Το πασχαλινό (χριστουγεννιάτικο, πρωτοχρονιάτικο, κλπ) τραπέζι


Πολύς λόγος, τζίρος και θόρυβος γίνεται για το γιορτινό τραπέζι. Φτηνό, φτηνότερο, ακριβό, ακριβότερο απο πέρυσι, πρόπερσυ, πριν 142,5 χρόνια  και ακολουθούν στατιστικές μεγαλοσχημόνων οικονομολόγων, βουλευτών, δασολόγων, ειδικών φρουρών, εισαγγελέων, ουρολόγων, ποινικολόγων και της Νικολούλη (αυτή παντού δεν είναι παρούσα;).

Κάθε γιορτινή περίοδο μας απασχολεί το σχετικό “τραπέζι”. Φτηνό, ακριβό, λες και απ’ αυτό εξαρτάται το μέλλον της φυλής! και κατεβαίνουν τον καταπιώνα οι μαγειρίτσες και τ’ αρνιά και τα τυριά και τα κοκορέτσια και τα κοντοσούβλια  και οι σαλάτες, και τ’ αυγά τα κόκκινα (που ειδικά αυτά τα τσουγκρίζουν αλλά κανείς δεν τα τρώει) και τα τσουρέκια κι οι τούρτες και τα αυγά τα σοκολατένια και τα κρασιά και όλα τα επαρκή για να θρέψουν ένα λόχο (επιεικώς). Και μετά σφυρίζουν τα 166   “ουί-ουί” και μεταφέρουν κουμπάρους, μπατζανάκηδες  και ξαδέρφους στα εφημερεύοντα για τα περεταίρω…  Βρυστομαχιά και άλλα συγγενή νοσήματα, αποτέλεσμα της πασχαλινής βουλιμίας και του εθίμου, που άμα δεν σκάσεις από το φαΐ σημαίνει ότι δεν είσαι καλός χριστιανός ορθόδοξος και να έρθεις τη Δευτέρα με τον κηδεμόνα σου!

Ποτέ δεν κατάλαβα αυτή την στενή σχέση των “μεγάλων εορτών της χριστιανοσύνης” με την καταναγκαστική κατανάλωση κάθε τροφίμου στο οπτικό μας πεδίο και όχι μόνο. Ενώ τις καθημερινές τρώμε σε λογικά επίπεδα, το Πάσχα (ιδίως) βρίσκουμε ότι πρέπει να υπερβούμε κάθε όριο καταναλωτικής γαστριμαργικής μανίας. Και, φυσικά, μας απασχολεί αν η μετάβαση στην εφημερία του νοσοκομείου θα μας στοιχίσει λίγα ευρώ παραπάνω ή παρακάτω σε τρόφιμα!

Ε, λοιπόν, εγώ σήμερα είμαι εντελώς μόνος στο σπίτι μου, από επιλογή (η σύντροφος είναι σε ταξίδι). Δεν έψησα ούτε έφαγα αρνί.  Ούτε μαγειρίτσα, ούτε συκωταριές ούτε άλλες πασχαλινές λιχουδιές. ‘Εφτιαξα ένα φαγάκι απλό και μάλλον ελαφρύ και θα σας δώσω τη συνταγή, γιατί μου βγήκε ιδιαίτερα νόστιμο:

Παντσέτα με δαμάσκηνα*

Παίρνεις παντσέτα χοιρινή (δεν ξέρω αν υπάρχει κι άλλη). Ψιλοκόβεις κρεμμύδια ή παίρνεις κατεψυγμένα ψιλοκομένα (απείρως πιο εύκολο). Βάζεις σε τέντζερη λάδι, το καις και ρίχνεις μέσα τα κρεμύδια μαζί με δυό σκελίδες σκόρδο κομμένο φέτες.  Αφού τα γυρίσεις κάμποσο να μαραθούν, ρίχνεις πιπέρι, αλάτι και θυμάρι  (κι αν θέλεις και λίγο ταμπάσκο) και μετά προσθέτεις τις φέτες παντσέτα και τις τσιγαρίζεις κι από τις δύο μεριές. Αμέσως μετά ρίχνεις περίπου 1/2  κιλό κρασί άσπρο ή κόκκινο ή και μπύρα. ‘Οταν η σάλτσα αρχίσει να πήζει ρίχνεις και δαμάσκηνα ξερά χωρίς κουκούτσι (τα πουλάνε στα μπακάλικα) και τα αφήνεις να βράσουν για 5 λεπτά περίπου. Μόλις έχει πήξει η σάλτσα κλείνεις το μάτι (της κουζίνας, όχι το δικό σου) και …καλή όρεξη. Πάει μιά χαρά με πατάτες τηγανητές (όπως έκανα εγώ) ή με ρύζι ή με πουρέ. Κρασάκι κοκκινέλι ή κόκκινο καλλίτερα.

Ε, λοιπόν έπρεπε να είχα φωτογραφήσει σήμερα τον εαυτόν μου και να τον έβαζα εδώ. (δεν το κάνω για να μην τρομάξετε και δεν πατάει πιά στο Blog ούτε θηλυκή κόπιτσα). Με το πιάτο μπροστά μου και με ασύρματα ακουστικά στ’ αυτιά  ν’ ακούω την Κάλλας να τραγουδά Norma. Ευτυχία σκέτη όλο το σκηνικό. Ούτε να με πλήρωνες δεν θα άφηνα αυτήν την ευτυχία για να βρεθώ σε σκηνή με οβελία και κοκκορέτσι…

*Κάποτε, στη Σκιάθο είδα σε κατάλογο ταβέρνας:  “Χοιρινό με δαμάσκηνα”. Το παράγγειλα και τι είδα να μου φέρονυν: Στεγνό σαν χαρτί ψητό χοιρινό σε φέτες με 5 ξερά δαμάσκηνα ΩΜΑ  στο πλάϊ!  ‘Ηπια δύο μπουκάλια μπύρα για να το σπρώξω κάτω… Κι ο σερβιτόρος: “Δαμάσκηνα” γράφουμε. Δεν γράφουμε μαγειρεμένα δαμάσκηνα, κύριε”…

13 Responses to “Το πασχαλινό (χριστουγεννιάτικο, πρωτοχρονιάτικο, κλπ) τραπέζι”

  1. Twilight Says:

    Αυτό είναι! Και γω απεχθάνομαι όλα αυτά που συμβαίνουν σε αυτές τις γιορτές. Εγώ έφαγα ένα ωραιότατο φαγητό με κρέας μοσχαρίσιο, κρεμμυδάκια και ντομάτα στην κατσαρόλα. Απλά θεσπέσιο. Αρνί και κατσίκι δεν τρώω ποτέ, καθώς δεν μου αρέσει η μυρωδιά του.

  2. ange-ta Says:

    ε, δεν παίζεται η ατυχία σου!
    Να γράφει χοιρινό με δαμάσκηνα και να σου φέρνει τα δαμάσκηνα χύμα!

    Θα μπορούσε να γράψει χοιρινό με παγωτό…. και λοιπά άλλα συνοδευτικά.

  3. Giotavita Says:

    Heliotypon
    Η συνταγή σου, κατσε καλά
    Η Νόρμα κάτσε καλά έως καλύτερα!
    Φρυγανιά,ντοματούλα και σκορδοκρεμοβούτυρο το σημερινό μενού για μένα.
    Αλλά μετά έκανα και μια οριτζιναλ Βότκα μe φρέσκο στυμμένο λάιμ Αργεντινής , κολάστηκα και με Λατιν ρυθμούς του Μanu Ciao και του Yoscar Saran kai ανακάλυψα “αυτό” που θα σου το στείλω στο προηγούμενο ποστ σου.
    Τελικά όλοι μας είμαστε χαμένοι μέσα στο συναισθημα που δεν ομολογούμε επώνυμα…
    Την καληνύχτα μου και τις ευχές μου.

  4. artanis Says:

    Ευτυχώς που έγραφε με δαμάσκηνα και όχι με κυδώνια…Τότε ήθελα να σε έβλεπα!!!
    Φαντάζομαι πως πέρασες τέλεια χθες, αν κρίνω απο τα γραπτά σου…Και του χρόνου!!!

  5. menoima Says:

    Παρά τις ιδές μου περι θρησκείας, το Πάσχα και τα έθιμά του το αγαπώ. Κυρίως αγαπώ το μήνυμα αγάπης και ειρήνης που εκπέμπει.

    Μιά ανάρτησή σου στο “Λίγα λόγια για τους Ιάπωνες” ΄μου είχε ξεφύγει, μόλις απάντησα.

  6. exofthalmi Says:

    δε τρωω κρεας, αλλα εχεις δικιο οταν λες οτι τα εθιμα εχουν κτιστει γυρω απο το φαγητο. (σκεψου να ηταν θεσπισμενα γυρω απο το σεξ! χααααααααααα)

  7. heliotypon Says:

    >Τwilight: ‘Εχουν και τα αμνοερίφια την γευστική τους χάρη. Από το ψητό αρνί ό,τι αξίζει η ξεροψημένη πετσούλα, το υπόλοιπο δεν με ενδιαφέρει. Στην κατσαρόλα το αρνί ιέχει περισσότερο ενδιαφέρον.

    >ange-ta: Δεν βαρυέσαι, δεν το πήρα και πολύ σοβαρά. Το είδα ως γραφικό συμβάν, χαρακτηριστικό της τουριστικής μας ασχετοσύνης. Και να φανταστείς ότι ήταν από τις “καλές” ταβέρνες του νησιού…

    >Giotavita: Καλά αξούγονται τα πασχαλινά σου εδέσματα. Μιά φορά εγώ είχα καταναλώσει υπέροχες ελιές και εξαιρετική σαλάτα… Δεν είναι απαραίτητη η κρεωφαγία… (Αλήθεια, τι έγινε με τα σχόλια της Μαρίνας που έβγαιναν με το αβατάρ της θείας Λένας; Πώς μπορεί να συνέβη αυτό;). Τα έσβησα.

    >Artanis: Το φαντάζεσαι να μου έφερναν ωμά κυδώνια; Αλήθεια, έχω μαγειρέψει και φαηγητό με κυδώνια. Γίνονται εξαιρετικά στην κατσαρόλα ή στο φούρνο.

    >Με νόημα: Τα έθιμα ναι, κι εμένα μου αρέσουν, αλλά δεν μπορώ να αναπαράγω τις τυπικές εκφράσεις που δεν τις πιστεύω (χριστός ανέστη, αληθώς, κλπ) ούτε να κρατάω λαμπάδες, ούτε να’ ακούω τις ψαλμωδίες. Προτιμώ τις εκπληκτικές μουσικές δημιουργίες των μεγάλων της Δύσης. Ακόμη και σε βυζαντινό μέλος, ο Τσαϊκόφσκυ, π.χ., έχει γράψει αριστουργήματα. Αν σου αρέσει αυτό το είδος προσπάθησε να βρεις τη λειτουργία του Αγ. Ιωάννου του χρυσοστόμου, του Τσαϊκόφσκυ. Είναι εκπληκκτικό έργο. Το έχω ξαναπεί: Το μόνο καλό που έκανε η θρησκεία είναι ότι ενέπνευσε αυτές τις θρησκευτικές δημιουργίες στους γίγαντες της μουσικής.

    >exofthlmi: Δεν θυμάμαι να το είπα αυτό αλλά σωστό είναι. Κι αυτό γιατί σε παλιότερες εποχές το φαγητό ήταν είδος σε ανεπάρκεια. Γιόρταζαν οι άνθρωποι όταν ΕΙΧΑΝ να φάνε. Παχύσαρκοι ήσαν μόνο οι αφέντες! Μακάρι να είχαν χτιστεί γύρω από το σεξ τα έθιμα… Τότε θα γιόρταζα σίγουρα!…😉

  8. exofthalmi Says:

    ολοι θα γιορταζαν, αλλα το προβλημα ειναι ….θρησκευτικο. Αφου μεχρι και στο φαγητο εχουν επιβαλλει λογοκρυσια, η οποια εχει νοημα μονο για το κεφαλι τους. Οι λοιποι ακολουθουν σα προβατα.

  9. Giotavita Says:

    Καλό μου heliotypon.
    Kαλά έκανες και τα έσβησες τα σχόλια.
    Η Μ. ηταν στο νοσοκομείο με πνευμονία εδώ και αρκετό καιρό.(μου έστειλε μσν) Δεν ξέρω ποιος χρησιμοποίησε το αβαταρ της κατα λάθος μάλλον.

    Ελιές να σου στείλω φτιαγμένες απο τα χεράκια μου αν σου αρέσουν (θρούμπες, καλαματιανές και πράσινες για τρελλά αλκοολοούχα βράδια!
    Αλλα σου ετοιμάζω μια ιστορία seduzione που θα την ευχαριστηθείς τα μάλα!!!!!

  10. Με νόημα Says:

    Δεν διαφωνώ με τις απόψεις σου, το γνωρίζεις. Χρειαζόμαστε όμως κοινά στοιχεία που θα μας διαιωνίσει σαν λαό. Ο χριστιανισμός κατάφερε να εξαφανίσει σχεδόν όλα τα στοιχεία του Αρχαίου Ελληνισμού, ή να αφομοιώσει ένα σωρό Αρχαία έθιμα, σύμβολα, τελετές ακόμα και ημερομηνίες, που τώρα παρουσιάζει σαν δικές του. Καλό θα είταν να γυρίζαμε στην Αρχαία Ελληνική Τάξη, άν αυτό είναι ποτέ δυνατόν. Μέχρι τότε όμως, καλό είναι να έχουμε κάποια κοινά στοιχεία που έστω κι αν έχουν θρησκευτική χρειά, μας δίνουν ταυτότητα.

  11. heliotypon Says:

    >exofthalmi: Θα ήταν ό,τι καλλίτερο για τον κόσμο να επιδίδεται σε ερωτικές δραστηριότητες, αντί για γαστριμαργικές. Οι άνθρωποι θα ήσαν πολύ ευτυχέστεροι και πιο ισορροπημένοι. Η μεγάλη ερωτική στέρηση σε τόσο πολλούς ανθρώπους τους έχει κάνει να σαλέψουν. Ας ήταν θρησκεία μας το σεξ και θα ήμουν ο πιο φανατικός πιστός😉

    >Giotavita: Με έφτιαξες τώρα με τις ελιές. Μπορώ να ζήσω με ελιές. Πρόπερσι έφτιαξα ελιές (παραγωγή από τον κήπο μου) αλλά κάτι δεν έκανα καλά και οι πιο μεγάλες (κάτι τεράστιες) μου έγιναν χάλια. Αν μου δώσεις καμιά ιδέα θα με υποχρεώσεις…

    >Με νόημα: Δεν μου αρέσει η ιδέα του να είναι η θρησκεία, δηλαδή κάτι το μη πραγματικό, το σημείο αναφοράς. Ξέρω ότι ισχύει αυτό για τους ‘Ελληνες ιδίως, αλλά όχι μόνο. Το κακό είναι ότι η θρησκεία μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως στοιχείο αντίθεσης, αντιπαλότητας, όπως συμβαίνει σε πολλά μέση του κόσμου. Στο Ιράκ σκοτώνονται οι σηίτες με τους σουνίτες, διαφορετικές σέκτες στην ίδια θρησκεία. Δεν μου αρέσουν αυτές οι καταστάσεις.

  12. Tanila Says:

    Noμίζω η απουσία φωτό από το παντσετοδαμάσκηνο είναι μέγα φάουλ.

  13. heliotypon Says:

    >Tanila: ‘Ε, λοιπόν στο μυαλό μου ήσουν; Το σκεφτόμουν την ώρα που με είχα σερβίρει, ότι θα ήταν καλό να φωτογραφήσω το πιάτο, αλλά είχα τόση καύλα για να το δοκιμάσω που δεν το έκανα το κλίκ με την ψηφιακή… Next time! (Μου έδωσες ιδέα. Κάθε που φτιάχνω μια νέα συνταγή θα την απαθανατίζω).

Leave a Reply

