Δωδεκαφθογγική…


Πρόσφατα άκουσα έργο του Αμερικανού συνθέτη του εικοστού αιώνα Alban Berg με τίτλο “Στη μνήμη ενός Αγγέλου”  γραμμένο στην δωδεκαφθογγική κλίμακα.  Ειλικρινά, πέραν από το στομάχι μου που δέθηκε κόμπος, τον πονοκέφαλο και την ασυγκράτητη νύστα, η μουσική ήταν ένα μαρτύριο. Φυσικά η ορχήστρα και ο μαέστρος εισέπραξαν ενθουσιώδη χειροκροτήματα, αλλά εμένα μου έμεινε μιά απορία:  Βέβαια δεν είναι ο μόνος δωδεκαφθογγιστής ο Βerg, αλλά μου είναι αδύνατο να καταλάβω πώς υπάρχουν άνθρωποι που τους αρέσει αυτό το είδος. Δεν το αποκλείω και σίγουρα υπάρχουν κάποιοι φανατικοί αυτής της μουσικής. Πόσοι δεν ξέρω, αλλά για να παίζονται και να αγοράζονται τα CD με αυτά τα έργα σημαίνει ότι σε κάποιους αρέσουν. ‘Ελα όμως, που δεν μπορεί η φαντασία μου, ούτε από μακρυά, να πλησιάσει μιά τέτοια μουσική! Και αναρωτιέμαι: οι ενθουσιώδεις χειροκροτητές (όχι απλά χειροκροτητές από ευγένεια) κατάλαβαν όλοι και απόλαυσαν το έργο; Η απορία θα μου μείνει.

Ευχτυχώς που ακολούθησε η 8η συμφωνία (η μεγάλη) του Schubert και …ήρθα στα γράδα μου.

8 Responses to “Δωδεκαφθογγική…”

  1. sofia Says:

    Υπάρχουν και άλλοι σαν και μένα, που ιδέα δεν έχουμε τι είναι αυτό το πράγμα!
    Και γιατί να το ανεχτείς μέχρι το τέλος?
    Καλή μέρα

  2. exofthalmi Says:

    διαβασα μερικα πραγματα, ειδα μερικα βιντεο (ακουσα). Ουχ!

  3. JustAnotherGoneOff Says:

    Η 8η Συμφωνία είναι Ημιτελής, η Μεγάλη είναι η 9η. Ευελπιστώ ότι τα γράδα σου αφορούν την Μεγάλη, ένα από τα αγαπημένα μου έργα.

    Να πω ότι κι εγώ δεν ενθουσιάζομαι με την δωδεκαφθογγική μουσική όμως αυτό δεν αναιρεί το σημαντικό ρόλο της στην ιστορία της μουσικής. Και ναι, είναι ανιαρή, δυσκοίλια, ανούσια, αφόρητη, έκρινε όμως μια καίρια στυλιστική μεταστροφή στην «κουρασμένη» ευρωπαϊκή μουσική. Κι εδώ είναι η λέξη κλειδί που την χαρακτηρίζει, το «στυλ».

    Όσο κι σκέφτομαι ότι το συγκεκριμένο έργο το ηχογράφησε και η Άννε Σοφί Μούτερ, να δεις το δικό μου στομάχι… κρίμα.

    (Υπάρχει και ηχογράφηση με τον Μητρόπουλο…)

  4. JustAnotherGoneOff Says:

    Μία μικρή διόρθωση ακόμα, ο Alban Berg ήταν Αυστριακός.

  5. tsaousa Says:

    Δεν έχω ακούσει νομίζω (εκτός κι αν άκουσα και δεν ασχολήθηκα καν.. Υποθέτω είναι σαν να ακούγονται τενεκέδες να βαράνε από τις γάτες όταν κυνηγιούνται;

  6. exofthalmi Says:

    @tsaousa: οχι ακριβως. Σαν μουσικη που δεν εχει συνοχη ακουγεται. Ειναι μουσικη που εκτιμαται απο ακαδημαϊκους. Οι υπολοιποι να πιασουμε να κουρευομαστε….

  7. Franchise Me Says:

    στο δωδεκαφθογγισμό, η σύνθεση μπαίνει σε μια άλλη, νέα διαδικασία. Υπάρχουν πόλύ αυστηροί κανόνες σχετικά με τισ μουσικές φράσεις, αλλά και την ένταση, τη χροιά, την κατεύθυνση των ήχων. Στην πιο ποπ μορφή εκφράστικε με το αμπιεντ. Είναι αυτό που καθόρισε την ηλεκτρονική μουσική και τον ήχο στις μέρες μας.

  8. heliotypon Says:

    >Sofia: Γιατί στο δεύτερο μέρος είχε Schubert…

    >exofthalmi: Τα άκουσες κι εσύ, ε;

    >JustAnotherGgoneOoff: Το πρόγραμμα λέει ότι κατά την παλαιά αρίθμιση είναι η 9. Η νέα αρίθμιση είναι 8. Πολύ καλό έργο.

    >tsaousa: Κι εμένα αυτή την εντύπωση μου δίνει, αλλά ποιός ξέρει, μπορεί να μην αντιλαμβάνομαι την αξία της! Απλώς αναρωτιέμαι πόσοι την αντιλαμβάνονται και την απολαμβάνουν.

    >Franchise Me: Δεν έχω μελετήσει το θέμα και δεν είμαι και ειδικός. Απλώς απολαμβάνω την κλασσική. Σίγουρα έχει κανόνες, αλλά το αποτέλεσμα δεν με τραβά! Το είδος αυτό (αμπιεντ) δεν το έχω υπ’ όψη. Θα το ψάξω.

Leave a Reply

