Επιφάσεις…


Η λέξη «επίφαση», για τους/τις μη γνωρίζοντες/ουσες, σημαίνει «επιφανειακή εμφάνιση» μάλλον μη αληθινή όψη. Εμπεριέχει την έννοια της σκόπιμης αλλαγής της όψης των πραγμάτων με την προσθήκη μιάς απατηλής ορατής επιφάνειας. Δυστυχώς η ετυμολογία της λέξης στο λεξικό Μπαμπινιώτη δεν μου μοιάζει επαρκής ούτε η ελληνική wikipedia την έχει (ζητά να την γράψει εθελοντής). Υποθέτω ότι παράγεται από το «επί» και το αρχαίο ρήμα «φαίνω».

Τώρα, θα με ρωτήσετε: «γραμματική θα μας μάθεις;» ‘Οχι, βέβαια (αν και αρκετοί από σας χρειάζεστε το μάθημα, αν κρίνω από τις ανορθογραφίες που ανακαλύπτω σε Ιστολόγια, αλλά αυτό είναι άλλο θέμα) ούτε είμαι αρμόδιος για κάτι τέτοιο (αφού δεν είμαι φιλόλογος, αλλά την «πονάω» τη γλώσσα μας). Η επίφαση, αδέρφια, είναι μια πολύ διαδεδομένη κατάσταση στη φαιδρότατη χώρα μας. Τα περισσότερα «δρώμενα» έχουν μικρή ή μεγάλη δόση επίφασης και κάντε ένα zoom για να το διαπιστώσετε.

• Ας αρχίσουμε από τα …θρησκευτικά (δεν λένε «Εκ Θεού άρξασθαι»;): Οι τακτικοί μου επισκέπτες ξέρουν ότι δεν πιστεύω σε τίποτε μεταφυσικό. Πολλοί όμως, συνάνθρωποι, πιστεύουν (ή έτσι νομίζουν…) και μέσα στο πλαίσιο της πίστης τους επιδίδονται και σε «λατρευτικές» πράξεις. Κάνουν, π.χ. επισκέψεις σε εκκλησίες όπου κάνουν «σταυρό», φιλάνε (όχι τόσο καθαρά…) χέρια παπάδων, κάνουν τάματα, ανάβουν κεριά, φιλάνε εικόνες, τρώνε αντίδωρα, κοινωνούν κ.α. Αυτά όλα, αδέρφια, δεν είναι επίφαση πίστης; Είναι, γιατί οι περισσότεροι απ’ αυτούς τους πιστούς δεν κάνουν τίποτε άλλο απ’ αυτά που η πίστη τους (θεωρητικά, τουλάχιστον) επιτάσσει. Αδικούν αναφανδόν, κακολογούν ακόμα πιο «αναφανδόν», μισούν, κλέβουν (κυρίως νόμιμα), ψεύδονται, ζηλοφθονούν και άλλα πολλά. Εδώ, λοιπόν, έχουμε επίφαση πίστης!
• Οι πολιτικοί μας! Αυτοί κι αν είναι μαέστροι στη επίφαση. Σχεδόν όλες οι πράξεις τους είναι ζωντανή επίφαση! Μιλάνε για να μιλήσουν, χωρίς να λένε συνήθως τίποτε το ουσιαστικό (π.χ. «Στο πλαίσιο της κυβερνητικής πολιτικής για ένα καλλίτερο μέλλον, θα καταβάλουμε κάθε προσπάθεια, κλπ…). Και η δράση τους; Μόνιμα προσανατολισμένη στο ατομικό ή στο κομματικό συμφέρον. Αυστηρά και χωρίς αποκλίσεις η πλειονότητα (πάντα υπάρχουν οι εξαιρέσεις).
• ‘Εχουμε, λένε, δημοκρατία. Αμ δε! Επίφαση δημοκρατίας έχουμε. ‘Ολοι κόπτονται για τη δημοκρατία. (Ακόμη κι ο δικτάτορας Παπαδόπουλος συχνά αναφωνούσε «ζήτω η δημοκρατία»…). Αλλά και σήμερα, που υποτίθεται ότι ζούμε σε καθεστώς πολιτικής ελευθερίας η δημοκρατία πάσχει βαριά. Και η πιο βαριά αρρώστια της είναι η κομματική πειθαρχία, αφού αυτή μεταβάλλει τη διακυβέρνηση (αλλά και την άσκηση αντιπολίτευσης) σε «ενός ανδρός αρχή». Και η εκλογή των πολιτικών από τον πολίτη που ψηφίζει επηρεάζεται τόσο ισχυρά από την οικονομική δυνατότητα των κομμάτων και υποψηφίων για να προβληθούν, που παύει να είναι προϊόν ελεύθερης επιλογής.
• Επίφαση διαλόγου: Βλέπεις ένα «πάνελ» ή μερικά παράθυρα, στην τηλεόραση. Υποτίθεται ότι οι καλεσμένοι θα εκθέσουν τις απόψεις τους. Αμ δε! Πέραν από το ότι, πολύ συχνά, μιλάνε όλοι μαζί και δεν ξεχωρίζεις λέξη, ο παρουσιαστής, κυρίαρχος που παιχνιδιού, ερωτά και πριν ο άλλος μπορέσει να απαντήσει, συνεχίζει με άλλη ερώτηση, ή/και με απάντηση δική του, ο παρουσιαστής! Συχνά οι ερωτήσεις είναι «κλειστές» δηλαδή «ναι ή όχι», κάτι που δεν μπορεί να θεωρηθεί διάλογος αλλά ανάκριση! Και είναι απορίας άξιο γιατί οι ερωτώμενοι δεν σηκώνονται να φύγουν από τον «διάλογο». Αλλά, βλέπεις, η μαγεία του γυαλιού…!
• Επίφαση ανθρώπου: Αντί για δικό μου κείμενο παραθέτω κείμενο από το ιστολόγιο Whispering Planet εδώ Την Κυριακή 18 Νοεμβρίου 2007 κατά τις 5 το απόγευμα ενώ γυρνούσα με την οικογένεια από το ορεινό χωριό Ξηρολίβαδο στο Βέρμιο, σε ένα σημείο της διαδρομής πάνω στο δρόμο και σε απόσταση 4-5 μέτρων από εμάς περνούσε ένα κοπαδάκι αγριογούρουνα. ‘Οχι τυχαία. Το είχε βγάλει μια ομάδα κυνηγών . Ο αδίστακτος δεν κόλλησε και πυροβόλησε το γουρούνι πάνω στο δρόμο και σημαδεύοντας προς την δική μας πλευρά. Όταν άρχισα να κορνάρω στον κατ΄επίφαση άνθρωπο μου ζήτησε και τα ρέστα λέγοντάς μου με ύφος χιλίων νταλικιέρηδων ” Tι θέλεις ΡΕ;”
Δεν είχε καν αντιληφθεί τι έκανε, ότι πυροβολούσε δηλαδή πάνω στο δρόμο και με στραμμένο το όπλο προς το μέρος μας σε απόσταση 4-5 μέτρων.
Πάνω στην ταραχή μου δεν πρόσεξα , αλλά μου φάνηκε ότι οι επαναλαμβανόμενες τουφεκιές ήτανε πάνω από τρεις. Το άσπρο τζιπάκι της θηροφυλακής μας είχε προσπεράσει ένα λεπτό πριν και βρισκόταν στα 300 μέτρα από εμάς χωρίς όμως οπτική επαφή με το συμβάν. Δεν ξέρω αν γύρισε να δει τι έγινε γιατί η γυναίκα μου έντρομη βλέποντας το αγριογούρουνο να σφαδάζει και να σέρνεται στην προσπάθειά του να φύγει προς την άλλη άκρη του δρόμου μου φώναζε να φύγουμε ενώ κρατούσε σκυμμένο το κεφάλι του μωρού που μόλις άρχισε να ξυπνάει. Δεν άντεξα να δω τη χαριστική βολή από απόσταση αναπνοής από τον κατ΄επίφαση άνθρωπο κι έφυγα βρίζοντας από μέσα μου για ακόμα μια φορά. Φωναχτά όμως μπορώ να πώ αυτό:
ΕΥΓΕ ΣΤΟΥΣ ΚΥΝΗΓΟΥΣ ΜΑΣ ΠΟΥ ΞΕΡΟΥΝ ΝΑ ΑΘΛΟΥΝΤΑΙ ΜΕ ΤΕΤΟΙΟ ΤΡΟΠΟ.
-Τα στοιχεία μου είναι στη διάθεση κάθε ενδιαφερομένου φορέα σε περίπτωση που θέλει να πράξει τα νόμιμα. ( σιγά μην πράξει)
Εγώ το μόνο που έχω να κάνω από δω και στο εξής είναι να μιλάω με το χειρότερο τρόπο για τους κατ’ επίφαση ανθρώπους.
“Συγνώμη” αν παίρνει το βόλι και κανέναν αθώο , αλλά καλύτερα στα λόγια παρά στην πράξη .

Λέω να μην συνεχίσω. Σας έδωσα το έναυσμα για να ευαισθητοποιηθείτε στις επιφάσεις. Εντοπίστε τες!

Advertisements

12 Responses to “Επιφάσεις…”

  1. geokalp Says:

    άντε να θυμηθούμε και καμία ωραία λέξη!

  2. Rizobreaker Says:

    Πολύ καλό το θέμα του συγκεκριμένου άρθρου! Και οι επεξηγήσεις σου βέβαια πολύ ωραία δομημένες, επεξηγούν πλήρως αυτό που θες να πεις!
    Κατ’ επίφασην… Τη χρησιμοποιύσα την έκφραση, αλλά δεν είχα μπει στον κόπο να ψάξω από που προέρχεται κτλ κτλ… Μάλλον είμαστε (αν είμαστε) κατ’ επίφασην μορφωμένοι… 😛

  3. exofthalmi Says:

    ηθικοτις 0

    ηλιθιοτις>1.000.000

    σε κλιμακα απαγορευτικη για την επιβιωση μιας χωρας.

    Ας ανοιξουν οι πορτες και ας φυγουν οι μεταναστες (οι νεοελληνες- οι χειροτεροι μεταναστες-καρκινωμα)

  4. madprofessorus Says:

    Δεν την θυμόμουν την λέξη το ομολογώ…αλλά όντως είμαστε ένα κατ επίφασην έθνος,η υποκρισία πάει σύννεφο…

  5. Lardigos Says:

    Καταφατικά κατ’ επίφαση!

  6. heliotypon Says:

    Ευχαριστώ για τα σχόλια. Μπορείτε να προσθέσετε και τις δικές σας “επιφάσεις” αν θέλετε. Εγώ έχω πρόβλημα (φαίνεται) με το PC και δεν με αφήνει να ανεβάσω νέα ανάρτηση… Δεν ξέρω τι φταίει ακριβώς αλλά δεν με αφήνει να μπω στην σχετική σελίδα.

  7. delta-kapa Says:

    Φίλε οδηγέ,

    καίριες οι επισημάνσεις που κάνεις!

    Μόνο ένα πράγμα επέτρεψε μου να σου πω:

    Στο τέλος περιγράφεις ένα συνταρακτικό αυτοκινητιστικό-κυνηγητικό συμβάν. Οι ενδιαφερόμενοι φορείς (για να πραχθούν και τα νόμιμα) δεν είναι κανένας άλλος παρά εσύ ο ίδιος. Τι περιμένεις δηλαδή, να διαβάσει ένας δημόσιος δασοφύλακας το άρθρο αυτό και να επικοινωνήσει μαζί σου για να τον βοηθήσεις να ψάξει τον «έξυπνο» που στρέφει στη μέση του δρόμου το κυνηγετικό του όπλο προς την οικογένειά σου; Συνολικά στην Ευρώπη και πολύ έντονα στην Ελλάδα, επικρατεί μια πολύ έντονη κρατικιστική ιδεολογία. Έχουμε κατά βάθος εμπιστοσύνη στον κρατικό μηχανισμό παρόλο που άπειρες φορές και επανειλημμένα έχει φανεί ότι στην πιο ελαφρά εκδοχή, δεν έχει αποτελέσματα αυτή η στάση και στη χειρότερη, ότι η επανάπαυση σε τέτοιους «διοικητικούς μηχανισμούς» μπορεί να αποβεί επικίνδυνη για τα βασικά ανθρώπινα δικαιώματα (Αναφέρομαι στα ολοκληρωτικά κράτη, είτε αυτά είναι οι δεξιές δικτατορίες, είτε τα κομουνιστικά κράτη του λεγόμενου «υπαρκτού σοσιαλισμού»). Όπως ακριβώς εσύ προτίμησες να ισοσταθμίσεις το συμβάν παίρνοντας την οικογένειά σου από τη μέση και συνέχισες για το προορισμό σου, έτσι ακριβώς δεν πρόκειται να βρεθεί κανένας «αρμόδιος φορέας» για να ξαναφουσκώσει αυτό το μπαλόνι, για χάρη της δικαιοσύνης, της δημόσιας ειρήνης και του φτωχού ζωντανού που κατά πάσα πιθανότητα πυροβολήθηκε παράνομα, να διαπιστώσει τις παρανομίες που έκανε ο «μάγκας» με τη καραμπίνα στη μέση του δρόμου να αφαιρεθεί για τα επόμενα τρία χρόνια η άδεια για το κυνηγετικό όπλο, το ίδιο το όπλο και να φάει κι ένα τσουχτερό πρόστιμο ο λεγάμενος για να πάψει να συμπεριφέρεται αγενέστατα με ένα «τι θες ρε;» και να τρέχει να κρυφτεί την επόμενη φορά όταν θα καταλάβει ότι οι περαστικοί με από τα αυτοκίνητα του δρόμου τον πήραν χαμπάρι. Για να αποκτήσει συνείδηση ότι κάνει κάτι άδικο και παράνομο δηλαδή.
    Τα πράγματα θα ήταν αλλιώς αν είχες ο ίδιος το δυναμικό και το ενδιαφέρον να «καρφώσεις» τον «καραμπινάτο». Λέω γω τώρα: βάζεις στην άκρη το αυτοκίνητο με την οικογένεια, πλησιάζεις στον «ρε» του πιάνεις κουβέντα (του μα….κα) μαθαίνεις ίσως και το όνομά του και συνεχίζεις τη διαδρομή σου. Όταν θα καταθέτεις τη μήνυση στο δασαρχείο, (;) στην αστυνομία (;) στη θηροφυλακή, θα είσαι σε θέση να τους πεις ποιον να ψάξουν. Οι αρχές ( οι οποίες είναι ευχής έργον να κάνουν κι αυτές με συνέπεια και αποδοτικότητα τη δουλειά τους, δηλαδή να μη σε βάλουν να περάσεις μια νύχτα στο τμήμα για να πάρουν την κατάθεσή σου και τέτοια δυσανάλογα του μεγέθους της υπόθεσης) να αρκεί η ενυπόγραφη επιστολή σου μετά τη ευτυχή και ασφαλή άφιξή της οικογένειάς σου στο σπίτι, ούτε θα κάνουν το κόπο να χτυπήσουν τη πόρτα του λεγάμενου. Αυτός θα λάβει ένα γράμμα με το ταχυδρομείο για το οποίο δεν θα χαρεί καθόλου (και θ’ αρχίσει να κινεί γη και ουρανό για να αποδείξει ότι εκείνη την μέρα ήταν στης θείας του της Μαρίτσας… κτλ. κτλ …)
    Με λίγα λόγια θέλω να πω το χιλιοειπωμένο, ότι αν δεν κάνουμε οι ίδιοι τίποτα, δεν αλλάζει τίποτα προς την κατεύθυνση που θέλουμε. Στην προκειμένη περίπτωση το σενάριο που έπλεξα για να δείξω μια άλλη τροπή της ιστορίας που μας διηγήθηκες, περιλαμβάνει και ένα «κάρφωμα». Το λέω επίτηδες έτσι γιατί ξέρω πολύ καλά πόσο βεβαρημένη είναι η λέξη στην κοινή συνείδηση κι αυτό έχει την καταγωγή του στους φασισμούς, την κατοχή, τον εμφύλιο και την συνολική πολιτική ιστορία της χώρας. Οι αρχές στην Ελλάδα δεν αντιπροσώπευαν την διάθεση του λαού γι’ αυτό και η κατάδοση έχει συνδεθεί με πολύ αρνητικές μνήμες κι αυτό έχει μείνει έτσι. Αποδεικνύεται μάλιστα πολλές φορές πολύ καλό μέσο πίεσης στα χέρια των ασύδοτων για να εξακολουθούν να καταπατούν και να αδικοπραγούν. Αυτό πάλι έρχεται σε αντίθεση μ’ αυτό που είπα παραπάνω με τον έντονο κρατικισμό στις συνειδήσεις. Έτσι είναι, είναι αντιφατικό αλλά ευτυχώς υπάρχουν και τα δύο. Στο σενάριο που έπλασα δεν προτείνω την αυτοδικία προτείνω την κατάδοση. Αν ο «ρε» στρεφόταν εναντίον σου κι εναντίον της οικογένειάς σου με άλλο άμεσο τρόπο, δεν θα είχα πρόβλημα στην έσχατη των περιστάσεων κι αν αυτό στρατηγικά είχε νόημα, να αποδεχτώ σαν εντελώς συνεπές και την χρήση άμεσης βίας χωρίς να περιμένεις την αποκλειστικότητα στην χρήση της βίας από τις «αρμόδιες αρχές». Ναι, ξέρω, το τραβάω πολύ, αλλά αυτό που θέλω να πω είναι ότι η ενδεχόμενη κατάδοση αυτού του ανθρώπου θα ήταν μια πιθανή τακτική που απαντάει στην βία που άσκησε ανεξέλεγκτα και με μεγάλη αγένεια απέναντί στην οικογένεια και σε σένα και ίσως και στο φτωχό ζωντανό.
    Να με συμπαθάς και να μη νομίζεις ότι σε κατηγορώ που δεν έκανες κάτι τέτοιο ή άλλο παρόμοιο κι απλώς πήρες των ομματίων (συν γυναιξί και τέκνοις) και έφυγες από την ακτίνα αυτού του ανεύθυνου και ΄γώ νομίζω ότι έκανες καλά. Πολλές φορές βλέπουμε την αδικία, πολλές φορές μάλιστα αυτή γίνεται εις βάρος μας και το εξυπνότερο είναι η φυγή. Πολλές φορές, … αλλά ελπίζω όχι πάντα!

    Η μία από τις τελευταίες φράσεις σου:
    «-Τα στοιχεία μου είναι στη διάθεση κάθε ενδιαφερομένου φορέα σε περίπτωση που θέλει να πράξει τα νόμιμα. ( σιγά μην πράξει)»
    είναι «κατ΄ επίφαση» καταγγελία και περισσότερο μπήκε για να επαναληφθεί η διαπίστωση της ανεπάρκειας των φορέων. Και είναι κι αληθινή η ανεπάρκεια αυτή συμφωνώ. Αλλά θεωρώ, στο μεγαλύτερο μέρος της, ότι είναι φυσιολογικό πράγμα αυτή την ανεπάρκεια και δεν εκπλήσσομαι. Πως θα μπορούσε να είναι αλλιώς δηλαδή; Να έχει δει η θηροφυλακή το συμβάν από τις δορυφορικές κάμερες οι οποίες ήταν στραμμένες σ’ εκείνο σημείο του δάσους και σε πέντε λεπτά να καταφθάνει το περιπολικό και να συλλαμβάνει επ΄ αυτοφώρω τον λεγάμενο με το παράνομο θήραμα στη πλάτη; Για να πω την αλήθεια αυτό το σενάριο θα με φόβιζε πολύ περισσότερο από αυτόν τον μαλάκα με την καραμπίνα, ελπίζω να καταλαβαίνεις τι εννοώ. Τότε θα ξαναγυρνούσε και η δικιά μου η στάση πίσω στα παραδοσιακά σε σχέση με την κατάδοση και το κάρφωμα.

    Φούσκωσα λίγο το συμβάν με την ελπίδα να δείξω έναν εγκλωβισμό στον τρόπο σκέψης και όχι για να κακολογήσω τον οικοδεσπότη.

    Φιλικά
    δ.κ.

  8. delta-kapa Says:

    Είδα ότι το «σύστημα» κάνει από τις παρενθέσεις που έβαλα στο γραπτό μου smilies. Απλώς θέλω να πω ότι εγώ δεν έβαλα πουθενά ηθελημένα τέτοια smilies κι ότι αυτά προκύψαν ανεξέλεγκτα από τη πρόθεσή μου και ποιος ξέρει δίπλα σε τί λέξεις και φράσεις συνέπεσαν. Ξεχάστε τα εντελώς, είναι άσχετα από το κείμενο.
    Προς τον οικοδεσπότη: αφεντικό, δεν μπορείς να τα κάνεις το σύστημα να μη μετατρέπει τις παρενθέσεις σε smilies; Σακατεύει την γραφή (κατά τη γνώμη μου) και κάνει σχεδόν απαγορευτική τη χρήση τους.

  9. heliotypon Says:

    >delta-kapa: Το περιστατικό με το αγριογούρουνο δεν είναι από δική μου εμπειρία. Απλώς παραθέτω το κείμενο που βρήκα σ’ ενα άλλο blog. Αναφέρομαι μόνο στην επίφαση ανθρώπου…

    Για τα smilies δεν ξέρω τρόπο αποφυγής. Αυτό που κάνω εγώ είναι να αφήνω ένα διάστημα ανάμεσα σε στίξη και παρένθεση. Π.χ. ; )

  10. Σπύρος Βλάχος Says:

    Απ’ όσα λίγα πρόφτασα να διαβάσω, είσαι κύριος!
    Ευχαριστώ για την ερμηνεία, πραγματικά ευχαριστώ.

  11. Γιώργος Σουέρεφ Says:

    Είναι πάρα πολύ καλό και χρήσιμο, να γνωρίζει ο γράφων την ετυμολογία της λέξης επίφασις, αλλά και την ετυμολογία των λέξεων που απαρτίζουν την Μητέρα των Γλωσσών, την Ελληνική, Αρχαία και νέα, ότι θα ήταν εξ’ ίσου χρήσιμο και σοφό, στον κάθε επίδοξο ερμηνευτή της ελληνικής λεξικής ετυμολογίας, να μην προσπαθεί να ερμηνεύσει τις θρησκευτικές πεποιθήσεις και πράξεις θρησκευτικής λατρείας του κάθε ανθρώπου που εισέρχεται στην εκκλησία είτε για να προσκυνήσει, είτε να προσευχηθεί, είτε να λειτουργηθεί, αποκαλώντας τον ούτε λίγο ούτε πολύ, υποκριτή, συκοφάντη, κλέφτη, ψεύτη, λασπολόγο, και ότι άλλο μπορεί να σκέφτεται με την απόλυτα νοσηρή φαντασία του!!!
    Είναι απόλυτο δικαίωμά του, να μην πιστεύει τίποτε και πουθενά! Αυτό όμως σε καμία περίπτωση, δεν του δίνει το δικαίωμα να μεταβάλλεται σε αυτόκλητο κριτή, όλων εκείνων, που με θάρρος και παρρησία διακηρύσσουν την πίστη τους στον Θεό, στην Εκκλησία και στην Ορθοδοξία!!! Πράξεις λκατρείας αληθινές, που πηγάζουν από τα κατάβαθα της ψυχής του κάθε πραγματικού Ορθόδοξου Χριστιανού, χωρίς ίχνος «επίφασης» και που σε καμία απολύτως περίπτωση δεν μπορεί κανείς να γνωρίζει καλύτερα από τον ΕΝΑ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΤΡΙΑΔΙΚΟ ΘΕΟ, ΚΑΙ ΤΟΝ ΥΙΟ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΤΟΝ ΜΟΝΟΓΕΝΗ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟ, ο οποίος είναι και ο μόνος, ο οποίος γνωρίζει σαφώς τα «άγνωστα και τα κρύφια της καρδία του καθενός» και μόνο Αυτός μόνο μπορεί να κρίνει αλάνθαστα και απολύτως αντικειμενικά!!!
    Όσον αφορά τον πιο πάνω «κατ’ επίφασιν ξερόλα», καλό θα είναι πριν προβεί σε οποιδήποτε κριτική που αφορά τις θρησκευτικές πεποιθήσεις των Ορθοδόξων Χριστιανών, πρώτα να σκέφτεται καλά και πολύ, πρωτού η αστεία γραφίδα του αρχίσει να γελοιοποιεί την προσωπικότητά του, ως «επίδοξου ξερόλα!!!».
    Γιατί, όπως θα έλεγαν και οι αρχαίοι ημών πρόγονοι: «ΑΙΔΩΣ ΑΡΓΕΙΟΙ!!!…».

    • heliotypon Says:

      Αδελφέ, άδικα προσβάλλεσαι και με προσβάλλεις. ‘Οπως θα δεις, αν διαβάσεις προσκετικά την πρώτη παράγραφο, αναφέρομαι σε ΜΕΡΙΚΟΥΣ “πιστούς”. Γράφω “πολλοί συνάνθρωποι”. Δεν γράφω “όλοι”. Αμφισβητείς το ότι πάρα πολλοί είναι κατ’ επίφαση πιστοί; Αμφισβητείς ότι πάρα πολλοί εκκλησιάζονται μεν και ασπάζονται εικόνες, αδικούν τον συνάνθρωπο δε σε πρώτη ευκαιρία; Αμφισβητείς το ότι πολλοί προσπαθούν να εξαπατήσουν τον θεό στον οποίο υποτίθεται ότι πιστεύουν με τους “μακρούς σταυρούς”, τις δωρεές στα παγγάρια και την επίφαση πίστης; Σ’ αυτούς αναφέρομαι. Αν και δεν έχω καμία σχέση με πίστη, αναγνωρίζω στους πραγματικούς πιστούς το δικαίωμά τους να πιστεύουν, όπως αναγνωρίζω και στον εαυτόν μου το δικαίωμα να ασκώ (καλόπιστη) κριτική στην κάθε είδους μεταφυσική πίστη και πάντα σε φιλοσοφικό επίπεδο.
      ΥΓ: Μήπως είχες ποτέ σχέση με το Υπ. Συγκοινωνιών;

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: