Τι τίτλο να βάλω στη ματαιοδοξία!


‘Ακουσα για  δημοπρασία έργου του Ματίς, όπου το ποσό που πληρώθηκε γι’ αυτό προκαλεί τον ίλιγγο (32 ετατ.  Ευρώ) ! Δεν αμφισβητώ την ποιότητα της τέχνης των μεγάλων δημιουργών, (που, όμως, δεν μπορώ πάντα να συλλάβω) αλλά νομίζω ότι αυτή η επιθυμία για την απόκτηση πανάκριβων έργων, δεν αντιστοιχεί σε πραγματική απόλαυση που παίρνει ο ιδιοκτήτης από την συντροφιά του έργου στο πολυτελές σαλόνι του, αλλά στην εντύπωση που αυτός/τή επιθυμούν να κάνουν στον κοινωνικό τους περίγυρο. Ένα αντίγραφο του έργου, με τους σύγχρονους τρόπους αναπαραγωγής, μπορεί να είναι ακριβώς το ίδιο με το αυθεντικό. Και, προσωπικά, δεν θα είχα κανένα πρόβλημα να νοιώσω απόλαυση με ένα καλό αντίγραφο.

‘Εχω δει την Τζιοκόντα στο μουσείο και δεν θυμάμαι να συγκλονίστηκα στη θέα της. Φυσικά, το ότι την εποχή εκείνη διέθεταν χρώματα αναλοίωτα στον χρόνο και το ότι βρισκόμουν μπροστά το διασημότερο καλλιτέχνημα προκαλεί έναν θαυμασμό, αλλά μέχρι εκεί. Αν κάποιος πληρώσει 100 εκατομύρια Ευρώ για να την αποκτήσει δεν θα καταλάβω την πράξη του.

‘Εχω δει έργα απλοϊκών ζωγράφων,  πάνω σε κομμάτια ξύλου από πόρτες, που με συγκίνησαν πολύ περισσότερο από την Τζιοκόντα. Ακόμη, πολλές όμορφες ζωγραφιές ενελώς άγνωστων ζωγράφων που με έκαναν να συγκινηθώ με την χάρη και τη δροσιά τους ή την όμορφη χρωματική σύνθεσή τους.

Φοβάμαι ότι ο λόγος που πληρώνουν τέτοια μεγάλα ποσά δεν συνδέεται με την τέχνη και την συγκίνηση που προκαλεί αλλά με τη ματαιοδοξία αυτών του τα αγοράζουν. Νομίζω ότι επιδιώκουν τον θαυμασμό (ή τον φθόνο) των άλλων και αυτό τους προκαλεί τη μεγαλύτερη συγκίνηση.  ‘Οπως συμβαίνει και με ένα πλήθος άλλα αντικείμενα, κινητά ή ακίνητα, των οποίων η αξία βασίζεται στη ματαιοδοξία των ανθρώπων!

Advertisements

5 Responses to “Τι τίτλο να βάλω στη ματαιοδοξία!”

  1. exofthalmi Says:

    μηπως το επιχειρημα σου λειτουργει και αντιστρφα? μηπως καποιοι, εχουν γνωσεις και εκτιμηση για τον καλλιτεχνη, την ιστορια του δημιουργηματος και μπορουν να εισπραξουν τις δονησεις ευχαριστησης που εσυ δεν ….παραγεις βλεποντας το εργο?
    Συμφωνω οτι και γω εχω δει καλλιτεχνηματα πιο απλα και ταπεινα, τα οποια με η-δονουν πολυ περισσοτερο απο αλλα, αλλά κατανοω και εκεινους που εκτιμουν τη τεχνη πολυ περιοσσοτερο απο εμενα.

    Δυστυχως ομως, η τεχνη ειναι commodity δηλαδη πλεον αντικειμενο εμπορευσιμο και φερει αξια μετοχης. Εμποροι (επιχειρηματιες), που δεν κατεχουν γνωση και εκτιμηση της τεχνης, τα αγοραζουν απλα γιατι μπορουν. Εκει συμφωνουμε. Αυτη η ταση ειναι αποκρουστικη και να την βλεπεις και να γνωριζεις οτι ειναι νορμα πλεον.

  2. simela Says:

    φιλαράκο ούτε εγώ κατέχω από τέτοια τέχνη κι έχω συγκηνηθεί κι εγώ από απλά έργα άγνωστων καλλιτεχνών τα οποία μου άγκιξαν πολύ περισσότερο από ότι η τζιοκόντα… αλλά, να, όπως λέει και η αξώφθαλμη, είναι καθαρό εμπόριο, παραφουσκωμένο κι αυτό όπως ακριβώς όλη η αγορά

  3. Με νόημα Says:

    Είναι κι αυτή μία επένδυση, όπως τόσες άλλες. Κανείς δέν αγοράζει πιά εργα τέχνης για την προσωπική του ικανοποίηση ή ματαιοδοξία, αν και τα δύο αυτά,μπορεί να είναι τμήμα της προτίμησης αυτού του είδους της επένδυσης. Είναι η μοναδικότητα και η διασημότητα του δημιουργού του, που δίνει αξία στο αντικείμενο, και όχι η ποιότητα της τέχνης.

  4. ellhn Says:

    ΣΥΣΧΕΤΙΣΜΟΣ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ ΚΑΙ ΑΞΟΝΟΣ Β.Α.Σ.Τ. (ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣ-ΑΛΒΑΝΙΑΣ-ΣΚΟΠΙΩΝ-ΤΟΥΡΚΙΑΣ)

    http://ellhnkaichaos.blogspot.com/2009/02/blog-post_9300.html

  5. Κλείτωρ Says:

    περί ορέξεως κολοκυθόπιτα φίλε μου.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: