Ασθενής και (ο)δ(ο)ιπόρος…


‘Ολοι έχουμε ακούσει το “ασθενής και οδοιπόρος αμαρτίαν ουκ έχει“. Πόσοι ξέρετε ότι αυτή είναι παράφραση της αρχικής ρήσης που είναι: “ασθενής και ΔΙπόρος αμαρτίαν ουκ έχει” .  Δίπορος είναι η γυναίκα που έχει δύο πόρους (θηλές).  Όλες οι γυναίκες έχουν, βέβαια, αλλά υποτίθεται ότι αυτοί ανοίγουν την εποχή του θηλασμού. ‘Αρα η ρήση αφορά την θηλάζουσα γυναίκα και όχι τον οδοιπόρο.

Το άκουσα από τον Καλαμίτση, στο “Real FM” 97,8 MHZ

15 Responses to “Ασθενής και (ο)δ(ο)ιπόρος…”

  1. ametanohtos Says:

    Αυτό μας το είχε αναφέρει και ένας βλάκας λοχαγός στον στρατό για να το παίξει έξυπνος.Δεν ισχύει!

    http://www.sarantakos.com/language/odoiporos.html

    Όπως και να’χει το θέμα ,αδιαφορώ για θρησκευτικούς διατροφικούς κανόνες.

  2. sofia Says:

    Και ο Καλαμίτσης στον ύπνο του…διπόρους ονειρεύεται!
    καλημέρα

  3. Anonymous Says:

    ευχαριστώ για την πληροφορία. είναι καλό να ξέρουμε τι λέμε. όπως αυτό το ‘εξ’ απαλών ονύχων’ ….

  4. tsaousa Says:

    Και ο οδοιπόρος να πα να χεστεί δηλαδή;

  5. exofthalmi Says:

    ….και στο τελος, δε μαθαμε ποια ειναι η σωστη εκδοχη…τι καταλαβες τωρα????

  6. heliotypon Says:

    >αμετανόητος: Διάβασα τον Σαραντάκο και τώρα είμαι μπερδεμένος κι εγώ! Φαίνεται να τα λέει καλά. Δεν ξέρω για τις άλλες εκδοχές πώς προέκυψαν. ‘Οσο για τον λοχαγό, μπορεί να παραπλανήθηκε. Κι εμένα δεν με αφορούν οι θρησκευτιοί διατροφικοί κανόνες, απλώς με ενδιαφέρει η γλώσσα.

    >Sofia: Γιατί όχι; Όλοι οι αρσενικοί κάπου στο ίδιο μήκος κύματος είμαστε. ‘Αλλωστε αν δεν είμαστε μας κατηγορείτε γι’ αυτό….🙂

    >Ανώνυμο: Το “εξ απαλών ονύχων” το έχουν ξεσκίσει στην λάθος χρήση…

    >tsaousa: Να μην το παίζει Johnny Walker κι o οδοιπόρος…

    >exofthalmi: Δυστυχώς δεν μάθαμε αλλά υοψιάζομαι ότι ο Σαραντάκος έχει δίκιο.

  7. Αόρατη Μελάνη Says:

    Εγώ πάντως τον Σαραντάκο τον εμπιστεύομαι. Αν μη τι άλλο ο άνθρωπος το ψάχνει, παραθέτει πηγές, τεκμήρια, είναι και του επαγγέλματος, βάζει και τον εγκέφαλο να δουλέψει – πράγμα που οι σύγχρονοι δημοσιογράφοι μάλλον έχουν ξεχάσει πώς γίνεται, αν το ήξεραν και ποτέ.

    Γενικά παρατηρώ μια έντονη τάση να “ανακαλύπτουμε” αλήθειες κάθε λογής και να τις διατυμπανίζουμε περιχαρείς, όπως ο Καλαμίτσης, χωρίς να διασταυρώνουμε, χωρίς να επαληθεύουμε, χωρίς καν να σκεφτόμαστε αν στέκει. Για το θεό, ένα λεξικό ας άνοιγε ο ευλογημένος, να δει αν υπάρχει τέτοια λέξη!

    Παράδειγμα εσφαλμένης ερμηνείας ελαφρά τη καρδία σε θέματα ετυμολογίας είδα πρόσφατα σε σχόλιο εδώ: http://diagoras.wordpress.com/2009/03/01/bodrum/#comment-12432 (διαβάστε και το αμέσως επόμενο σχόλιο για τη διάψευση).

    Σε θέματα ερμηνείας ρητών ένα κλασικό είναι το “πίστευε και μη ερεύνα” που έχει αμφισβητηθεί και παρερμηνευθεί ποικιλοτρόπως από διαφόρους. Η πηγή του ρητού αναφέρεται εδώ http://sfrang.blogspot.com/2008/10/blog-post_30.html?showComment=1225452120000#c1076302327858051967
    και εδώ http://blog.teleologikos.eu/?p=113 όπου γίνεται και συζήτηση.

    Το θέμα είναι ότι ο κόσμος βαριέται να ψάξει. Και καλά, παλιότερα έπρεπε να λιώσεις τα πόδια σου τρέχοντας σε βιβλιοθήκες. Στην εποχή του γκουγκλ, που με ένα κλικ η πληροφορία είναι στη διάθεσή σου, είναι απορίας άξιον πώς υιοθετούμε κάθε τι που ακούμε χωρίς δεύτερη σκέψη.

  8. χειρηλάτης Says:

    εγώ, χειρηλάτης (δηλαδή “μαλάκας”) δηλώνω, άρα ό,τι θέλω λέω!
    αλλά και το πού έχει πρωτοαναφερθεί η φράση ήξερα και σε ποιό λεξικό να βρω την λέξη “δίπορος”, ξέρω και άρα διάβασα και τί σημαίνει.

    όσοι λοιπόν είναι εξυπνότεροί μου και όχι τόσον χειρηλάτες όσον εγώ, ας ξαναψάξουν τα λεξικά και τα βιβλία τους!

    και μιά ερώτηση: πώς γίνεται, η απόπειρα διόρθωσης ενός λανθασμένα λεγομένου “ρητού”, να αναγκάζει κάποιον να δηλώνει ότι αδιαφορεί για τους θρησκευτικούς διατροφικούς κανόνες;
    του είπε κανείς να νηστεύσει;

    επίσης γνωρίζω τι σημαίνει το “εξ απαλών ονύχων”, εφ όσον θα μου το αναφέρει κάποιος ολόκληρο κι όχι μόνον τις τρεις πρώτες λέξεις και, επειδή τα σχόλια με πεθάνανε, συμπτωματικώς, ξέρω και το πού αναφέραται η ρήση “ο αποθανών δεδικαίωται” και ξέρω και το υπόλοιπο -το οποίο συνήθως δεν αναφέρεται, με αποτέλεσμα να αλλάζει το νόημα…

  9. ametanohtos Says:

    @χειρηλάτης

    επειδή το ΔΙΠΟΡΟΣ το βρίσκω μόνον στις Τρωάδες ,θα μπορούσες παρακαλώ να με βοηθήσεις;

    http://www.perseus.tufts.edu/cgi-bin/vor?lookup=di%2Fporos&lang=greek&group=bilevel

    Σε ποιό ακριβώς κείμενο της Αρχαίας γραμματείας αναφέρεται η λέξη με την έννοια “γυναίκα που θηλάζει”;

    Όσο για το σχόλιο σχετικά με τους διατροφικούς κανόνες,ήταν χάριν αστεισμού.Δεν υπάρχει λόγος να εκνευρίζεσαι.

  10. sarant Says:

    Με καθυστέρηση το βλέπω, συγνώμη.
    Θα συμφωνήσω με τον αμετανόητο. Λέξη διπόρος (τόνος στο όμικρον) δεν παραδίδεται στην ελληνική γραμματεία, λέξη δίπορος (τόνος στο γιώτα) υπάρχει μόνο μία φορά (άπαξ λεγόμενο) στον Ευριπίδη, “δίπορον κορυφάν”, παναπεί κορυφή με δυο περάσματα.

    Αν ο αγαπητός Χειρηλάτης έχει υπόψη του ένα χωρίο όπου υπάρχει το “διπόρος” με τη σημασία της θηλάζουσας, να μας το αναφέρει. Αν έχει ένα κείμενο παλαιό όπου να λέγεται ότι οι ασθενείς και οι θηλάζουσες εξαιρούνται από την υποχρέωση της νηστείας, ας μας το πει.

  11. heliotypon Says:

    >Χειρηλάτης: Υποθέτω ότι το έψαξες πριν το ανακοινώσεις δημοσίως. Πάντως δεν είναι η μόνη ρήση για την οποία υπάρχουν διαφορετικές απόψεις ως προς την ορθογραφία, σημασία και προέλευση. Στο κάτω-κάτω πόση πρακτική σημασία έχει να βρούμε το “σωστό”; Εγώ προτείνω να αφήσουμε και τους οδοιπόρους και τις θηλάζουσες να επιλέξουν τη διατροφή τους, ανεξάρτητα από “θεϊκές”, τάχα, επιταγές. Αυτό μας μάρανε τώρα!

    >Αμετανόητος: Ο χειρηλάτης προφανώς το έψαξε και κάπου βρήκε αυτήν την ερμηνεία (νομίζω είπε στο λεξικό Δημητράκου). Δεν είναι απαραίτητο να υπάρχει η λέξη και στην αρχαία Ελληνική γραμματεία, αλλά κι αν υπάρχει δεν είναι απλό να την εντοπίσεις.

    >Sarant: Ευχαριστώ για την παρέμβαση. Ξέρω ότι είσαι δεινός ερευνητής της γλώσσας. Πάντως και ο χειρηλάτης κάπου το βρήκε, προφανώς. Τον ακούω χρόνια και δεν μου έχει δώσει την εντύπωση ανεύθυνου σε όσα δημόσια λέει.

  12. ametanohtos Says:

    @heliotypon

    Ας τα πάρουμε απ’την αρχή τα πράγματα.Έρχεται κάποιος και μας λέει ότι μία φράση πασίγνωστη,δέν είναι έτσι ακριβώς ‘οπως τη ξέρουμε ,αλλά κάπως αλλιώς.Οκ!Σαν να μην έφτανε αυτό η φράση αυτή στην σωστή της μορφή περιέχει μία λέξη που δεν την βρίσκεις ούτε σε λεξικά της νέας,ούτε σε κάποιο κείμενο της αρχαίας γραμματείας.Σαν να μην έφτανε αυτό η λέξη αυτή ακούγεται εντελώς κουφή και ενάντια στο γλωσσικό ένστινκτο.Είναι τόσο περίεργο να ζητάω κάποια στοιχεία/τεκμήρια/ενδείξεις για να πειστώ;
    Γιατί είναι δύσκολο να βρεθεί η λέξη στην αρχαία γραμματεία;Εχει ψηφιοποιηθεί και είναι στο ίντερνετ.Αν δεν απαντάται στην αρχαία αλλά στη μεσαιωνική ή σε πατερικά κείμενα θα μπορούσε να μας τα υποδείξει;Για το λεξικό Δημητράκου δεν γνώριζα.Ισχύει όντως;Είμαι έτοιμος να δεχτώ τα πάντα αρκεί να υπάρχει και η σχετική τεκμηρίωση.

  13. sarant Says:

    Αγαπητέ οικοδεσπότη και Αμετανόητε, στο λεξικό Δημητράκου υπάρχει μόνο η λέξη “δίπορος”, με μοναδική καταγραφή στις Τρωάδες του Ευριπίδη (το λεξικό Δημητράκου, ως γνωστόν, επιχείρησε να καταγράψει όλη την ελληνική γλώσσα, από την αρχαία έως την τότε σύγχρονη). Η λέξη “διπόρος”, με τόνο στο Ο, δεν υπάρχει πουθενά και δεν μπορεί να υπάρξει (διότι τα σύνθετα με το ‘δύο’ ανεβάζουν τον τόνο: δίπτυχος, δίκωχος κτλ.)

    Ο Χειρηλάτης ίσως υπονοεί ότι ο τόνος κατέβηκε, και το δίπορος έγινε διπόρος. Όμως και η σημασία του αρχαίου δίπορος δεν είναι ‘θηλάζουσα’ αλλά ‘με δύο περάσματα’. Οπότε, αν δεν φέρει άλλη εμφάνιση της λέξης, σε νεότερο κείμενο, δεν πείθει.

    Εχω σκοπό να γράψω για το θέμα, ξανά, ελπίζω μέσα στη βδομάδα. Να δούμε…

  14. χειρηλάτης Says:

    Κύριε οικοδεσπότα,μπορώ να έχω το ημεηλ σας;

  15. heliotypon Says:

    >χειρηλάτης: mastoras παπάκι pathfinder τελεία gr

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: