Πορνογραφία ή τέχνη;


Πικάσο: "Ισίδωρος Νονέλ με μιά Γυναίκα" Μουσείο Πικάσο Βαρκελώνης

Διαβάζοντας ένα βιβλίο του Jacques Attali με τίτλο “Η Ιστορία του ‘Ερωτα” έπεσα επάνω σε μιά ολοσέλιδη αναπαραγωγή έργου (σχέδιο) του Πικάσο με τίτλο “Ο Ισίδωρος Νονέλ με μιά Γυναίκα“.  (Ο Νονέλ ήταν φίλος του Πικάσο). Το έργο βρίσκεται στο Μουσείο Πικάσο στη Βαρκελώνη. Φυσικά θεωρείται έργο τέχνης. Αν έκανα εγώ ένα παρόμοιο έργο και το έστελνα για δημοσίευση σ’ ένα έντυπο, όσο καλοφτιαγμένο κι αν ήταν, δεν θα το δημοσίευαν γιατί θα ήταν “πορνογραφικό”.  Πάμπολα αρχαία έργα, Ελληνικά, Ινδικά, άλλα φτιαγμένα από πρωτόγονους λαούς, που βρέθηκαν σε τοιχογραφίες, σε ναούς, σπηλιές σε κεραμεικά, στολίζουν τα μουσεία, χωρίς κανείς να ενοχλείται, ακόμη ούτε κι οι παπάδες! Και το ερώτημα είναι τι είναι πορνογραφία και τι τέχνη; Υπάρχει πιθανότητα τα σημερινά ερωτικά DVD να θεωρηθούν έργα τέχνης σε μερικές χιλιάδες ή εκατοντάδες χρόνια; Βέβαια η προσωπική μου γνώμη είναι ότι δεν πρέπει να υπάρχει αυτός ο αρνητικός χαρακτηρισμός που λέγεται “πορνογραφία”, γιατί ο έρωτας, σε οποιαδήποτε μορφή του, είναι ένα φυσικό ένστικτο, έστω κι αν εκδηλώνεται με μορφές για τις οποίες μπορεί να υπάρχουν αντιρρήσεις. Η απαξίωση του έρωτα, αποτέλεσμα της ενοχοποίησής του από ορισμένα  θρησκευτικά κατεστημένα (όχι όλα) οδηγεί και στην απαξίωση της απεικόνισής του. Αλλά ο χρόνος φαίνεται να αλλάζει τα κριτήρια και άλλα μεν έργα  χαρακτηρίζονται τέχνη κι άλλα πορνογραφία.

9 Responses to “Πορνογραφία ή τέχνη;”

  1. ΗΩΣ Says:

    Φίλε μου, προς τί τόσος προβληματισμός σήμερα; Αν είσαι αρκετά ψευτοκουλτουριάρης για να το στηρίξεις το έργο (δλδ πετάς κάθε τρεις και λίγο από ένα τσιτάτο) τότε οι υπόλοιποι ψευτοκουλτουριάρηδες το ονμάζουν τέχνη. Αν η σχέση σου με τους Μεγάλους Δασκάλους της Τέχνης έχει τελειώσει από το νηπιακό σου στάδιο το ονομάζουν πορνογραφία. Απλά πράγματα.
    Ο έρωτας ως κυρίαρχο ανθρώπινο συναίσθημα έχει υμνηθεί σε όλες τις εποχές και από όλες τις Μούσες. Άλλοτε πιο αιθέρια και άλλοτε πιο χυδαία. Ανάλογα τον δημιουργό, τον ερμηνευτή και τον αποδέκτη.

  2. zwaki Says:

    Αυτό που βλέπω μήτε τέχνη είναι μήτε πορνογραφία. Μια απλή κακοτεχνία είναι που υπερεκτιμήθηκε αλλά από τη στιγμή που το υπογράφει μια
    “αυθεντία” όλοι πρέπει να πουν π.χ. “ωωωω καταπληκτικο, δες την ενδοσκοπική διάθεση του μέγα καλλιτέχνη κλπ κλπ¨. Βέβαια, ακόμη και εγώ με το αριστερό μου χέρι θα μπορούσα να μουτζουρωσω ένα χαρτί με τέτοιο τρόπο αλλά φυσικά κανένα μουσείο δε θα εξέθετε τη μουτζούρα μου. Το συμπέρασμα που έχω βγάλει είναι ότι μερικοί ζωγράφοι παρά την αταλαντοσύνη της έχουν αναγνωρισθεί από την ιστορία της τέχνης ως “μεγάλοι” επειδή μάλλον έιχαν καλές δημόσιες σχέσεις.

  3. koulpa Says:

    μμμ.. αλήθεια;.. νομίζω ότι κάθε μορφή τέχης.. πορνογραφία είναι στην ουσία.. μια και κάπου σε ερεθίζει.. προσωπικά πάντως.. μετά τα 5 μου χρόνια και πριν τα 40.. δεν ασχολήθηκα με καμία μορφή τέχνης χωρίς κάποιου είδους ερέθισμα.. κυρίως οι αποικονιστικές και περιγραφικές τέχνες.. :):)
    την καλησπέρα μου :):)

  4. the elf at bay Says:

    Το ένστικτο πάντα θα είναι ο μεγάλος νικητής. Όσο θα υπάρχουν οι ανέραστοι και ηθικολόγοι που θα φωνασκούν υπερασπιζόμενοι τις δικές τους ενοχές, τόσο το πάθος και το ένστικτο θα θεριεύουν καθημερινά και ξεχωριστά. Πολύ ωραία η εικόνα. Τι πιο αθώο, χαρούμενο και απλό από μια πούτσα που απομυζάται από μια καυλοπυρέσσουσα (το επίθετο κλεμμένο από Εμπειρίκο) νεανίσκη;

  5. zoyzoy Says:

    Βρήκες την πιο κατάλληλη εποχή νά κάνεις τέτοιες συζητήσεις τώρα που η λίμπιντο χτυπάει κόκκινο περισσότερο αίσθηση κάνει ένα τέτοιο έργο τέχνης παρά ένα DVD της Τζούλιας που αλίμονο να το δούμε σε μερικά χρόνια σε μουσεία καλιτεχνών!
    Πάντως ο καλλιτέχνης ήταν στα “ντουζένια” του την συγκεκριμένη εποχή που το συνέλαβε δεν είχε επινοήσει τον κυβισμό!

  6. Radio Marconi Says:

    Τα όρια είναι υποκειμενικά και εξαρτώνται από την κουλτούρα και τις αντιλήψεις του καθενός μας.
    Προσωπικά ο πίνακας ως τέχνη δεν μου μεταδίδει κάτι, ούτε θα πω και στην πυρά ε?

  7. sonora Says:

    Γειά σε όλους.Όπου και να το εντάσσουν,εγώ στο σπίτι μου δεν θατόθελα.

  8. araxtos Says:

    Θα μου επιτρέψεις να έχω αντίθετη άποψη από τα πιο πολλά σχόλια?
    Αφού μου το επιτρέπεις σου λέω ότι μ αρέσει ο πίνακας και ευχαρίστως θα τον αγόραζα (αν είχα τα ευρώ)
    Τώρα στην ερώτησή σου…”πορνογραφία ή τέχνη”
    Αυτό το καθορίζει το εξής απλό…σου σηκώθηκε? είναι πορνογραφία, δεν σου σηκώθηκε? είναι τέχνη.
    Εμένα πάντως δεν…άρα είναι τέχνη. (για μένα λέω)

    Και λίγο πιο σοβαρά…
    Η τέχνη φαίνεται στις εκφράσεις του προσώπου (και των δύο) και στην “κίνηση” της χαριτωμένης δεσποινίδος (δες ΚΑΙ τα χέρια)

  9. heliotypon Says:

    >Ηώς: Μπερδεμένα πράγματα. Τι να πω!

    >zwaki: Είδες πόσο σχετικά είναι όλα; Αν δεν είσαι φίρμα δεν βλέπεις φως, έστω κι αν φτιάχνεις αριστουργήματα…

    >Koulpa: Γιατί, αποκλείεται να σε ερεθίσει ένα έργο τέχνης; Εξαρτάται από το πόσο επιρεπής στον ερεθισμό είσαι, από την ψυχολογική σου κατάσταση, από την ηλικία, από την συχνότητα που κάνεις σεξ, και άλλα…

    >the elf at bay: Συμφωνώ. Για μένα τα ερωτικά είναι πλήρως απενοχοποημένα και με μεγάλη ομορφιά…

    >zoyzoy: Δεν είχα καταλάβει ότι η λίμπιντο χτυπάει κόκκινο! Μάλλον το αντίθετο θα έλεγα, με την γενική δυσπραγία, τις απεργίες, τα μέτρα κλπ.

    >Radio Marconi: Εξαρτάται. Εγώ δεν μπορώ να καταλάβω την αξία του έργου των “μεγάλων”. Και ενός “μικρού” το έργο, αν με συγκινεί το εκτιμώ. Μερικά έργα σε συγκινούν μόλις τα βλέπεις και δεν χρειάζεται φιλογογία για να αντιληφθείς την αξία τους!

    >sonora: Το συγκεκριμένο ούτε κι εγώ θα το ήθελα. Το βρίσκω κακοφτιαγμένο και άτεχνο!

    >araxtos: ‘Οπως γράφω και πιο πάνω εμένα δεν μου αρέσει (ούτε με ερεθίζζει ερωτικά). Βλέπεις είναι τόσο υποκειμενικά αυτά!

Leave a Reply

