Η Μουσική!


Δευτέρα πρωί. Χριστούγεννα. ‘Απιστος εγώ, βαράω το πληκτρολόγιο και ακούω Τρίτο Πρόγραμμα, όπως συχνά κάνω όταν βαρυέμαι να αλλάζω CD. ‘Οπως ήταν αναμενόμενο η μεταδιδόμενη μουσική είναι σχετική με την γιορτή. Και βέβαια, υπέροχες οι μουσικές δημιουργίες, φτιάχνουν μιά κατανυκτική διάθεση, ακόμη και σε άπιστους σαν εμένα. Η θρησκευτική μουσική των μεγάλων, των ανυπέρβλητων δημιουργών, των γιγάντων (έτσι τους νοιώθω) της Ευρώπης των περασμένων αιώνων σε κάνει και μεταφέρεσαι σε άλλες σφαίρες συναισθημάτων και ύπαρξης!  Σκεφτόμουν (ε, μη ρωτάτε διαρκώς “με τι;”. Με φέρνετε σε δύσκολη θέση…) ότι μέσα στα τόσα δεινά που επεσώρευσε η θρησκεία στην ανθρωπότητα έκανε κι ένα πολύ μεγάλο καλό: έγινε αφορμή για να γραφτούν αυτά τα εκπληκτικής ομορφιάς έργα! Αν πρόκειται (και πρόκειται) κάποτε να καταστραφεί ο πλανήτης μας τα μόνα που θα ήθελα να σωθούν είναι αυτά τα έργα! Δεν ξέρω πώς θα γινόταν αυτό αλλά ίσως αξίζει να το δει η ανθρωπότητα σοβαρά. Τεχνολογία ίσως υπάρχει στο διάστημα, και πιο εξελιγμένη από τη δική μας (θα ήταν εξαιρετικά απίθανο να μην κατοικείται κανένα άλλο ουράνιο σώμα, μέσα στα τόσα δισεκατομμύρια ή τρισεκατομμύρια και βάλε…) . Βρίσκω όμως απίθανο να έχουν αυτοί, εκεί έξω, φυσιογνωμίες ισοδύναμες με Bach, Mozart, Beethoven, Medelson, Vivaldi, Ηändel, Haydn, κλπ! Ατέλειωτη η λίστα των γιγάντων της μουσικής. Αναρωτιέμαι τι ήταν εκείνο που προκάλεσε αυτήν την εκπληκτική έκκρηξη ποιοτικής μουσικής παραγωγής αυτής της περιόδου της Ευρώπης και που δεν επαναλήφθηκε σε ποιότητα (με μερικές μόνο εξαιρέσεις) κατά τον 20 αιώνα!

Χρόνια Πολλά σύντροφοι και συντρόφισες.

16 Responses to “Η Μουσική!”

  1. ATHENA Says:

    ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΗΛΙΟΤΥΠΟ

    ΓΡΑΦΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ ΩΡΑΙΕΣ ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΑΠΛΩΣ ΔΕΝ ΤΙΣ ΠΑΙΡΝΟΥΜΕ ΕΙΔΗΣΗ ΔΙΟΤΙ Η ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΤΟΥ ΘΕΑΜΑΤΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΛΛΟΥ ΣΤΡΑΜΜΕΝΗ 😉

  2. nemertes Says:

    Αν και πραγματικά αντιπαθώ την κλασική μουσική (έχω παίξει κατά καιρούς κομμάτια με τα πλήκτρα μου, αλλά δεν…), ομολογώ πως μιλάμε για κάτι παραπάνω από απλές νότες στο χαρτί. Οι άνθρωποι αυτοί μεγαλούργησαν και αμφιβάλλω αν θα βρεθεί κανείς να τους ανταγωνιστεί στο είδος τους.

    Επειδή λόγω εποχής και το χρόνια πολλά τείνει να παρεξηγηθεί, εγώ εύχομαι κάτι πιο ουσιώδες. Χρόνια Καλά!

  3. μαραμένα σύκα Says:

    Για φαντάσου τα σκυλάδικα μετά απο καμιά 200 αριά χρονάκια να γίνουν η μουσική της ελίτ και να αναβαθμιστούν σε αριστουργήματα!Είναι θέμα γουστου νομίζω,προσωπικά με την κλασική μουσική βγάζω καντήλες όπως και με την ελληνική.

  4. heliotypon Says:

    Τώρα εγώ τι να πω που είμαι “πρεζάκιας” της κλασσικής και που ανεβαίνω σε άλλες σφαίρες με συμφωνίες και ορατόρια! Μερικά πράγματα δεν επικοινωνούνται με τον λόγο. Είναι θέμα μύησης. Κι εγώ δεν είμαι μυημένος στο ροκ, heavy metal, wrap κ.α. και βγάζω καντήλες όταν μου πέσουν στον δρόμο, αντιλαμβάνομαι και τη θέση των αλεργικών στην κλασσική. Δεν έχω επιχειρήματα να τους πείσω όπως κι αυτοί εμένα. De gustibeus et coloribus…. αλλά τα είπαμε αυτά!

  5. eva Says:

    ψιτ,εχω εδω διπλα μου κατι μεταλλα βασισμενα σε κλασικη μουσικη,μουρλια!Να στα φερω;Χαχαχα!Εγω παλι μονιμως αναποδη,εμαθα ν’ακουω κλασσικη μουσικη μεσα απο αυτα τα μεταλλα που σου ειπα…και εχε υποψη σου οτι μιλας μ’ενα τζανκι της χεβι μεταλ μουσικης(αναμεσα στις αλλες εξαρτησεις μου ειναι κι αυτη).
    Χρονια Γλυκα βρε…

  6. heliotypon Says:

    >Eva: Αν τ’ ακούσω τα μέταλλα θα μου μοιάζουν ως διαστροφή (δεν λέω διασκευή…) της αρχικής μουσικής και πάλι θα έχω συμπτώματα στομαχικά! Χαίρομαι που έμαθες ν’ ακούς κλασσική, έστω και μέσα από τα μέταλλα. Κέρδος είναι! Το αντίστροφο δύσκολο το βλέπω να γίινεται (φαντάσου ναέγραφε ο Μπαχ διασκευές για heavy metal!, ε;)…
    Χρόνια Πολλά και σε σένα Ευούλα…

  7. petalida Says:

    Δεν εχω την απάντηση στην ερωτηση σου, αλλά σκέψου ότι για να φτάσουν σε αυτό το επίπεδο τονικής μουσικής έπρεπε να περάσουν αρκετοί αιώνες από τα χρόνια του Πάρσελ ή του Κουπερέν.
    Νομιζω οτι εξελίχτηκε παραλληλα με τις επιστήμες.

    Δεν υπαρχει λογος να ειμαστε απογοητευμένοι με τη μουσική του αιώνα μας επειδή δεν ειχε μεγαλες “επιτυχιες”. Ήταν και είναι έντονα πειραμτική και είναι η αρχη για κατι νέο.

  8. liliputanerin Says:

    Χρόνια Πολλά heliotypon!!!Καλά Χριστούγεννα και καλή Πρωτοχρονιά να έχεις! Τώρα τι να σου πω, εγώ μεγάλωσα και έκανα 10 χρόνια κλασσικό πιάνο, και όλοι αυτοί οι μεγάλοι συνθέτες που ανέφερες ήταν επιβεβλημένο να τους ακούω και να τους μελετάω. Μεγαλώνοντας τους απαρνήθηκα και τώρα πάλι ξαναανακαλύπτω την μαγεία και την σοφία τους :-).

  9. άμμος Says:

    Το Γ’ Πρόγραμμα το ανακάλυψα κατά τη στρατιωτική μου θητεία στη Χίο, καθώς ήταν η μόνη αξιοπρεπής επιλογή ανάμεσα στα υπόλοιπους σταθμούς τις ώρες της σκοπιάς. Παρέμεινε σταθερή αξία από τότε.
    Δεν θα ήμουν τόσο απόλυτος για τη μουσική που ακολούθησε τους κλασίκούς που αναφέρεις, όσο πιο κοντά φτάνουμε στο σήμερα τόσο πιο απαιτητικά γίνονται κάποια τέτοια ακούσματα. Ίσως δε φταίνε οι μουσικές, αλλά το αυτί που δεν είναι εξοικειωμένο.

    Καλές γιορτές

  10. heliotypon Says:

    >Petalida: Δεν ξέρω πώς και με ποιόν τρόπο εξελίχθηκε η μουσική σε σχέση με την επιστήμη αλλά κανένα σύγχρονο άκουσμα δεν με έχει συγκινήσει όσο τα ακούσματα στα οποία αναφέρομαι. Μπορεί να μην είμαι σε θέση να καταλάβω τους σύγχρονους συνθέτες (π.χ. Ι. Ξενάκης, Schönberg, κ.α. που θεωρούνται μεγάλοι αλλά εμένα με ενοχλεί η μουσική τους)

    >Liliputanerin: Χαίρομαι που επέστρεψες σ’ αυτούς. Νομίζω είναι ανυπέρβλητα τα έργα τους. Αυτοί οι άνθρωποι ήσαν σαν να επαιρναν την έμπνευσή τους από άλλες, άγνωστες, σφαίρες ύπαρξης! Δεν εξηγείται, π.χ. το συγλονιστικό έργο του Mozart ξεκίνησε να γράφει μουσική στα 4 χρόνια του ενώ πέθανε 34 ετών αφήνοντας ένα τεράστιο έργο, ασύλληπτο για τη διάρκεια ζωής του!

    >άμμος: Φυσικά μπορεί να ισχύει αυτό που λες αλλά εγώ μίλησα για μένα που σίγουρα δεν μπορώ να είμαι παγκόσμιο κριτήριο. Αλλά τι να κάνω, όσο και να έχω προσπαθήσει δεν μπόρεσα να μπω στο νόημα, μ’ άλλα λόγια τα νεότερα ακούσματα όχι ότι τα απαξιώνω 100% αλλά άλλα μου αρέσουν χωρίς να μου προκαλούν το δέος κι άλλα δεν μπορώ να τα ανεχτώ καν. Πάντα προσωπικά (τι άλλο;) τα κριτήρια.

    Πολλές ευχές σε όλους/ες σας.

  11. Sakis Says:

    Είμαι από τους φανατικούς μουσικόφιλους. εχω ακούσει τεράστια ποσότητα μουσικής αλλά και εύρους ειδών μουσικής. Η κλασσική μουσική είναι μία μαγεία!! Προσωπικά δεν έιναι του στυλ μου αλλά υπάρχουν στιγμές που πραγματικά απογειώνομαι. Θελω να πω ότι είναι μία μουσική ειδικών προδιαγραφών ακόμα και το μέσο που την ακούς έχει σημασία. Το μέρος η ενορχήστρωση κλπ. Δεν είναι κάτι απλό, Είναι μιά τελετουργία μία πολυπλοκότητα όσο και οι συνθέσεις.
    Οσο ο ανθρωπος βυθίζεται στη δίνη του σημερινού ρυθμόυ ζωής, και όσο ο ελέυθερος του χρόνος μειώνεται όλο και πιό πολύ, από το να απολαμβάνει μικρές χαρές ,όπως την απόλαυση ακόυσματος μιάς μουσικής δωματίου ας πούμε, τόσο και η κλασσική μουσική θα γίνεται το γούστο όλο και λιγότερων.
    Η καλή μουσική είναι αυτή που μιά δεδομένη στιγμή και ΄κατω από στιγμιαίες συγκυρίες μπορέι να αγγίξει κάτι μέσα σου, να πετάξει κάτι έξω σου, ακόμα κι ένα απλό δάκρυ στην άκρη του ματιού σου.

    Επειδη πιστεύω ότι μία πολύ σοβαρή πιθανότητα καταστροφής του κόσμου είναι η πυρηνική καταστροφή, όλα τα ηλεκτρονικά μέσα εγγραφής και αναπαραγωγής της μουσικής είναι χαμένα από χέρι λόγω της ισχυρής ακτινοβολίας. Ισως τα παλιά αναλογικά μέσα (εκτός κασεττών φυσικά) όπως οι δίσκοι βινυλίου, αλλά με την προυπόθεση να μην επηρεαστούν από τις αρχικές υψηλές θερμοκρασίες, είναι μιά λύση. Μιά άλλη λύση είναι η έγγραφη θεματοφύλαξη τους γραμμένη σε παρτιτούρες με τον κλασσικό τρόπο πάνω σε χαρτί. Και όλα αυτά θαμμένα σε ειδικά κρησφύγετα κάτω από τη γή (ή να τα πάρουμε μαζί μας σαν κληρονομιά σε΄άλλον πλανήτη )αν προλάβουμε (που το βλέπω κομμάτι δύσκολο)

  12. heliotypon Says:

    >Sakis: Δεν προβλέπω πηρυνική καταστροφή αλλά μάλλον περιβαλλοντική, με το δρόμο που έχουμε πάρει. Το θέμα δεν είναι αν διατηρηθούν τα μέσα αποθήκευσης αλλά, σε περίπτωση ολοκληρωτικής καταστροφής, ας πούμε μετά από σύγκρουση με μετεωρίτη ή αστεροειδή, ένας πρωτόγονος (αν υπάρξει) που θα ξεκινήσει τη ζωή από την αρχή δεν θα μπορέσει να αξιοποιήσει τα μέσα αποθήκευσης όπως δεν θα μπορούσε να τα αξιοποιήσει κι ένας πιθανός εξωγήινος επισκέπτης της έρημης γης, που θα αγνοούσε τους κώδικες. Βέβαια η καταστροφή της ζωής σε μερικά δις χρόνια, από την εξάντληση των ενεργειακών αποθεμάτων του ήλιου, είναι εντελώς βέβαιη. Και τότε μάλλον θα είναι όλα οριστικά χαμένα…

  13. Fingo Says:

    Αυτο που νομιζω εγω ειναι το οτι απο την στιγμη που αυτη η μουσικη στην αρχη βασιστηκε στον αυτοσχεδιασμο(οχι νοτες απλα ταμπλατουρες χωρις χρονους) σιγα σιγα αρχισε να εξελισσεται σε αυτο που ειναι.Ισως μια διαρκης προσπαθεια για το καλυτερο.

  14. heliotypon Says:

    >Fingo: Σίγουρα με αυτοσχεδιασμό ξεκίνησε αλλά έφτασε σε τέτοια ύψη μερικούς αιώνες πριν. Τα αποτελέσματα των σημερινών προσπαθειών για δημιουργία κλασσικής μουσικής δεν μπορούν να συγκριθούν με αυτά των μερικών αιώνων πριν. Δική μου η άποψη αυτή…

  15. madprofessorus Says:

    Κατ’αρχήν χρόνια πολλά σε όλους!Όντως η κλασσική μουσική είναι κάτι το ανεπανάληπτο,δύσκολα θα γραφτεί κάτι ανάλογο στο μέλλον,την παραδέχομαι,αν κ δεν ακούω,ίσως γιατί γενικά δύσκολα ακούω ορχηστρική μουσική,καθώς πιστεύω ότι η ανθρώπινη φωνή είναι το καλύτερο όργανο,πάντως η rock κ η Μetal μουσική των οποίων είμαι οπαδός έχει πάρει πολλά στοιχεία απο την κλασσική,κ αυτός ο συνδυασμός μου αρέσει πολύ

  16. Fingo Says:

    Ισως ειχε κατι το νερο που πινανε. 😛
    Σοβατα τωρα ισως επειδη ηταν το καινουριο ολα πλεον τωρα να εχουν γραφτει και να ξενιζουν…

Leave a Reply

