μουσική, αυτή που ακούω τουλάχιστον σε μας εδώ. ‘Εχω ακούσει βυζαντινή μουσική που συνέθεσε ο Τσαϊκόφσκυ και ήταν άλλο πράγμα. Θα προτιμούσα να λέγεται θρησκειολογία το μάθημα και να διδάσκεται υποχρεωτικά, ως μελέτη του φαινομένου της θρησκείας, όπως γράφω και στον FREEDOM πιο πάνω, όπως διδάσκεται η ιστορία και η κοινωνιολογία.

  31. nik bibo Says:

    Ειστε πολυ εκτος..Οι Χριστιανοί έχουν λόγο να αγωνίζονται γι’ αυτό που πιστεύουν. Έχουν λόγο θα λέγαμε να “προπαγανδίζουν” την πίστη τους. Οι άθεοι τι λόγο έχουν; Αν ο Θεός δεν υπάρχει, τι νόημα έχει η αλήθεια και το ψέμα, σε μια ζωή χωρίς σκοπό και νόημα, που τελειώνει στον τάφο; Σε μια ανθρωπότητα χωρίς μέλλον, που αποτελεί μόνο ανακύκλωση χημικών στοιχείων τής γης από τη γέννηση ως τον τάφοΑν οι Χριστιανοί πιστεύουν σε ένα ψέμα, οι άθεοι γιατί κόπτονται; Γιατί γυρίζουν στα Χριστιανικά φόρουμ και στα δωμάτια συζήτησης, και προσπαθούν να πείσουν ότι έχουμε λάθος; Τι θα κερδίσουν αν μας πείσουν; Και εμείς τι θα κερδίσουμε αν πειστούμε; Τη δική τους απελπισία; Την έλλειψη νοήματος; Την απόφαση ότι μας περιμένει μόνο ο τάφος; Τι νόημα έχει το δικό μας ψέμα (αν είναι ψέμα), εφ’ όσον τότε Θεός δεν υπάρχει, και η αλήθεια δεν έχει νόημα; Θέλουν να μας βοηθήσουν να δούμε την αλήθεια; Την αλήθεια σε τι; Με ποιο σημείο αναφοράς; Με ποιο σκοπό και για ποιο λόγο, όταν σκοπός και λόγος δεν υπάρχει στο σύμπαν;

  32. nik bibo Says:

    Καταρχας η θρησκειολογια ειναι καινουρια εφευρεση του 18 αιωνος.Επιτευγμα ανθρωπων με νεα ”ελευθερα μυαλα”.Αυτος ειναι ενας ιδιαιτερος τροπος για να μειθουν τα θρησκευτικα μεσω του συνονθυλευματος αυτου που ονομαζεται θρησκειολογια.Η ενασχοληση με γερμανικα προτυπα σας λεει κατι?Εστω οτι ειναι ΟΛΙΓΟΝ…χαχαχα οχι, ΠΟΛΥ ειναι ορθολογιστες και τα σκουπιδια που τιμουν με το αξιωμα τους μια επιστημη την υπονομευουν με σαβουρες.Που ειναι οι αγιοι?Που ειναι η κληρονομια μας?Μασονοι θα γινουμε χωρις να το θελουμε γιατι αυτο περιλαμβανουν τα αποκρυφα σχεδια και μαλιστα μια ωραια λεξη μιλαει μονη της:Οικουμενισμος…Τα σχεδια των απιστων μασονων και των φιλοοικουμενισταρων αυτων των προδοτων της γης δεν αργουν πολυ…Ολα ειναι ανοιχτα οπως το μυαλο μιας καμηλοπαρδαλης που βαζει το κεφαλι της στην αμμο και ΨΕΥΔΕΤΑΙ.

  33. heliotypon Says:

    >nik bibo: Αν οι θρησκείες δεν είχαν αρνητικές επιπτώσεις εμείς δεν θα είχαμε κανένα λόγο να τιθέμεθα αντιμέτωποι με αυτές. Αντιθέτως, όμως, οι θρησκείες απετέλεσαν, ανέκαθεν, αιτία καταστροφικών ενεργειών. Ακόμη και σήμερα οι θρησκείες χωρίζουν τους λαούς και γίνονται αιτία για αιματηρούς πολέμους και άλλα δεινά. Επί πλέον, η υιοθέτηση παράλογων “ηθικών” κανόνων και αξιών έχει συντελέσει στην ανθρώπινη δυστυχία, αλλά και σε αιματηρές συγκρούσεις και την εκτέλεση αποτρόπαιων πράξεων. Αυτοί είναι οι λόγοι της αντίθεσής μας στις θρησκείες. ‘Οσο για την ύπαρξη Θεού ή της επέκεινα του τάφου ζωής, μπορεί κανείς να πιστεύει ό,τι θέλει, αλλά καμμία ένδειξη δεν έχουμε γι’ αυτά. Και εγώ, αν είχα παιδιά, δεν θα ήθελα να διδαχτούν στο σχολείο θρησκευτικά παραμύθια που μπορεί να τους δημιουργήσουν πλήθος από ψυχολογικά και κοινωνικά προβλήματα. Φυσικά, αν κάποιος νοιώθει καλλίτερα με θρησκευτικά παραισθησιογόνα, δικαίωμά του είναι να τα παίρνει. Όχι, όμως και να τα επιβάλει.

  34. stella Says:

    οσοι γραφουν κατα των θεολογων δεν ξερουν τι λενε…δεν εχουν ιδεα..προκειται για κομπλεξικα ατομα….ειναι και αυτο μια επιστημη και δεν πρεπει καποιοι να υπονομευουν το αντικειμενο επειδη δεν το πιστευουν η το θεωρουν υπερφυσικο..αυτα ειναι μαλακιες…ο καθε ανθρωπος αγαπα αυτο που κανει και εχει δικαιωμα…ακου η αστρολογια ειναι καλυτερη απ την επιστημη της θεολογιας…εζησα για να το ακουσω και αυτο ειναι για γελια καποιοι ανθρωποι…ξυπνηστε ρεεεεεεεε και μην ταυτιζετε παπαδες και θεολογους αλλο το ενα αλλο το αλλο…οποιος δεν εχει διδαχθει θρησκειολογια να μην μιλαει…δεν μπορω να ακουω ασχετους να εχουν αποψη..ειναι τραγικοοοο….τα θρησκευτικα εχουν μεγαλη αξια ειτε σας αρεσει ειτε οχι…και αυτο που κανει το υπουργειο ειναι απαραδεκτο που πολεμαει μονιμως τη θεολογικη σχολη..τι περιμενεις ομως….να κανουν καλο?φιλε μου γινε γυρολογος σου ταιριαζει καλυτερα αστη τη θεολογια σε καποιον που την κατανοει…εξαλλου δεν ειναι για ολους…δεν εχουν ολοι μυαλο…

  35. heliotypon Says:

    >Stella: Η θρησκειολογία έχει σαφές αντικείμενο: Σπουδάζει το κοινωνικό (κατ’ εμέ και παρανοϊκό) φαινόμενο των θρησκειών που υπήρχαν και υπάρχουν σε διάφορες κοινωνίες, τις επιδράσεις και τις διεργασίες που τελούνται μέσω, ή λόγω των θρησκειών. Η “θεολογία” ακούγεται σαν να υπάρχει κάποια οντότητα που λέγεται “θεός” και που αυτή αναλαμβάνει να τον σπουδάσει, να μάθει τις ιδιότητές του, τη λειτουργία του κλπ. Ε, αυτό είναι, κατ’ εμέ πάντα, αδιανόητο. Αφού δεν έχουμε καμία απολύτως απόδειξη, ή έστω ένδειξη, περί ύπαρξης υπερφυσικών οντοτήτων, θεού, αγίων, κλπ., τι σπουδάζει η εν λόγω “επιστήμη”; Φυσικά δεν δέχομαι όλα τα παραμύθια των γραφών, αφού αντιτίθενται στον φυσικό νόμο, γράφουν σωρεία αντιφάσεων, και είναι γεμάτες από παράνοια! Μόνο για τον έλεγχο και τον εξουσιασμό των ανθρώπων γράφτηκαν και κάποιοι κάθονται και τα σπουδάζουν ως επιστήμη, αντί να τα ανακηρύξουν παραμύθια για μικρά παιδιά!

  36. stella Says:

    η αποφαση σου ειναι σεβαστη..ο καθε ανθρωπος το βλεπει διαφορετικα…δεν πρεπει να υποβιβαζουμε καμια επιστημη η τουλαχιστον αν δεν το βλεπεις ως επιστημη δεν μπορουμε να ειμαστε τοσο καθετη στις αποψεις μας..απεναντιας θεωρω οτι η θεολογια περα απο την δικη μας θρησκεια διδασκει κι αλλα θρησκευματα και εχει παρα πολυ ενδιαφερον να γνωριζεις κι αλλες θρησκειες να διευρυνεις τους οριζοντες σου…σε καποιους αρεσει…και ειναι σεβαστο..εσενα δεν σου αρεσει..δεν πρεπει να μειωνεις την νοημοσυνη αυτων που επιλεγουν το συγκεκριμενο γνωστικο αντικειμενο…ειναι σαν να τους λες αυτα που μαθαινετε ειναι παραμυθακια…δεν ειναι ετσι ομως…ο καθε ανθρωπος το ξαναλεω εχει δικαιωμα να κανει αυτο που του αρεσει….και σε καποιους αρεσει και γουσταρουν και το κανουν…ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΤΟΥΣ..

  37. heliotypon Says:

    >Stella: ‘Ισως με παρανόησες. Δεν αμφισβητώ το δικαίωμα κανενός να σπουδάζει ή να πιστεύει ό,τι θέλει. Η κριτική δεν είναι αμφισβήτηση ή άρνηση δικαιώματος, αλλά εκφράζει τις προσωπικές θέσεις αυτού/ής που την ασκεί. Αν εγώ πιστεύω ότι η θρησκεία είναι μυθεύματα νομίζω ότι πρέπει να έχω το δικαίωμα και τη δυνατότητα να το εκφράσω, εφ’ όσον δεν θίγω κάποιο άλλο πρόσωπο. Εγώ πιστεύω πως ό,τι διδάσκει η οποιαδήποτε θρησκεία (και κατ’ επέκταση η θεολογία, αλλά όχι η θρησκειολογία) είναι παραμυθάκια και μπορώ να το εκφράσω. Μ’ αυτό δεν προσβάλλω αυτόν που τα μαθαίνει και είναι επιλογή και δικαίωμά του να το κάνει. ‘Οπως δεν αμφισβητώ το δικαίωμα κανενός να μου πεί ότι π.χ. η ερωτική ελευθερία (κάτι στο οποίο πιστεύω) είναι αρνητικό, εφ’ όσον αυτό πιστεύει. Η κριτική δεν είναι απόλυτα αρνητική ενέργεια, εκτός αν θίγει προσωπικά. Δεν θίγομαι μ’ αυτήν, έστω κι αν δεν συμφωνώ. Κι αν θέλεις, η κριτική (ακόμη και προσώπων, εφ’ όσον εφράζεται με κοσμιότητα και σεβασμό στην προσωπικότητα) μπορεί ν’ αποτελέσει έναυσμα για σκέψη και αφορμή για αλλαγές. Μου έχει συμβεί και ευγνωμονώ αυτούς που εποικοδομητικά την άσκησαν σε μένα.

    Στο θέμα της θεολογίας δεν υπεισέρχομαι, γιατί είναι πολύ μεγάλο και δεν εξαντλείται με τέτοια σημειώματα. Φαίνεται, άλλωστε ότι διατηρούμε διαφορετικές θέσεις και απόψεις που μάλλον δεν θα μπορέσουν να συγκλίνουν.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: