Το πήξιμο και η αιτίες του!


Κάθε μέρα ακούμε από όλους τους ραδιοσταθμούς για το πού υπάρχει κυκλοφοριακό πήξιμο στο λεκανοπέδιο της (πολύπαθης) Αττικής και ιδίως στους κεντρικούς δρόμους της Αθήνας. Και βέβαια το πήξιμο είναι πάντα βαρβάτο (εκτός Αυγούστου και Πάσχα, οπότε το πήξιμο μετατοπίζεται στους εθνικούς δρόμους)! Το κυκλοφοριακό πρόβλημα δεν είναι μόνο δικό μας. Κι άλλες πρωτεύουσες και μεγάλες πόλεις το έχουν, αλλά εμείς φαίνεται ότι έχουμε σπάσει το ρεκόρ (Ευρωπαϊκό τουλάχιστον), όπως κι όλα τα αρνητικά τέτοια! Και δεν είναι το μόνο πρόβλημα που δημιουργεί η φοβερή συγκέντρωση πληθυσμού σε περιορισμένη έκταση. Ας δούμε μερικές, έστω, από τις αιτίες που έκαναν τον μισό πληθυσμό της Ελλάδας να μαζευτεί στην Αθήνα και που τώρα διασπείρεται, βαθμιαία, και σε όλη την υπόλοιπη Αττική:

  • Μετά τον προηγούμενο παγκόσμιο πόλεμο στήθηκαν οι πρώτες βιομηχανίες που εγκαταστάθηκαν στην Αθήνα, Πειραιά και μερικά προάστια που τότε ήταν χωριά της Αττικής (σήμερα “προάστια”). ‘Ολη η υπόλοιπη Ελλάδα αγνοήθηκε από τον πυρετό της εκβιομηχάνισης, μιά και οι τότε βιομήχανοι ήσαν Αθηναίοι μεγαλοαστοί που, φυσικά, δεν είχαν καμία διάθεση να τρέχουν στις επαρχίες για να διευθύνουν τις επιχειρήσεις τους. Αυτό σήμαινε ότι η Αττική, και ειδικά η Αθήνα, συγκέντρωσαν πληθυσμό απ’ όλη την Ελλάδα που αναζητούσε δουλειά. Αυτό συνέφερε και τους βιμηχάνους αφού η μεγάλη προσφορά εργασίας εξασφαλίζει φτηνά χέρια και οι μεταπολεμικές κυβερνήσεις τους αγαντάρησαν σ’ αυτό. Πρώτον γιατί οι βιομήχανοι ήσαν φίλοι τους και οικονομικοί υποστηρικτές τους και δεύτερον γιατί δεν σκέφτηκαν(;) ότι η εκβιομηχάνιση πρέπει να γίνει ισόρροπα, σε όλη τη χώρα και όχι μόνο στην Αττική!
  • Για πολλές δεκαετίες μετά τον πόλεμο, όλα τα έργα υποδομής και κοινωνικής πρόνοιας γίνονταν στην Αττική. Η υπόλοιπη Ελλάδα (με εξαίρεση ίσως την Θεσσαλονίκη) έμενε στο περιθώριο της εξέλιξης. Νοσοκομεία, γιατροί, σχολεία, πανεπιστήμια, πολιτιστικά ιδρύματα, και ό,τι χρειάζεται μιά πολιτισμένη κοινωνία συγκεντρώνονταν στην Αττική (και κυρίως στην Αθήνα).
  • Το επάγγελμα του αγρότη απαξιώθηκε, με πολλούς τρόπους και, κυρίως, με την αδιαφορία των κυβερνήσεων για τον αγροτικό πληθυσμό που έμεινε αβοήθητος, αμόρφωτος και χωρίς ενημέρωση και καθοδήγηση για σωστή, ορθολογισμένη και αποδοτική αγροτική ανάπτυξη. Το αποτέλεσμα το βλέπουμε σήμερα, με το χάλι της αγροτικής οικονομίας, με τα υποβαθμισμένα προϊόντα, με το υψηλό κόστος, την αλόγιστη χρήση χημικών και την μόλυνση του περιβάλλοντος από τα λιπάσματα και τα φυτοφάρμακα, το θάψιμο προϊόντων στις χωματερές, στην καλλιέργεια μόνο και μόνο για την είσπραξη της επιδότησης (μέχρι πότε;) και σε άλλες πληγές που δείχνουν τη διαρκή αδιαφορία όλων των κυβερνήσεων για τον αγροτικό πληθυσμό! Φυσικό επακόλουθο η εγκατάλειψη της γης από τους αγρότες και η στροφή προς αστικές επαγγελματικές δραστηριότητες που, βέβαια, προσφέρονται στις μεγάλες πόλεις… Και σήμερα έχουμε φθηνότερα αγροτικά προϊόντα από την Ολλανδία, το Ισραήλ, την Αργεντινή, την Κύπρο, την Κίνα, τη Ιταλία και άλλες χώρες που φρόντισαν τη αγροτική τους παραγωγή και δεν την εγκατέλειψαν στην τύχη της.
  • Οι μεταπολεμικές κυβερνήσεις και ιδίως του Πασοκ, στην προσπάθειά τους να λαϊκίσουν, προς χάριν της ψηφοθηρίας, βέβαια, έκαναν σπατάλη πόρων αλλά και τεράστιες παροχές σε διάφορες τάξεις εργαζομένων και “εργαζομένων” που δεν δικαιολογούνταν από την οικονομική κατάσταση της χώρας και ιδίως την παραγωγή που έφθινε. Για να το κάνουν αυτό δανείστηκαν ΧΟΝΤΡΑ από το εσωτερικό και, κυρίως, από το εξωτερικό. Το χρήμα αυτό διοχετεύτηκε προς τον λαό και τον έκανε να έχει μιά αδικαιολόγητη οικονομική άνεση παρά την οικτρή οικονομική κατάσταση της χώρας. Δημιούργησε επαγγελματικό παρασιτισμό, αεριτζήδες και “παρά φύσιν” πλούσιους. Αποτέλεσμα ήταν η καταχρηστική και αφύσικη εξάπλωση του αυτοκινήτου, με το εκπληκτικό φαινόμενο να υπάρχουν εκατοντάδες χιλιάδες οικογένειες μικροαστών με 2, 3 και 4 αυτοκίνητα, τα περισσότερα αγορασμένα με δάνεια αφθόνως προσφερόμενα! Αυτό το φαινόμενο, συνδυασμένο και με την παράλογη παραμέληση των δημόσιων μέσων συγκοινωνίας, συνετέλεσε στο σημερινό πήξιμο! Σε στατιστικούς πίνακες που βρήκα στο διαδίκτυο φαίνεται ο αριθμός αυτοκινήτων ανά Ευρωπαϊκή χώρα (το 2005) και ο πληθυσμός των ευρωπαϊκών χωρών. Είναι εκπληκτικό ότι χώρες με παρόμοιο πληθυσμό με της Ελλάδας (Ολλανδία, Αυστρία, Βέλγιο, Δανία, Ελβετία) έχουν δυσανάλογα μικρό αριθμό αυτοκινήτων σε σύγκριση με την Ελλάδα,  λαμβανομένης υπόψη ΚΑΙ της εύρωστης οικονομίας τους και του ότι είναι βιομηχανικές και ευρέως εξαγωγικές χώρες!
  • Αν και φάνηκε , πριν από πολλές δεκαετίες, ότι αυτή η ροή του πληθυσμού προς την Αττική έπρεπε όχι μόνο να ανακοπεί αλλά και να αντιστραφεί,τίποτε δεν έγινε γι’ αυτό και από καμιά κυβέρνηση. Και, φυσικά, δεν μπορείς να υποχρεώσεις κανέναν να γυρίσει στο χωριό του.  Μπορείς, όμως, να φτιάξεις υποδομές, να δώσεις ισχυρά κίνητρα,  και ακόμη να “διαφημίσεις” τα καλά της υπαίθρου και να παροτρύνεις τον πληθυσμό  να επιστρέψει στις ρίζες του. Αυτά δεν έγιναν. ‘Εγιναν, όμως, λαϊκίστικες ενέργειες και παροχές, μόνο για εξασφάλιση ψήφων και τίποτε άλλο.

Τα παραπάνω, νομίζω, είναι μερικά από τα αίτια για το σημερινό χάλι της Αττικής. Και φτάσαμε στο σημείο να καλύψουμε, σχεδόν εντελώς, το Αττικό έδαφος με τσιμέντο και άσφαλτο. Φτάσαμε στο σημείο να ενωθούν, οικιστικά, όλα τα προάστια, με την Αθήνα και μεταξύ τους,  χωρίς ενδιάμεσους πνεύμονες πρασίνου και υπαίθρου. Και τώρα το ίδιο γίνεται και στα χωριά της Αττικής (π.χ. Μεσόγεια) που βαθμιαία συνενώνονται, με τις αλλεπάλληλες πολεοδομήσεις (πάλαι ποτέ) αγροτικών περιοχών και τις ανεγέρσεις “Πολυτελών Κατοικιών” και “Μαιζονετών” εκεί που κάποτε φύτρωναν αμπέλια και πεύκα. Και απορούμε γιατί η γη δεν απορροφά τη βροχή και γιατί τα νερά μας πνίγουν. Ποιά γη σύντροφοι/σες; Απορροφά το τσιμέντο και η άσφαλτος το νερό;

Γι’ αυτά τα εγκλήματα ποιός και πώς θα πληρώσει; Μάλλον με ψήφους γιατί το χωραφάκι μπήκε στο σχέδιο. Καλά να πάθουμε!!!

Advertisements

4 Responses to “Το πήξιμο και η αιτίες του!”

  1. πρεζα Tv Says:

    Μα και φυσικα ειμαστε ολοι υπευθυνοι για τα χαλια που επικρατουν στις μεγαλες αστικες πολεις και ποσο μαλλον στην Αθηνα…
    Το θεμα ειναι το ποτε θα βρουμε καποια λυση…

  2. renegade Says:

    Θα μπορούσε να είναι πιο τεχνική η προσέγγιση στην κατεύθυνση της χωροταξικής αναπτυξιακής ανεπάρκειας του κράτους μεταπολεμικά και έως σήμερα. Αυτή είναι η αιτία των δεινών και εάν αυτή δεν απουσίαζε θα απουσίαζαν αναγκαστικά τα φαινόμενα που αναφέρεις.

  3. suspect Says:

    σωστος

  4. Alexis B Says:

    Είμαστε ή μονη χώρα της Ευρώπης, μαζί μέ την Αλβανία, που δέν έχουν εθνικό κτηματολόγιο. Ποιούς αραγε εξηπειρετεί αυτό?
    Κάθε φορά που εξαγκέλεται ένα δημόσιο έργο, οι εργολάβοι τρίβουν τα χέρια τους, γιατί ξέρουν ότι θά μπορούν να βουτουν τα χέρια τους μέσα στα δημόσια ταμεία κατά το δοκουν.
    Είμαστε ή μόνη χώρα που δημόσια έργα ΜΟΝΟ ΑΡΧΙΖΟΥΝ.
    Και αυτά γίνονται γιατί δέν υπάρχουν νόμοι, και όσοι υπάρχουν δέν εφαρμόζονται.
    Γιατί όλα αυτά?
    Γιατί την Ελλάδα κυβερνούν οι τραπεζήτες, οι πετρελαιάδες και οι εργολάβοι
    Να γιατί….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: