Οι …μεμέτηδες!


Στη φωτογραφία ένα μανουλομάνουλο που, μετά τον χορό της κοιλιάς, θαμπωμένο από την ομορφιά μου, πόζαρε μαζί μου… Στην τιράντα της ένα χαρτονόμισμα που ετοιμαζόταν να μου δώσει γιατί δέχτηκα να φωτογραφηθεί μαζί μου (έχει πληροφορηθεί για την κρίση μας…), αλλά, ιππότης εγώ, δεν το δέχτηκα…🙂

Επέστρεψα από ένα πολύ σύντομο επαγγελματικό ταξίδι στην Κωσταντινούπολη. Πρώτη μου φορά στη γείτονα χώρα και περιορισμένης έκτασης οι εντυπώσεις μου, αλλά πολύ θετικές. Οι άνθρωποι εκεί εργάζονται νοικοκυρίστικα και παράγουν (κάνουν τεράστιες εξαγωγές), έχουν οργάνωση απείρως καλλίτερη από τη δική μας, είναι πολύ ευγενείς,  φιλικοί προς εμάς (παρ΄ όλο που είμαστε …”εχθροί”) και δεν βρωμίζουν το περιβάλλον με σκουπίδια.

Γενικά,  μου φάνηκε ότι ο πολιτισμός τους είναι πολύ πιο κοντά στον δυτικό, από τον δικό μας. Καμία σχέση με το δικό μας  χάλι. Σίγουρα έχουν πολλά προβλήματα που προσπαθούν να τα λύσουν, αλλά δεν βλέπεις (όσο είδα στις δυό μέρες τέλος πάντων) τη δική μας υστερία. Και σκεφτόμουν τους καλλιεργημένους μύθους και τα απαξιωτικά που τους έχουμε κολλήσει και ντράπηκα! (Μεμέτηδες, (παλιο)τουρκαλάδες,  “έγινα τούρκος”, “Μάλτα γιοκ” κλπ. ). Μου έδωσαν την εντύπωση ότι δεν έχουν στραμένο το βλέμμα στο παρελθόν, αλλά στο μέλλον. Εμείς σταθερά  κοιττάμε πίσω. Τους χρεώνουμε μονίμως με τις αμαρτίες των προγόνων τους (λες κι οι δικοί μας πρόγονοι ήσαν αγγελούδια) και έχουμε καταστρέψει με τις μαλακίες μας τη δική μας χώρα, ενώ αυτοί φτιάχνουν, με ταχείς ρυθμούς, τη δική τους.

Αυτές ήσαν οι γενικές εντυπώσεις μου, χωρίς να έχουν απαιτήσεις ολοκληρωμένης μελέτης της τουρκικής κοινωνίας.

21 Responses to “Οι …μεμέτηδες!”

  1. ria Says:

    πρώτη φορά που κάποιος μιλάει μέσα από την καρδιά του. χωρίς εθνικιστικές κορώνες και ψυχολογικές παραπομπές στην αγία σοφία και την πάλαι ποτέ βυζαντινή κυριαρχία.
    ωραία η ανάρτηση. πολύ αληθινή.

    κούκλος είσαι! απορώ πως το μανούλι δεν κρύφτηκε στις βαλίτσες σου να βρίσκεται πάντα κοντά σου. (ωραία ταινία τα γκούνις του 80!)

  2. atheofobos Says:

    Ακριβώς την ίδια εντύπωση αποκόμισα και εγώ.
    Στην Ελλάδα δεν έχουν πάρει χαμπάρι πόσο μπροστά έχουν προχωρήσει οι Τούρκοι και πολλοί έχουν την εικόνα από τα σχολικά τους βιβλία.

  3. koulpa Says:

    ωχ.. θα μας περιλάβουν οι γκρίζοι λύκοι τους και τα μάυρα γαιδούρια μας.. :):)
    δεν έχω πάει.. αλλά έχω λάβει πολλά μηνύματα.. από τα τέλη των 70ς.. από εκδιοχθέντες της πόλης.. εμείς μώλις είχαμε τιβι.. κι αυτοί είχαν εξαγωγικά εργοστάσια.. και αργότερα το 92 που είχε πάει συνεργάτης μου για εμπορικές συμφωνίες.. βεβαια τουρκία δεν είναι μόνο η κωνστατνινουπολη.. αλλά και στον τουρισμό τα πάνε απήρως καλήτερα.. αλλά δεν εξεπλάγειν ποτέ.. έτσι κι αλλιώς οποιος δήποτε με διψήφιο iQ.. θα καταλάβαινε ότι η επίσημη ιστορία.. κι εδώ κι εκεί και πιό δίπλα.. απλά εξυπηρετεί κάποια συμφέροντα.. :):)
    αλλά από την άλλη αντιπαθώ κα φοβάμαι το μουσουλμανικό φανατισμό όσο και τον χρηστιανικό.. :):)
    την καλησπέρα μου :):)

  4. evangello Says:

    η μανα η τούρκα και η μανα η γρέκα………

  5. Gamaei kai Dernei Says:

    Η πιο ψυχραιμη και αντικειμενική άποψη. Κι εγώ την ίδια γνώμη έχω για τα γειτονόπουλα. Επαυξάνω!

    Καλημέρα

  6. zoyzoy Says:

    Μα είναι φωτό αυτή που μου’βαλες φάτσα κάρτα?
    Τι τον ήθελες τον Κουασιμόδο και χάλασες την φωτό?
    Η κοπελιά για Ευρωπαία μου κάνει όχι για τουρκάλα!
    Εχω ακούσει τα καλύτερα για την γείτονα χώρα και θέλω πολύ να την επισκεφτώ στο μέλλον έχουμε πολλά κοινά και ας μη θέλουμε να το παραδεχτούμε.!

  7. NetMan Says:

    Και εγω ακριβως τα ιδια ακουω απ οσους εχουν παει.Βεβαια αυτα συμβαινουν σε λιγες πολεις και μαλιστα στα κεντρικα σημεια.Παραπερα…αστα να πανε.Ειναι και επικυνδυνο να κυκλοφορεις ξενος και μονος σε οχι κεντρικα σημεια.Την βιτρινα τους παντως την προσεχουν σαν τα ματια τους.

    Παντως το νομισμα καλα εκανες και δεν το πηρες…Αλλωστε επρεπε να βαλει πολλα περισσοτερα…
    Ως κεντρικη ιδεα της αναρτησης αποκομιζω την τσιγκουνια των γειτονικων χορευτριων…🙂

  8. despinarion Says:

    Εγω για το καλο σου το λεω, για να εισαι ενημερωμενος και μεσα στο φιν φον. Οι γραβατες φετος ειναι στενες. Κατα τα αλλα εχω ακουσει αντικρουομενες αποψεις για την Πολη. Πρεπει να παω η ιδια για να διαμορφωσω γνωμη! 😉

  9. elekat Says:

    Κι εγώ θέλω πολύ να παω Τουρκία, ειδικά που οι παππούδες μου ήταν Μικρασιάτες και μου έχουν πεί πολλά…

    Εχει δίκιο το despinarion!!!
    Είναι μουτσούνα συτή που εβαλες;;;;

  10. Tasos Says:

    Εμένα μου αρέσει το θηλικό, και έχει και ωραίο ντύσιμο! Πριν δυο εβδομάδες μίλαγα με ένα φίλο που ήταν να έρθει Ελλάδα το καλοκαίρι, λόγω της αναμπουμπούλας, τις ανεργείες και όλα τα σχετικά αποφάσησε να πάει Κωνσταντινούπολη. Πέρασε υπέροχα! Αισθάνθηκε ασφαλής και του έκανε εντύπωση ότι στο λεωφορείο σηκώθηκαν οι επιβάτες να παραχωρήσουν θέση στην γριά μητέρα του – συνήθεια που μαθαίναμε όταν ήμουν μικρός και που τώρα έχει ξεχαστεί τελείως.

  11. heliotypon Says:

    >ria: Προσπαθώ να είμαι αντικειμενικός, χωρίς να επηρρεάζομαι από εθνικιστικές κορώνες και άλλα ιστορικά ψέματα που προσπαθώ να τα ανακαλύψω (δεν είναι εύκολο). Το Βυζάντιο δεν ήταν Ελλάδα. Απλώς είχε επίσημη γλώσσα την Ελληνική. ‘Ηταν το ανατολικό κομμάτι της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας που ιδρύθηκε για πρακτικούς λόγους διοίκησης. Μαζί με άλλες περιοχές του ήταν ΚΑΙ η Ελλάδα. Αλλά δεν ήταν Ελλάδα. Η Ελλάδα, στην ουσία, ήταν υπόδουλη στο Βυζάντιο. Τώρα εμάς μας άρεσε η ιδέα να λέμε ότι ήταν Ελλάδα, γιατί αυτό μας απομάκρυνε τη στάμπα των υποδούλων… Το μανούλι επέμενε να με ακολουθήσει, αλλά …έφυγα κρυφά!🙂

    > Atheofovos: Αυτά τα σχολικά βιβλία είναι γεμάτα ψέματα! Κάνανε απόπειρες να τα διορθώσουν, αλλά η εθνικιστική μας νοοτροπία δεν το επέτρεψε!

    >Koulpa: Φυσικά έχουν προβλήματα. Και ποιός δεν έχει! Δεν μοιάζει να είναι και τόσο φανατικοί μουσουλμάνοι οι Τούρκοι. Καμία σχέση με Αφγανιστάν, Ιράν και άλλες θεορατικές χώρες. Και απ’ ότι ξέρω, δεν είναι θεοκρατικό κράτος.

    >evangello: Σίγουρα οι μάνες είναι ίδες παντού…

    >Gamaei kai dernei: Ευχαριστώ για την επαύξηση…

    >zoyzoy: Τη φωτογραφία μου έβαλα…🙂 Οι περισσότερες φάτσες τους είναι ίδιες με τις δικές μας. Δεν είναι τυχαίο αυτό νομίζω, δεδομένου ότι κατά τα χρόνια της τουρκοκρατίας υπήρχε μεγάλη ανάμιξη μεταξύ των κοινοτήτων. Μήπως διαφέρουμε, φατσικά, από τους άλλους βαλκάνιους; Φυσικά κι έχουμε πολλά κοινά, όπως όλοι οι γειτονικοί λαοί.

    >NetMan: Σίγουρα στο εσωτερικό της χώρας τα πράγματα δεν είναι ίδια. Κι αυτοί παραδέχονται ότι υπάρχουν περιοχές δύο ταχυτήτων. Είδες τσιγκουνιά οι χορεύτριες; Πάντως ήταν εκπληκτικό κορμί και με βρακάκι που μόλις που κάλυπτε το μουνάκι της! ‘Εχω τραβήξει και βίντεο με τη φωτ. μηχανή. Μόλις μάθω πώς γίνεται θα το αναρτήσω…

    >Despinarion: Ευχαριστώ για την πληροφορία, αλλά όπως θα κατάλαβες, η μόδα δεν με ενδιαφέρει ιδιαίτερα. Ούτε φοράω γραβάτες. Μιά ή δυό φορές το χρόνο κι αυτές σε επαγγελματικές καταστάσεις. Στην ουσία μου προκαλεί αλλεργία αυτή η διακύμανση της μόδας. Μιά στενές, μια φαρδειές, ζαλίζομαι…🙂
    Μα τη μουτσούνα μου έβαλα…🙂

    >Elekat: Οι μισοί Έλληνες κατάγονται από την Πόλη! Σίγουρα μεγάλο μέρος του πολιτισμού της Τουρκίας οφείλεται στους ‘Ελληνες.

    >Tasos: Υπέροχο το κορίτσι! ‘Ολες όσες εμφανίστηκαν ήταν πολύ καλές. Κι εμένα μου φάνηκαν πολύ ευγενικοί και πολιτισμένοι. Σίγουρα θα υπάρχουν και κακοί και φανατικοί και απολίτιστοι, αλλά λέμε για τη γενική εντύπωση και την εξέλιξή τους.

  12. patatoula Says:

    καλε γιατι εκανες μονταζ και σκιαχτηκα πρωι πρωι;;;;😛
    Εχω ακουσει απο φιλους και γνωστους τα ιδια σχολια με εσενα. Αρα δεν εισαι ο μονος που βλεπεις την πραγματικοτητα!!!!

  13. koulpa Says:

    xaxaxa λαμβάνω κάτι μυνήματα σχιζογρενικά από τη γείτωνα.. το εθνικό κράτος αποτελή την καθστικία τάξη και το μουσουλμανικό την προοδο.. :):)
    καλά εμας ίσως δε μας φτάνουν σε σχιζοφρένια.. αλλά όπως λές.. καθε σπίτι τον τρελό του.. :):)
    την καληνύχτα :):)

  14. heliotypon Says:

    >patatoula: Ε, πού το είδες το μοντάζ; Εγώ είμαι εκεί… Αν έπιασες τη σημειολογία της εικόνας την έπιασες… ‘Οχι δεν είμαι ο μόνος. Πολύς κόσμος βλέπει…

    >koulpa: Μα φανατικοί και διεστραμένοι παντού υπάρχουν. Για δες δικό μας ΛΑΟΣ! (Ορθοδοξίες, Αγιασοφιές, Βυζάντιο, κλπ)…

  15. zwaki Says:

    Οκ, καλα παιδιά οι Τούρκοι και πρέπει να τους διαχωρίζουμε από τους ισλαμιστές οι οποίοι θεωρώ ότι είναι για μπάτσες.
    Α, και γιατί παρακαλώ η φωτογραφία σου μοιάζει σαν προϊόν κολάζ?🙂

  16. heliotypon Says:

    >Zwaki: Οι φανατικοί, όπως είναι οι ισλαμιστές, είναι πάντα επικίνδυνοι. Κι οι “ορθόδοξοι” και οι εθνικιστές και οι γκρίζοι λύκοι και οι ταλιμπάν και όλοι. ‘Οσο για τη φωτογραφια, δεν περίμενα από σένα τόσο αφελή ερώτηση…

  17. Θεία Λένα Says:

    Καλημέρες. Οσες φορές πήγα στη Τουρκία, είδα όλα αυτά που είδες, τα τουριστικά, τα φαγητά αλλά και κάτι άλλο. Οι άνθρωποι εκεί (είτε στη Πόλη, αλλά και στην ενδοχώρα) θέλουν να εργάζονται για να βελτιώσουν το τόπο τους που τον αγαπούν. Και το κάνουν. Εμείς δεν θέλουμε να κοπιάζουμε, έχουμε μάθει στο τζάμπα και το εύκολο. Διαφέρουμε σε όλη τη νοοτροπία. Νομίζω ότι δεν είμαστε καν συγκρίσιμοι. Οσο για τη ξανθούλα πίσω σου, υπάρχουν και γαλανομάτες τουρκάλες και ξανθές χωρίς βαφές..στα ανατολικά..τις έχω δεί και δεν πίστευα.

  18. zwaki Says:

    Πάντως το αξίωμα ότι για να γνωρίσεις ένα λαό δεν αρκεί να πας για τουρισμό αλλά πρεπει να εγκατασταθείς κιολας εκει ισχύει και για την Τουρκία. Από οσους έχουν πάει εκει ως τουριστες ακουω τα καλύτερα. Αλλα φυσικο δεν ειναι να είναι ευγενέστατοι εφόσον ζουν απο τα λεφτα των τουριστών? Εργοδότες τους ειναι οι τουρίστες, τους “αγαπάνε”. Αλλα δε ξέρω στην πραγματικότητα πόσο μας λατρευουν τα γκαρντάσια.
    Αυτο που επίσης ξέρω από άτομο που πηγε 3 φορες είναι ότι ο ξεναγός (διαφορετικός την κάθε φορά) και τις τρεις φορες τους προειδοποιησε πριν κατεβουν από το λεωφορειο να προσέχουν τι λενε μπροστα στους τουρκους, να μην πολυανοιγονται γιατί πολλοι ξέρουν ελληνικα. Καταλαβαινεις τωρα.
    Δεν ξέρω μπορεί να ξέφυγα από το θέμα αλλα πολύ αργά, πάτησα post.

  19. γνωριμίες Says:

    Αν μιλάς για Τουρκία μην κοιτάς μόνο την Πόλη, εκεί είναι όντος κοσμοπολίτες όπως ήταν πάντα, όλοι οι υπόλοιποι είναι στο 1960

  20. heliotypon Says:

    >Θεία Λένα: Οι δικές μου εμπειρίες ήταν πολύ περιορισμένες και ίσως δεν θα έπρεπε να γράφω καν γι’ αυτές, αλλά η εντύπωση που απεκόμισα ήταν τόσο έντονη! Φυσικά μόνο από την Πόλη και όχι από τα βάθη της Ανατολίας (στα τούρκικα: Anadolu).

    >zwaki: Δεν είναι θέμα αν μας λατρεύουν. Μάλλον αδιάφοροι τους είμαστε και μάλλον ούτε ασχολούνται και πολύ με μας. Διεκδικούν αυτά που θέλουν και νομίζουν δίκαια (μερικά τα νομίζω κι εγώ) και πέραν τούτου ασχολούνται με την ανάπτυξη της χώρας τους. Γι’ αυτό και έγιναν οιοκονομική δύναμη με τεράστιες εξαγωγές βιομηχανικών προϊόντων και μπήκαν στην ομάδα των G20, δηλαδή των πλέον ισχυρών, οικονομικά.

    <γνωριμίες: Πιθανόν να είναι. Αλλά δες τι γράφω στο zwaki.

  21. Θεία Λένα Says:

    Ο περισσότερος κόσμος που επισκέπτεται τη Τουρκία θεωρεί ότι η Ισταμπούλ είναι αντιπροσωπευτική πόλη, ενώ δεν είναι. Αν τύχει και πάς στην Αγκυρα, ή ακόμη πιο κάτω όπως στην Αντάλυα, ή στα Αδάνα που πήγαμε μαζί με τον άνδρα μου πρίν 10 χρόνια περίπου..θα δείς μιά άλλη Τουρκία..
    Είχα τη τύχει να γνωρίζω μία φιλόξενη τούρκικη οικογένεια, που μας φιλοξένησε στη νοτιο-ανατολική Τουρκία..μας γύρισαν παντού..σε χωριά, σε μνημεία, στα βουνά Nemrut είδαμε έναν άλλο κόσμο, απλό, φτωχικό καμμιά φορά, φιλόξενο αλλά..Ανατολή!

Leave a Reply

