‘Εθνος (Ε)


Τι είναι, λοιπόν, έθνος; Λέξη αμφιλεγόμενη, παρεξηγημένη, στόχος πολιτικών και φιλοσοφικών διενέξεων, αφορμή μεγαλόστομων και στομφωδών λόγων των πολιτικών, αντικείμενο καπηλείας των καπάτσων κάθε είδους, έχει, τέλος πάντων, περιεχόμενο ή είναι απλώς μιά αόριστη και ασαφής έννοια; Είναι οι ‘Ελληνες μουσουλμάνοι της Θράκης ομοεθνείς των “ορθοδόξων” χριστιανών κατοίκων της Κρήτης; Είναι η γλώσσα το κοινό στοιχείο; Είναι η θρησκεία; είναι η κοινή γεωγραφική καταγωγή, είναι τα ήθη και έθιμα; το οικονομικό συμφέρον; Πόσο ομοεθνείς μας αισθάνονται οι “Ελληνοαμερικανοί”, ας πούμε, τέταρτης ή πέμπτης γενιάς που δεν μιλούν Ελληνικά; Τα παιδιά και, περισσότερο, τα εγγόνια των Αλβανών μεταναστών θα αισθάνονται ότι ανήκουν στο Ελληνικό ‘Εθνος; Είναι οι “Αρβανίτες” της Ελλάδας κομμάτι του Ελληνικού Έθνους; Ποιά είναι , άραγε, τα “Ιδεώδη της φυλής”; Και ποιά είναι η φυλή; Και πώς συμβαίνει η Ελλάδα να έχει ακόμη και ιδιωτικό Θεό (“Στον Θεό της Ελλάδος” δεν αναφέρονται, συχνά-πυκνά, οι διάφοροι φασιστοειδείς συμπολίτες μας;). Είναι συνυφασμένη η Ορθοδοξία με το ‘Εθνος; Και τι ισχύει για άλλα έθνη; Τι είναι, ας πούμε, το αμερικανικό έθνος; Σε τι διαφέρουν οι ορισμοί των άλλων εθνών από του δικού μας;

‘Ολα αυτά θα ήθελα να συζητήσουμε μαζί και να ακουστούν απόψεις.

12 Responses to “‘Εθνος (Ε)”

  1. Με νόημα Says:

    Το έθνος, είναι μία έννοια πολύ πρόσφατη, που συναντάται κυρίως στους νεώτερους χρόνους με την εξάπλωση του δυτικοευρωπαικού επεκτατισμού. Σκοπός, η δημιουργία μιάς ανώτερης τάξης, αυτής των αποικιοκρατών, που έτσι δικαιολογούσε (στους ίδιους) την υποδούλωση των “κατωτέρων φύλλων” εξυψώνωντάς την σε “παροχή υπηρεσίας” στους “άγριους” πληθυσμούς, κυρίως της Αφρικής, Αμερικής και Ωκεανίας.
    Έτσι, στην ουσία είναι κι αυτό μιά ακόμη μορφή διάκρισης όπως ο ρατσισμός, σεξισμός, θρησκευτισμός, κ.λ.π.
    “Εθνικούς” αποκαλούσαν οι πρώτοι χριστιανοί, που κατα κανόνα είχαν ευραϊκή καταγωγή, αφού στις συναγωγές δίδασκαν κυρίως οι απόστολοι και οι διάδοχοί τους, τους ειδωλολάτρες.

    Οι αρχαίοι Έλληνες, δέν είχαν “εθνική” ταυτότητα, αφού σημείο αναφοράς ήταν η πόλη και όχι το έθνος και ο όρος “Έλλην” αναφερόταν στην παιδεία και την ελληνοφωνία και όχι στην καταγωγή.

    Η πατρίδας μας, που έζησε κάτω απο ξένους κατακτητές για 2000 περίπου χρόνια (Ρωμαίοι, Βυζαντινοι, Αραβες, Λατίνοι, Τούρκοι, Ενετοί κ.λ.π.), μόνο συνέχεια αίματος δέν μπορεί να ελπίζει για τους κατοίκους της. Μπορεί όμως, συνέχεια πνεύματος! Έτσι, όλοι εκείνοι που πέρασαν και συγχωνεύτικαν, έγιναν συνεχιστές της Ελληνικής κουλτούρας και της γλώσσας. Άν λοιπόν πρέπει να ορίσουμε την έννοια του “Έθνους” τότε πρέπει να την εκφράσουμε σαν “Ομάδα ατόμων με κοινή γλώσσα, και τρόπο σκέψης”

  2. Άθεος Says:

    Εγώ συνεχίζω από κει που σταμάτησε ο «Με νόημα Says».
    Οι συνεκτικοί δεσμοί των λαών κάνουν το έθνος, όταν τάσσονται κάτω από έναν κοινό ηγέτη. Την πρώτη φορά που έγινε αυτό ήταν όταν η Ελλάδα κλήθηκε να αντιμετωπίσει τους Πέρσες και ο Φίλιππος τέθηκε βασιλιάς όλων των Ελλήνων στην σύνοδο της Κορίνθου!
    Μόνο αυτό αν χρησιμοποιούσαμε ενάντια στους Σκοπιανούς έφτανε, γιατί τότε οι Σλάβοι δεν είχαν κατέβει ακόμα από το Βορρά. Αυτό έγινε 700 χρόνια μετά!!!!!
    Ποιο έθνος λοιπόν έχουν αυτοί…
    Κολοκύθια τούμπανα.
    Φαίνεται να βγήκα από το θέμα, όμως όποιος κατάλαβε τι είπα, καταλαβαίνει ότι δεν βγήκα στο ελάχιστο!

  3. nicolaos demonicos Says:

    Τι χαρακτηρίζει μιαν εθνική ενότητα;
    Σίγουρα όχι το ομόθρησκον.
    Σίγουρα ναι το όμαιμον, εάν και εφ’ όσον υφίσταται.
    Κοινά ήθη και έθιμα.
    Βεβαίως η κοινή γλώσσα. Και βεβαιότατα η κοινή Παιδεία.
    «το των Ελλήνων όνομα πεποίηκε μηκέτι του γένους, αλλά της διανοίας δοκείν είναι, και μάλλον Έλληνας καλείσθαι τους της παιδεύσεως της ημετέρας ή τους της κοινής φύσεως μετέχοντας» (Ισοκράτης, Πανηγυρικός). [Εδώ δεν μπαίνω στο θέμα «τι ακριβώς εννοούσε ο Ισοκράτης δια του «της παιδεύσεως της ημετέρας».]
    Αντιγράφω από την πρόταση των Βάσκων ελληνιστών κ.κ. Sagredo και Puhana, η οποία υπεβλήθη στο Ευρωκοινοβούλιο διά των Ισπανών ευρωβουλευτών Gerikogoitia και Imaz:
    «Η Ελληνική Γλώσσα και Παιδεία αποτελούσι την βάσιν του Δυτικού Πολιτισμού. Απαιτούμεν επεξεργάζεσθαι Πρόγραμμα Σπουδών της Κλασσικής Ελληνικής Γλώσσης και Παιδείας, ώστε η Ελληνική Γλώσσα όλων των Ευρωπαίων κοινή γλώσσα γίγνηται. […]
    Εύχομαι ότι πείθητε Έλληνας Ευρωβουλευτάς όπως αυτήν υποστηρίξωσιν εν τω Ευρωπαϊκώ Κοινοβουλίω άνω πολιτικών ιδεολογιών. Πάντες γαρ, και ιδιαιτέρως Ευρώπη, οφειλέται της Ελλάδος εσμέν».
    Από τους «Έλληνες» ευρωβουλευτές μόνον οι Κακλαμάνης (Πολ.Α), Αλαβάνος (τότε του ΚΚΕ) και Λαμπράκη (ΠαΣοΚ) την εστήριξαν.
    Και το αυτονότητο ερώτημα: Ποιοι είναι άραγε οι Έλληνες, και ως εκ τούτου ανήκοντες στο ελληνικό έθνος, οι Ισπανοί ή οι υπόλοιποι «Έλληνες» ευρωβουλευτές; Ή, αν προτιμάτε, «περισσότερο» Έλληνες;
    Όχι, δεν καλύπτω το θέμα «Τι είναι και πώς στοιχειοθετείται η εθνική οντότητα, το Έθνος», δεν είναι και μικρό, αλλά θα συμφωνήσω με τον Άθεο πως η ύπαρξη ενός κοινού ηγέτη σηματοδοτεί οπωσδήποτε ενότητα· όχι κατ’ ανάγκην μεν, αλλά πιθανώτατα εθνική, ιδιαίτερα στην περίπτωση που αναφέρει.
    Όσον αφορά στους Σλάβους, νομίζω ότι πρωτοεμφανίζονται στο σύγγραμμα του Βυζαντινού ιστορικού Προκοπίου (5ος-6ος αι.) «Γοτθικός πόλεμος» ως Σκλαβηνοί, εγκατεστημένοι σε μικρούς πληθυσμούς σε περιοχές οι οποίες οδηγούν στα Δανικά έθνη. Ο δε Κων. Πορφυρογέννητος, στο σύγγραμμά του «Αυτοκρατορική διοίκησις», τοποθετεί την άφιξή τους στην χερσόνησο του Αίμου κατά το πρώτο τέταρτο του 6ου αι.
    Και κλείνει το σχόλιό του ως εξής:
    «Μόνο αυτό αν χρησιμοποιούσαμε ενάντια στους Σκοπιανούς έφτανε, γιατί τότε οι Σλάβοι δεν είχαν κατέβει ακόμα από το Βορρά. Αυτό έγινε 700 χρόνια μετά!!!!!
    Ποιο έθνος λοιπόν έχουν αυτοί…
    Κολοκύθια τούμπανα.
    Φαίνεται να βγήκα από το θέμα, όμως όποιος κατάλαβε τι είπα, καταλαβαίνει ότι δεν βγήκα στο ελάχιστο!».
    Το κακό, Άθεε, είναι ότι δεν βγήκες από το θέμα. Το χειρότερο όμως είναι πόσο λίγοι έχουν καταλάβει τι στην ευχή σημαίνουν αυτά και πόσο πολλοί επιφορτισμένοι με δημόσιο ΕΡΓΟ και ΛΟΓΟ τα «πνίγουν». Για να έχουμε τώρα να διαπραγματευώμαστε ΑΚΟΜΗ ένα κομμάτι της ιστορίας μας. Εκείνης της ιστορίας κατά την διάρκεια της οποίας ήμασταν ΕΛΛΗΝΕΣ.
    Τώρα πια, ιστορία μας, είσαι ανάμνηση παλιά, όπως λέει ο Πάριος.
    Τελικά, Άθεε, μήπως φαίνεται να είμαι κι εγώ εκτός θέματος;

  4. Άθεος Says:

    Εκτός θέματος είναι αυτοί που διαπραγματεύονται το Σκοπιανό και αυτοχρίζονται «Εθνάρχες»!
    Δεν προσπαθούν να πείσουν τους Σκοπιανούς για το όνομα, αλλά εμάς, για να το πάρουμε χωρίς αντιδράσεις!
    Στο θέμα μας: Ρωμιοί και Σλάβοι μοιάζουν σαν δυο γάιδαροι που τσακώνονται σε ξένο αχερώνα!
    (Πολύ γρήγορα βρε Ηλιότυπε άλλαξες θέμα…)

  5. nicolaos demonicos Says:

    > Άθεο: ΑΚΡΙΒΩΣ!!!
    Παρ’ όλα αυτά, σκέφτομαι μήπως τελικά οι πωλητικοί μας, με την ακολουθηθείσα και ακολουθούμενη πωλητική τους, έχουν αναγάγει ένα ανύπαρκτο θέμα σε ΑΝΑΘΕΜΑ.
    Θέμα: Ο «φρέσκος» ισχυρισμός κατελθόντων στην χερσόνησο του Αίμου περί τις αρχές του 6ου αι. Σλάβων ότι είναι καθαρόαιμοι απόγονοι του προ 800 τουλάχιστον ετών δράσαντος Μ. Αλεξάνδρου και των από πολλών χιλιάδων ετών υπαρχόντων Μακεδνών.
    Η ταχυδακτυλουργία, με την αμέριστη συνδρομή της ασπόνδυλης και προδοτικής δράσης ή αδράνειας των εντελώς Ρωμιών ηγετών μας της επίμαχης περιόδου, έκανε και πάλι το θαύμα της.

  6. Με νόημα Says:

    Ας μου επιτραπεί να επανέλθω για να πώ ότι ότι Έθνος δέν δημιουργούν οι ηγέτες, εάν οι ηγουμενοι δέν έχουν ομοιογένεια (‘ορα Γιουγκοσλαβικό πείραμα), και ο μέν Φίλιππος και στην συνέχεια ο Αλέξανδρος ηγήθησαν Ελλήνων και εμεγαλούργησαν, ο δέ Τίτο Κροατών, Σλοβάνων, Σέρβων, Μαυροβουνίων κ.λ.π. που απεκάλεσε Γιουγκοσλάβους και επι των ημερών μας βλέπουμε τα αποτελέσματα του εκτρώματος εκείνου.

  7. nicolaos demonicos Says:

    > Με νόημα: Μήπως κάτι δεν αντελήφθης σωστά; Πρόσεξε:
    «Οι συνεκτικοί δεσμοί των λαών κάνουν το έθνος, όταν τάσσονται κάτω από έναν κοινό ηγέτη».
    Αυτό σημαίνει την (προ)ΥΠΑΡΞΗ συνεκτικών δεσμών, οι οποίοι αναφέρονται σε ό,τι κοινό μεταξύ ομάδων (πες το όπως αλλοιώς θέλεις) ανθρώπων, οι αρχηγοί των οποίων έχουν λόγους (εξουσιασμός) να μην επιθυμούν την ενοποίηση κάτω από ένα ηγέτη.
    Στην περίπτωση του Τίτο οι συνεκτικοί δεσμοί ή δεν υπήρχαν ή ήσαν τόσο χαλαροί, ώστε οι ίδιοι αυτοί λαοί αρνήθηκαν την ομογενοποίησή τους. Παρά τούτο, καλό θα ήταν να λάβουμε υπ’ όψιν μας την επιθυμία των παγκοσμίων εξουσιαστών να διασπούν τα μεγάλα κράτη σε μικρότερες κρατικές οντότητες (παλιά ιστορία), ακόμη και όταν τα εθνολογικά στοιχεία, οι συνδετικοί δεσμοί, δεν προμηνύουν αφ’ εαυτού διάσπαση. Και βρίσκουν πάντοτε «ευήκοα ώτα» για να προωθήσουν τις πολιτικές τους.
    Η τακτική του «διαίρει και βασίλευε» δεν εφαρμόζεται μόνο στην περίπτωση αυτήν (εκ της οποίας έλαβε το όνομα), αλλά και αυτήν της «κομματικοποίησης» μιας ομοιογενούς ή/και ομογενούς κοινωνίας.
    Μη ξεχνάς το Μακεδονικό και το Θρακικό Ζήτημα. Αλλά ούτε και το υποδαυλιζόμενο (και τότε και πάντα) Κρητικό Ζήτημα. Εφιάλτες, Ζαχαριάδηδες και Τρεμόπουλοι υπήρχαν, υπάρχουν και θα υπάρχουν πάντα, έτοιμοι να ξεπουλήσουν ό,τι ιερό και όσιο έναντι άμεσης (αδράς ή πενιχρής) ή έμμεσης αμοιβής (εκχώρησης εξουσίας).
    Αυτό δεν σημαίνει ότι ένα έθνος (βλ. Κορέα, Βιετνάμ κ.ά) δεν μπορεί να είναι διαιρεμένο. Τι το διαιρεί, αν όχι οι ηγέτες του; Και πώς αλλοιώς ενοποιείται, εφ’ όσον υφίστανται οι συνεκτικοί δεσμοί, εάν όχι υπό κοινή ηγεσία;
    Μην εκπλαγής αν κάποια στιγμή δης την Κίνα να διασπάται. Οι απαραίτητοι αυτοί συνεκτικοί δεσμοί δεν υφίστανται σε όλη την επικράτεια μεταξύ των κατοίκων της. Εκεί η διαδικασία θα είναι όμοια με αυτήν που ζήσαμε στην τότε ΕΣΣΔ – με την απαραίτητη βέβαια συνδρομή των γνωστών κύκλων.

  8. Με νόημα Says:

    nicolaos demonicos βεβαίως και θα συμφωνήσω διότι ΄σωστά με “ανεκάλεσες είς την τάξιν” καθώς θα συμφωνήσω και για το Κινέζικο πρόβλημα. Πρόβλημα που εδώ ποιυ βρίσκομαι το ζώ απο πολύ κοντά. Όσο για την Κορέα, προσωπικά πιστεύω πως η ένωση είναι θέμα πολύ μικρού χρόνου. Η διαίρεση που έχει την τάση να βάζει τους ανθρώπους σε ταχυδρομικές θυρίδες, έτσι ώστε να μήν έπιτρέπει την ουσιαστική επικοινωνία τους, μόνο προσωρινή επιτυχία μπορεί να έχει.

  9. Tasos Says:

    Έθνος είναι περιεχόμενο προπαγάνδας προς όφελος συμφιλίωσης λαών που ίσως κουβαλούν ομογενεί στοιχεία. Δεν διαφέρει πολύ από τη θρησκεία που αρκετές φορές έχει χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο συνεργασίας – Εβραισμός, Μουσουλμανισμός – σε ακρέες φάσεις Χριστιανισμός.

    Όλα αυτά συμβάλουν στο να διαφοροποιηθούν οι άνθρωποι σε ομόγενείς μάζες που μια ομάδα ελίτ μπορούν να ελέγχουν με συνθήματα πατριωτισμού και συνήθως κίνητρα φοβίας πχ είμαστε χριστιανοί ορθόδοξοι και πρέπει να προστατεύσουμε τη θρησκεία μας από τους αλόθρησκους που θέλουν να μας καταστρέψουν! Η, το όνομα μακεδονία είναι ελληνικό – εμπεγμένο βρίσκεται το μήνυμα “δε πρέπει να μας πάρουν κάτι δικό μας” και “αν μας το πάρουν μετά τι θα μας πάρουν;”. Αυτό μας ενώνει να υπερασπιστούμε το κτίσμα μας, ως αποτέλεσμα βρίσκουμε τρόπους να ενωθούμε με ιδέες, ιστορικά γεγονότα, και προσπαθούμε να αποδείξουμε με τεχνάσματα γιατί αυτό το όνομα μας ανοίκει. Φυσικά οι σκοπιανοί και όσοι τους υποστηρίζουν είναι οι εχθροί μας και με αυτό τον τρόπο ξεχωρίζουμε ο ένας από τον άλλο άνθρωπο.

    Φυσικά, η προπαγάνδα είναι κάτι που περνάει μέσα στον άνθρωπο εκ γενετί και μιας και ρώτησες για τους Ελληνο-Αμερικάνους υπάρχει διαφορά στους νέοτερους εν σχέσει με τους 3ης, 4ης γενεάς. Οι τελευταίοι των Μοχίκαν είναι πιό φανατικοί εθνάρχες, ενώ οι παλιοί δεν τους ενδιαφέρει το θέμα και τόσο. Όπως και αν πάρεις έναν εβραίο και του αναπτύξεις το πρόβλημα την ορθόδοξης εκκλησίας με την καθολική θα σε κυττάει παράξενα. Φυσικά τα δικά του τα “εθνο-εκκλησιαστικά” προβλήματα τα ζεί και τον κυτάμε εμείς παράξενα. Αυτή είναι και η ειρωνία των εθνών, ότι τα προβλήματα που μας τρώνε αρκετό χρόνο, ενέργεια και που μας ενώνουν άλλοι τα βρίσκουν καθόλου ενδιαφέρον.

    Πάντως το θέμα είναι αρκετά ενδιαφέρον αν μπορούσαμε να το αναλύσουμε χωρίς παρελθόν και με αντικειμενική όψη. Δυστυχώς αυτό δε γίνεται παρά μόνο αν μπορέσουμε να βγάλουμε τον εαυτό μας από την γυάλα με το νερό.

  10. αιντε ! αιντε ! Says:

    ελεγα και γω ρε λεβεντες που ειναι ολοι αυτοι οι προοδευτικοι που δεν βρισκω ποτε στη δουλεια και στην κοινωνια αλλα καπου ειναι χιλιαδες υποτιθεται και διαμορφωνουν τις “συγχρονες αντιληψεις”.
    ΠΟΤΕ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΛΕΤΕ ΔΕΝ ΘΑ ΠΕΡΑΣΟΥΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ!
    ΟΥΤΕ ΑΝ ΜΑΖΕΨΕΤΕ ΟΛΟΥΣ ΜΑΖΙ ΤΟΥΣ ΦΑΣΙΣΤΕΣ ΠΟΥ ΤΑ ΠΡΕΣΒΕΒΟΥΝ.
    Δεστε για παραδειγμα το θεμα ορθδοδοξια. Αυτο η ακαμπτη και “οπισθοδρομικη” διδασκαλια δεν εχει αλλαξει οσα χρονια ζουμε. Ετσι δεν αλλαξε και οσα χρονια ζουσαν οι προηγουμενοι

  11. αιντε ! αιντε ! Says:

    Ασε μετανοιωσα που μιλησα…. γεια σας.!

  12. heliotypon Says:

    >αιντε! αιντε!: Εσύ μετανοιώνεις όταν μιλάς αλλά οι εθνοκάπηλοι και οι παπάδες όχι… Δεν άχω ακούσει πιο αλαζωνική λέξη από το “”Ορθοδοξία”. Υποδηλώνει “εμείς είμαστε οι σωστοί, όλοι οι άλλοι είναι λάθος”. Και την κάναμε και διεθνή: “Orthodox” σου λέει κι ο ξένος, ίσως χωρίς να σεινειδητοποιεί τι λέει…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: