Κορνήλιος Καστοριάδης έφη…


Τον μεγάλο ‘Ελληνα διανοητή Κορνήλιο Καστοριάδη (μάλλον) τον γνωρίζετε. Από ομιλία του στον Τριπόταμο της Τήνου (Αύγουστος 1994), που βρήκα στο βιβλίο “Είμαστε υπεύθυνοι για την ιστορία μας“, εκδόσεις “ΠΟΛΙΣ”, αντιγράφω ααπόσπασμα που χαρακτηρίζει τη σημερινή μας μίζερη και παράλογη Ελληνική πραγματικότητα:

Η διπλή και ταυτόχρονη αναφορά στην Αρχαία Ελλάδα και στο Βυζάντιο -αναφορά που αποτελεί το επίσημο πιστεύω του νεοελληνικού κράτους και του πολιτιστικού κατεστημένου της χώρας- οδήγησε και ο­δηγεί σε αδιέξοδο. Γιατί; Διότι οι δύο αυθεντίες, δηλαδή η Αρχαία Ελλάδα και το Βυζάντιο, βρίσκονται σε διαμετρική αντίθεση μεταξύ τους. Ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός είναι πολιτισμός ελευθερίας και αυτονομίας. Στο πολιτικό πεδίο εκφρά­ζεσαι με την πολιτεία ελεύθερων πολιτών που αυτοκυβερνώνται συλλογικά. Στο πνευματικό πεδίο, από την άλλη, εκφράζεται με την ακατάπαυστη επαναστα­τική ανανέωση και αναζήτηση.

Ο βυζαντινός πολιτισμός είναι πολιτισμός θεοκρα­τικής ετερονομίας, αυτοκρατορικού αυταρχισμού και πνευματικού δογματισμού. Στο Βυζάντιο δεν υπάρχουν πολίτες, αλλά υπήκοοι του αυτοκράτορα. Στο Βυζά­ντιο δεν καλλιεργείται ο στοχασμός, αλλά μόνον ο σχο­λιασμός ιερών κειμένων.

10 Responses to “Κορνήλιος Καστοριάδης έφη…”

  1. Artanis Says:

    Αυτό όπως είναι θα το αντιγράψω…
    Καλημέρα από ΝΖ…

  2. dsquared Says:

    Αν δεν απατωμαι στην αρχαια ελλαδα υπηρχε η δουλεια…

    din

  3. Vany Says:

    Η αλήθεια είναι ότι δεν έχω διαβάσει κάτι δικό του,κακώς,πολύ κακώς. Με κουράζει όμως η συνεχής αναφορά και σύγκριση με τους αρχαίους.Έχουμε τραγικές διαφορές και δεν αποσκοπεί πουθενά.Μάλλον κακό μας κάνει κι όχι καλό τελικά.

  4. heliotypon Says:

    >Artanis: Καλώς θα κάνεις… Καλημέρες.

    >Dsquared: Να, υπήρχε αλλά αυτό δεν ακυρώνει τον πολιτισμό που παρήγαγε η αρχαιότητα. Είναι σαν να λέμε σήμερα “τρώμε τα ζώα” ή “εκμεταλλευόμαστε την εργασία των άλλων”. Οι κοινωνικές εξελίξεις συχνά κάνουν τις περασμένες εποχές να μοιάζουν παράλογες κι εξωπραγματικές.

    >Vany: Σκοπός του Καστοριάδη ήταν να τονίσει τις χαώδεις διαφορές των δύο πολιτισμών που μεταξύ τους δεν είναι συμβατοί, αλλά οι εθνικιστές θέλουν, σώνει και καλά, να τους ενοποιήσουν και να τους κάνουν να “συμβιώσουν”! Ακούστε τις εθνικοθρησκευτικές κορώνες Γεωργιάδη (Μπουμπούκου).

  5. Με νόημα Says:

    Πάντα είχα πολλά ερωτηματικά για τον λεγόμενο “Ελληνοχριστιανικό πολιτισμό”. Τελικά κατάλαβα πως πρόκειται για τον ποιό κτηνώδη βιασμό της ιστορικής πραγματικότητας.

  6. tsaousa Says:

    Επίσης, οι Βυζαντινοί δεν ήταν Έλληνες…

  7. heliotypon Says:

    >Με νόημα: Ακριβώς έτσι φαίνεται ότι είναι. Από ανατολική πτέρυγα της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας που ήταν το Βυζάντιο, το βαφτίσαμε σώνει και καλά Ελλάδα! Μόνο και μόνο επειδή επίσημη γλώσσα του ήταν η Ελληνική…

    >tsaousa: Σωστά. Δεν ήταν.

  8. zwaki Says:

    Τι θα πει δεν ήταν Έλληνες? Ο καθένας είναι ό, τι νοιώθει. Αν οι βυζαντινοί νοιώθανε Έλληνες, αυτό ήτανε. Υπάρχει πιο ασφαλές κριτήριο από αυτό? Το ίδιο ισχύει και σήμερα. Γιατί αν το πας με το dna καλά κρασιά. Π.Χ. Για δείτε γύρω σας. Βλέπετε πολλούς απογόνους των ατόμων που απεικονίζονταν στα αρχαιοελληνικα αγγεία?

  9. zwaki Says:

    Για να μη μιλήσω με την ομοιότητα των σύγχρονων Ελλήνων με τα αρχαιοελληνικα αγάλματα. Ομοιότης μηδενικη.

  10. marianna Says:

    O κλασικός ελληνικός κόσμος αποτελεί τη μήτρα της Δύσης, ενώ η ο βυζαντινός πολιτισμός θεωρώντας τα πάντα μέσα από το πρίσμα της θρησκείας και θρησκειοληψίας δεν είναι παρά στάσιμος, αν όχι οπισθοδρομικός, στην ουσία μια σκοταδιστική εκτροπή. Η έπαρση δε των βυζαντινών ορθόδοξων έφτασε στο σημείο να προσπαθεί να εξηγήσει και να δώσει απαντήσεις μόνης της στα προβλήματα του κόσμου, χωρίς τη συνδρομή της αρχαιοελληνικής σκέψης και παράδοσης και κυρίως χωρίς να στρέφεται στις επιστημονικές εξελίξεις της εποχής της.
    Οι ιδεολογικοί άξονες ελληνισμού και χριστιανισμού βρίσκονται σε αντίθεση, καθώς η κλασική αρχαιοελληνική κοσμοθεωρία-κοσμοθέαση δέχεται ως υπέρτατη κοσμική αρχή την τάξη των πλανητών και του κόσμου, στην οποία εντάσσονται θεοί, άνθρωποι και φύση, ενώ ο χριστιανισμός εισάγει την έννοια του Θεού-δημιουργού του παντός. Επομενως, ο ελληνικός κόσμος είναι άχρονος-διαχρονικός και δέχεται τον αυτόνομο πολίτη, ενώ ο χριστιανικός τον υπήκοο και “δούλο” του θεού.
    Καλησπέρα

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: