Εξουσία: Mini-πραγματεία!


Ετυμολογικά: Επό το “Εκ(ξ)” και “ειμί”. Εξ+ων-ούσα=Εξ+ουσία. Σχετ. Εξ-εστί (=εξέχει). Και επειδή εξέχει εξουσιάζει, κυβερνά. Ανεξάρτητα από το από που αντλεί την εξουσία.

Ο εξουσιάζων έχει καθήκον να διευθύνει μιά λειτουργία. Στις οργανωμένες κοινωνίες που απαιτείται συντονισμός και διαχείριση (Ελληνικά: management) θεωρείται (δεν λέω «είναι») απαραίτητη η ύπαρξη, συντονιστή, διαχειριστή, manager. Ουσιαστικά ,ο ασκών εξουσία υπηρετεί τα άλλα μέλη της ομάδας, μια και είναι αναγκασμένος να διαθέτει χρόνο και ενέργεια για να διαχειριστεί τα ζωτικά θέματα που απασχολούν την ομάδα και έχει και την ευθύνη της σωστής διαχείρισης, εφ’ όσον θέλει να είναι αποτελεσματικός και ευεργετικός. Το ατομικό συμφέρον του εξουσιάζοντος τοποθετείται σε δεύτερη μοίρα και η υπηρεσία της εξουσίας είναι προσφορά στην ομάδα. Σε ομάδες που διέπονται από δημοκρατικό πνεύμα ο εξουσιάζων εκλέγεται από τα μέλη, στη βάση της ικανότητάς του να υπηρετήσει την ομάδα, καθώς και της ηθικής του υπόστασης.

Κανονικά θα έπρεπε η υπηρεσία της εξουσίας να θεωρείται αγγαρεία, θητεία σαν τη στρατιωτική. Ικανοποίηση θα έπρεπε να αντλεί ο επιλεγόμενος να εξουσιάσει, μόνο από τα θετικά αποτελέσματα της θητείας του και από το καλό που κάνει στην ομάδα του.

‘Ελα, όμως που ανέκαθεν η εξουσία αποτελούσε εξαιρετικά επιθυμητή κατάσταση σε όλον τον πλανήτη, σε όλες τις κοινωνίες και σε όλες τις ομάδες! (εξαίρεση, ίσως, αποτελεί η «εξουσία» του διαχειριστή πολυκατοικίας που όλοι θέλουν να αποφύγουν!). Οι περισσότεροι (όχι όλοι) άνθρωποι ηδονίζονται με τη σκέψη της δυνατότητάς τους να εξουσιάζουν τα άλλα μέλη της ομάδας και αυτοί που νομίζουν ότι έχουν τα προσόντα (ή τις δυνατότητες) επιδιώκουν, με κάθε δυνατό τρόπο, την αναρρίχησή τους σε θέσεις εξουσίας.

Φαίνεται ότι η δυνατότητα του εξουσιάζειν, δηλαδή του να κατευθύνεις τις πράξεις και (συχνά) τις σκέψεις των ανθρώπων είναι ένα ισχυρό ψυχολογικό κίνητρο για την επιδίωξη. Η αίσθηση του εξουσιάζειν την ομάδα πρέπει να δημιουργεί μεγάλη ψυχική ευφορία στους φορείς της εξουσίας. Πρέπει να προκαλεί, ίσως, έκκριση ορμονών που κάνουν τους ανθρώπους να αισθάνονται ευτυχείς με αυτήν την κατάσταση, αλλιώς δεν εξηγείται αυτό το μανιώδες κυνήγι της εξουσίας από τόσους ανθρώπους. Και η αναφορά δεν περιορίζεται στα κόμματα ή τους δημοτικούς συνδυασμούς. Κάθε υπαλληλάκος μετατρέπεται σε εξουσιαστή αν κάτω από τα παπούτσια του τοποθετήσεις ένα τσιγαρόχαρτο! Εξουσιάζει όλους αυτούς που δεν έχουν τσιγαρόχαρτο. Κάθε ένας που κρατά μιά σφραγίδα το ίδιο, γιατί έχει την εξουσία να την κοπανήσει στο χαρτί σου ή όχι!

Φυσικά το πράγμα δεν σταματά στο ψυχολογικό. Εκατομμύρια εξουσιαστές σ’ όλον τον κόσμο κερδίζουν υλικά οφέλη από το παιχνίδι εξουσίας. Χαρακτηριστικό είναι ότι όλοι στις εκλογές μιλούν για «νίκη» και για «κέρδος». Τι κερδίζετε βρε κερατάδες; Κερδίζετε τις εκλογές, δηλαδή αναλαμβάνετε να εκτελέσετε μιά μεγάλη αγγαρεία με χιλιάδες πονοκέφαλους και σκοτούρες. Αλλά δεν είναι ακριβώς έτσι. Εκτός από το ψυχολογικό όφελος, εκτός από το ότι παίρνει μέγεθος, στη φαντασία σας, η θλιβερή σας ύπαρξη, κερδίζετε και υλικά Και συνήθως κερδίζετε χρήμα! Αυτό είναι που αναζητάτε ρε, Γι αυτό ξεσκίζεστε στα ψέματα και στο γλείψιμο του «κυρίαρχου λαού».

Advertisements

6 Responses to “Εξουσία: Mini-πραγματεία!”

  1. espοir Says:

    Οι 300 στους οποίους -αν κατάλαβα καλά- αναφέρεσαι, προφανώς υποφέρουν από μεγάλο ψώνιο. Κερδίζουν το προσωπικό τους στοίχημα, κερδίζουν επιρροή, κερδίζουν αναγνώριση στην κοινωνία που τους ανέδειξε (ειδικά οι “επαρχιώτες”), πιθανότητα για μίζες, πληρωμένα ταξιδάκια αναψυχής, …
    (η λίστα είναι ατέλειωτη!)

  2. Κλείτωρ Says:

    πολύ καλό. Οι εξουσία και τα κέρδη της, οι εξουσιαστές και τα κέρδη τους. Όλα με κοινό παρανομαστή την πλάτη των πολλών.

  3. heliotypon Says:

    >espoir: Δεν αναφέρομαι μόνο στους 300. Εξουσιαστής είναι και ο θυρωρός που σου κλείνει την είσοδο σε μια υπηρεσία. Κι ο υπάλληλος του πρωτόκολλου που βάζει σφραγίδες. Δώσ’του ένα τσιγαρόχαρτο ύψους κι έγινε εξουσιαστής!

    >Κλείτωρ: Αχ, αυτή η πλάτη μας η κακομοίρα!

  4. piece de resistance Says:

    poli endiaferon afto olo gia tin exousia.Panta me apasxolouse i metallaxi pou erxetai mazy tis san aparaitti aposkevi.Eida filous mou na allazoun derma me tin exousia.Kai einai kai pali i libidiki leitourgia tis exousias gia na antliso ligo apo tin tolmiri perigrafi tou profil sou
    Kai se afti poso ypokritika ypoklinontai kai aftoi pou ypotithetai oti itan dentra ligera
    se efxaristo gia tin episkepsi Kokkini klosti demeni kai to nima xetyligetai arga kai stathera

  5. piece de resistance Says:

    Heliotypon dear, poli endiaferon afto olo gia tin exousia.Panta me apasxolouse i metallaxi pou erxetai mazy tis san aparaitti aposkevi.Eida filous mou na allazoun derma me tin exousia.Kai einai kai pali i libidiki leitourgia tis exousias gia na antliso ligo apo tin tolmiri perigrafi tou profil sou
    Kai se afti poso ypokritika ypoklinontai kai aftoi pou ypotithetai oti itan dentra ligera
    se efxaristo gia tin episkepsi Kokkini klosti demeni kai to nima xetyligetai arga kai stathera

  6. Διαγόρας ο Μήλιος Says:

    Έξοχη μίνι-πραγματεία. Αν τυχόν έχεις έστω και ίχνος απορίας γιατί άραγε να είναι έτσι ακριβώς όπως είναι όλα αυτά που πολύ σωστά περιγράφεις, σου συνιστώ αυτό το βιβλίο: Chimpanzee Politics – Power and Sex among Apes
    (Βρε τι Μιχαήλ Μπακούνιν και Ενρίκο Μαλατέστα μου λες, αυτό το βιβλιαράκι τα εξηγεί όλα.)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: