Αρχιτεκτονικές καταστροφές…


Ξενοδοχείο “ΑΚΤΑΙΟΝ” στο Νέο Φάληρο.

Δημοτικό Θέατρο της Αθήνας στην Πλατεία Κοτζιά

Η σημερινή κατάσταση στην Ελλάδα και οι πρακτικές πολιτικών και πολιτών (δεν είμαστε αθώα αρνάκια κι εμείς οι πολίτες…) δεν είναι κάτι νέο, αλλά έχουμε, ως λαός, μιά εκπληκτική συνέπεια στην αφροσύνη, στην καταστροφή και στο να βγάζουμε τα μάτια μας με τα χεράκια μας, στο όνομα, πάντα, του στενού, στενότατου, ατομικού συμφέροντος. Αν έπρεπε να συνοψίσουμε σε μιά φράση τον συλλογικό χαρακτήρα του λαού μας, κάπως έτσι νομίζω θα έπρεπε να διατυπωθεί αυτή.

Στις περισσότερες πολιτισμένες χώρες της δύσης (όπου νομίζουμε, τρομάρα μας, ότι ανήκουμε…) σέβονται την παραδοσιακή αρχιτεκτονική και διατηρούν, επί αιώνες, όμορφα κτίσματα που εκφράζουν την πολιτιστική τους κληρονομιά. Εμείς βαλθήκαμε να γκρεμίσουμε κάθε τι που θυμίζει παρελθόν, στο όνομα της οικονομικής εκμετάλλευσης, αυτού που, ανακριβώς, λέμε “αξιοποίηση”.

(Ξανα)ξεφυλλίζοντας ένα πολύ όμορφο βιβλίο (έχω αναφερθεί ήδη σ’ αυτό) το “Η Παλιά Αθήνα ζει, γλεντά, γεύεται 1834-1938) του Θωμά Σιταρά, Εκδόσεις Ωκεανίδα, βρήκα την εικόνα του υπέροχου ξενοδοχείου “ΑΚΤΑΙΟΝ” του Νέου Φαλήρου, που κατεδαφίστηκε, προφανώς για να χτιστούν στη θέση του πολυκατοικίες.

Στο βιβλίο του Γιάννη Καιροφύλα “Η Αθήνα του Μεσοπολέμου”, εκδόσεις Φιλιππότη διαβάζω για το υπέροχο κτήριο του δημοτικού θεάτρου της Αθήνας, που κι αυτό κατεδαφίστηκε (από τον δήμαρχο Κοτζιά) για άγνωστους λόγους.

Τις δύο εικόνες βρίσκω στο διαδίκτυο και σας τις δίνω για να δείτε τα αρχιτεκτονικά αριστουργήματα που καταστρέψαμε εμείς οι ίδιοι…

Δεν είναι τα μόνα αριστουργήματα που κατέστρεψε η δίψα για κέρδος, αλλά είναι χαρακτηριστικά.

12 Responses to “Αρχιτεκτονικές καταστροφές…”

  1. Afrikanos Says:

    Μα τι λες τώρα, εδώ γκρεμίσανε την θερινή κατοικία του Βασιλιά στην Βουλιαγμένης, στο ύψος της Βούλας, προφανώς γιατί ήταν του…Βασιλιά (🙂 ) για να φτιάξουν ένα ξενοίκιαστο μοντέρνο έκτρωμα!!!

  2. Astero Says:

    Δίπλα σε αυτά βάλε και τα αυθαίρετα και τις πολυκατοικίες που γεμίζουν τις πόλεις και τα χωριά μας, τα τοτέμ του νεοπλουτισμού που χτίζονται τόσα χρόνια με μόνο γνώμονα την αισθητική άποψη του κάθε πρώην λαδέμπορα εργολάβου.

  3. Τραπαλης Αθανασιος Says:

    Το Ακταιον στο παλαιο Φαληρο δεν κατεδαφιστηκε απο τους πολιτες αλλα απο συγκεκριμενους εγκληματιες της εποχης εκεινης διοτι μονον εγκληματιες μπορουν να χαρακτηριστουν Ειναι το μεγαλυτερο αρχικτεκτονικο εγκλημα που εγινε στην ελλαδα μετα την καταστροφη του Παρθενωνα απο τον Μοροζινη.Το Ακταιον κατεδαφιστηκε το 1952 επι κυβερνησεως Παπαγου και με υπουργο τοτε τον γερο τον Καραμανλη.(υπουργο δημοσιων εργων).

  4. Taso Says:

    Εχεις σκεφτει οτι ισως να τα κατεδαφιζουμε γιατι ΔΕΝ ειναι “παραδοσιακη αρχιτεκτονικη” μας; Π.χ. το ΑΚΤΑΙΟΝ οταν το βλεπεις σκεφτεσαι Βουδαπεστη, Βονη, δε σκεφτεσαι Μανη, Αραχωβα κτλ. Ποια ειναι η παραδοσιακη αρχιτεκτονικη του Ελληνα; Αν λοιπον ενα κτισμα δεν συμφωνει με την παραδιοσιακη αρχιτεκτονικη του κοινου πολιτη, τοτε δεν εχει καμμια αξια, την κατεδαφιζει και κανει κατι που θα του φερει πλουτο – και πλουτος στον Ελληνα σημαινει γροσια, οποτε τα μετατρεπει σε κτισματα που θα του φερουν τα πιο πολλα χρηματα. Τι να τα κανει τα ομορφα κτιρια; Χρειαζονται σηντηρηση, και αν γινει και κανενας συσμος μπορει να εχεις μεγαλη χασουρα. Οποτε τα μετατρεπεις σε ρευστο και εχεις το κεφαλι σου ησυχο!!

  5. menia Says:

    το ξενοδοχείο “Ακταίον” ήταν πραγματικά πολύ ωραίο κτίριο!!!
    κρίμα που κατεδαφίστηκε…θα χαρακτήριζα την πράξη της κατεδάφισης του βανδαλισμό!
    αλλά, τι να πεις??? :S

  6. Τραπαλης Αθανασιος Says:

    Εχω στην κατοχη μου μια εγχρωμη καρτ-ποσταλ του Ακταιου που βρηκα σε καποιο παλαιοπωλειο στο μοναστηρακι.Την εκανα μεγεθυνση και την εκτυποσα και εκεινο που μου εκανε ενρυπωση δεν ειναι μονο το πανεμορφο μπαροκ κτιριο του αρχιτεκτονα τσιλερ στον οποιον οφειλουμε οτι ομορφο υπαρχει στο ιστορικο κεντρο της Αθηνας,αλλα τα 45-50 αγαλματα που υπηρχαν εξωτερικα και σε ολους τους οροφους(ακομη και στην οροφη)του κτιριου.ΤΙ ΕΓΙΝΑΝ ΤΑ ΑΓΑΛΜΑΤΑ?????Ποιος τα βουτηξε??Την ιδια απορια ειχα και πριν αρκετα χρονια για την προσωπικη κατοικια του Τσιλερ(το ιλιου μελαθρον στην αρχη της Πανεπιστημιου,και σημερινο Νομισματικο μουσειο).Πριν 15 περιπου χρονια και επειδη εφυγε απο εκει ο Αρειος Παγος(ο οποιος κακως ειχε εγκατασταθει εκει) το ανακαινιζαν εσωτερικα για να δεχθει το νομισματικο μουσειο.Ειχα προσεξει 6-8 αγαλματα στην ταρατσα του κτιριου και αλλα δυο στον κηπο που εχει με βαρια σιδερενια πορτα εξοδο στην Παανεπιστημιου.Οταν τελικα μπηκε το μουσειο,ολα τα αγαλματα ειχαν εξαφανισθη απο πανω κα απο τον κηπο.ΠΟΙΟΣ ΤΑ ΠΗΡΕ και ΠΟΥ ΠΗΓΑΝΕ???Επι τη ευκαιρια θα ηθελα να πω κατι για τα καγκελα και την πορτα του κηπου διοτι πολλα εχουν γραφτει και ειπωθει για αυτα.Οποιος εχει περασει απο εκει θα εχει προσεξει οτι ειναι γεματα με εκατονταδες αγκυλωτους σταυρους και τα καγκελα και η βαρεια πορτα.Το ενα διπλα στο αλλο και σε οριζοιντιες σειρες σχηματιζοντας ενα ενιαιο συνολο.Το κτιριο αυτο εχτιστηκε το 1870-1880 και επομενως προυπηρχε του ναζισμου..Ο αγκυλωτος σταυρος μαζι με κατι αλλα συμβολα εχρησιμοποιειτο απο το ερμητικο αποκρυφιστικι(μαγικο) ταγμα του ροδου και του σταυρου(ροδοσταυροι) εναν αιωνα πιο πριν.Απλουστατα ο Τσιλερ το ειδε και του αρεσε.Πολυ πιθανον να ειχε ασχοληθει και με τους ροδοσταυρους.Ο δε Χιτλερ ειναι γνωστον οτι ειχε ασχοληθει με τον αποκρυφισμο.Φαινεται του αρεσε και αυτου και το υιοθετησε πολλα χρονια αργοτερα φυσικα..

  7. Astero Says:

    Βασικά ο αγκυλωτός σταυρός (σβάστικα στα σανσκριτικά) χρησιμοποιούταν στην αρχαιότητα από τις Άρειες φυλές (από τη Σκανδιναβία έως την Περσία και την Ινδία) ως σύμβολο του ήλιου και του φωτός. Αγκυλωτοί σταυροί κοσμούσαν νομίσματα και έργα των Θρακών (αυτόχθονη Άρεια φυλή). Επίσης, αγκυλωτούς σταυρούς ανακάλυψε ο Σλήμαν και στα ευρύματα της Τροίας, που κατοικούταν από τους Φρύγες (Τρώες), οι οποίοι σύμφωνα με τον Ηρόδοτο κατάγονταν από τους Θράκες. Λόγω αυτών των ευρυμάτων προφανώς χρησιμοποίησε ο Τσίλερ αγκυλωτούς σταυρούς στα κάγκελα της κατοικίας του Σλήμαν.

    Αυτά! (sorry για το μάθημα ιστορίας, ήμουν πολύ geek με τους αρχίους πολιτισμούς στα μικράτα μου!)

  8. menia Says:

    μα, το ζήτησα το μάθημα της ιστορίας! ήθελα να μάθω! αλλιώς, δεν θα ρωτούσα! :p
    Ευχαριστώ πολύ!

  9. heliotypon Says:

    >afrikanos: ‘Ετσι είμαστε μείς. ‘Εχουμε αγκυλώσεις διαφόρων τύπων. Μιά απ’ αυτές είναι με τους βασιλιάδες και ό,τι θυμίζει την εποχή τους. Δε λέω, κακοί και ολέθριοι ήταν, αλλά να γκρεμίζουμε (ή να φήνουμε να ρημάζει) ό,τι μας τους θυμίζει είναι πρωτογονισμός και ηλιθιότητα, Διαθέτουμε μεγάλες δόσεις κι απ’ τα δύο…

    >Astero: Να ήταν απλώς λαδέμπορες οι εργολάβοι δεν θα είχαμε πρόβλημα. Τι κακό κάνουν οι λαδέμποροι; Εδώ μιλάμε για αδηφάγα τέρατα! Και αφού τους δίνουν την άδεια σιγά μην αφήσουν την ευκαιρία… Φυσικά ο Χίτλερ πήρε το έμβλημα από την αρχαιότητα. Δεν θα μπορούσε να το σκεφτεί μόνος του. Μόνο που βεβήλωσε ένα ιστορικό σύμβολο και το έκανε να έχει διαρκή σημειωλογική σχέση με τον ναζισμό. Ωραίο χόμπυ οι αρχαίοι πολιτισμοί. Να μας δίνεις καμιά πληροφορία όποτε σου τύχει.

    >Τραπαλης Αθανάσιος: Μα από τη δεκαετία του ’50 άρχισε όλη η καταστροφή της χώρας. Κι οι πολυκατοικίες, με τη σημερινή μορφή τους, τότε ξεκίνησαν να προσφέρουν μαζική “στέγη”, αλλά και κακογουστιά. Μόνο λίγα αρχιτεκτονικά αριστουργήματα διασώθηκαν κι αυτά ό,που τα κράτησε η ιδιωτική πρωτοβουλία. Τα αγάλματα του ‘Αρειου Πάγου θα βρίσκονται σε κάποια ιδιωτική συλλογή ή θα έχουν ταξιδέψει για έξω… Αν βρεις άκρη σφύρα μου! ‘Οσο για το χιτλερικό έμβλημα είχα κι εγώ απορήσει από που να έχει προέλθει…

    >Taso: Σωστά τα λες Τάσο. Μόνο αν ήταν μαντριά και μας θύμιζαν τις ποιμενικές πατρίδες θα ήταν άξια διατήρησης… Να μοιάζουν με Βιενέζικες κατασκευές ντροπή μας να τα έχουμε! Να μη μας πουν και φράγκους!

    >menia: Να ρωτάς. Αλλιώς πώς θα μαθαίνεις;

  10. ria Says:

    Εδώ και μερικές μέρες, ο μπλόγγερ δε βάζει τις αναρτήσεις μου. Δεν ξέρω τι λάθος ρυθμίσεις έχω κάνει, όμως είμαι εδώ, σας παρακολουθώ και από αναρτήσεις, κάνω. Το θέμα είναι πως έβαλα να ελέγξουν το μπλογκ, έκαναν κάποιες αλλαγές και το πολύ μέχρι τις 25 Σεπτεμβρίου ελπίζω να έχω αποτελέσματα. Δεν είμαι διακοπές, απλά, ας μην πω τι κάνει ο μπλόγγερ… καλή Κυριακή και καλό μήνα!

  11. Τραπαλης Αθανασιος Says:

    Οι καταστροφες ξεκινησαν το 1950 απο τους πασης φυσεως εργολαβους που ηλθαν απο την επαρχια στην Αθηνα και αγοραζαν επι αντιπαροχη και μετα εκτιζαν αυτες τις αθλιες πολυκατοικιες.Αυτο σταματησε το 1960 αφου ειχαν καταστρεψει την Αθηνα αλλα σποραδικα συνεχιστηκε και τα επομενα χρονια σε πολυ μικρη εκταση μεχρι που βγηκε ο νομος περι διατηρητεων.ευτηχως αυτο δεν εγινε σε αλλες πολεις με ωραια κτιρια οπως η Πατρα με πολυ ωραιο ιστορικιο κεντρο οπου εκει ο τσιλερ(στην πλατεια Γεωργιου)εκτισε το δημοτικο θεατρο των Πατρων το οποιο ειναι ενα κοσμημα και αποτελει μια μικρη σκαλα του Μιλανου.Τελος παντων οι εργολαβοι της επαρχιας την δεκαετια του 50 κατεστρεψαν την Αθηνα τη ανοχη ισως και συμπραξη των αρχων.Εκ παραδρομης εκανα ενα λαθος στην προηγουμενη αναφορα μου.Το παλατι επι της Πανεπιστημιου ηταν η κατοικια του αρχαιολογου Σλημαν και οχι του Τσιλερ ο οποιος ηταν ο αρχιτεκτων αυτου(το επεσημανε η “αστερω”).Οσον αφορα τον αγκυλωτο σταυρο η καταγωγη του ειναι απο την αρχαιοτητα αλλα ευρεως γνωστος εγινε απο την χρησιμοποιηση του απο τους Ροδοσταυρους τον δεκατο εννατο αιωνα.Ηδη απο τον δεκατο εκτο αιωνα μια ισχυρη συντεχνια της εποχης στην Ευρωπη οι αρχιτεκτονες δημιουργησαν ενα μυστικο μαγικο ταγμα περισσοτερο με πολιτικη χρεια και λιγοτερο με μαγικη τελετουργικη.Τους Τεκτονες η πιο γνωστοι σαν Μασωνοι οι οποιοι υπαρχουν μεχρι σημερα.Απο τις αρχες του δεκατου εννατου αιωνα μερικα απο τα μελη τους απεσπασθηκαν και σιγα-σιγα δημιουργησαν ενα πανισχυρο για την εποχη εκεινη μυστικο ταγμα του Ροδου και του σταυρου(Ροδοσταυροι).Το ταγμα αυτο ηταν καθαρα αποκρυφιστικο μαγικο ταγμα με τελετουργικα.Δηλαδη μαγοι.Τωρα τι συλλογικη μαγικη δυναμη διεθεταν δεν το γνωριζω παρα τα πολλα βιβλια που εχω διαβασει γι αυτους αλλα και για αλλα αποκρυφιστικα ταγματα οπως της Χρυσης Αυγης που ειχε για εδρα του την Αγγλια απο το 1980-1920 και ευρισκετο σε “εμπολεμη ” κατασταση συνεχως με τους Ροδοσταυρους οι οποιοι σαν εδρα ειχαν την Γερμανια αλλα και την Γαλλια.Ενα απο τα πολλα συμβολα που χρησιμοποιουσαν οι Ροδοσταυροι(το εχω διαβασει στο ογκωδες 1000 σελιδων “απαγορευμενο” βιβλιου του εξεχοντος και πολυγραφεστατου μελους της χρυσης αυγης,Ιsrael Regardie) ηταν και ο αγκυλωτος σταυρος τον οποιον προφανως ειχαν παρει οι Ροδοσταυροι απο αρχαιες πηγες διοτι ησαν μορφωμενοι και κατεχοντες πραγματα..Ο Τσιλερ λοιπον σαν αρχιτεκτονας που ηταν μπορει να ηταν τεκτονας η να ηταν Ροδοσταυρος κατα την γνωμη μου.Αυτα μονο μπορω να σας δωσω στον περιορισμενο αυτο χωρο για τους Ροδοσταυρους και τον αγκυλωτο σταυρο.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: