“Είναι θέμα πίστης”…


Faith

Μετάφραση του κειμένου της εικόνας:

Η πίστη ΔΕΝ είναι αρετή
-Η πίστη είναι μωροπιστία
-Η πίστη είναι έλλειψη ειλικρίνειας.
-Η πίστη είναι τυφλότητα.
-Η πίστη είναι απουσία λογικής.
Η πίστη δεν θα έπρεπε να είναι σεβαστή. Θα έπρεπε να την απεχθανόμαστε.

Σε συζητήσεις σχετικά με τη θρησκεία και όταν προκαλώ τους πιστούς να μου αποδείξουν ότι αυτά στα οποία πιστεύουν υπάρχουν και λειτουργούν και αφού  δεν έχουν επιχειρήματα (γιατί δεν έχουν), ακούω να λένε ότι “είναι θέμα πίστης“. Δηλαδή πιστεύουν σε κάτι, όχι γιατί έχουν κάποιες αποδείξεις, έστω ενδείξεις, αλλά …”γιατί έτσι”. Απλώς, γιατί θέλουν να πιστεύουν. ‘Οπως λέμε ότι μου αρέσει ο μουσακάς, χωρίς επιχειρήματα, αλλά “γιατί έτσι”!

Και βέβαια, είναι δικαίωμα του καθενός να χρησιμοποιεί οποιαδήποτε παραμύθια για να παρηγορείται για το ότι κάποτε δεν θα υπάρχει πλέον στη ζωή (γιατί περί τέτοιας παρηγοριάς πρόκειται), αλλά δεν βλάφτει να χρησιμοποιούμε και τη λογική πότε-πότε. Ας πούμε δυό λόγια για το θέμα “πίστη”. Θεολόγος δεν είμαι (ούτε θα ήθελα να είμαι, γιατί αυτό στην ουσία σημαίνει “παραμυθολόγος”), αλλά δεν χρειάζεται να είσαι θεολόγος για να μιλάς γι’ αυτά, γιατί αυτή, κατά τη γνώμη μου, είναι μιά ανύπαρκτη ειδικότητα, χωρίς περιεχόμενο και ουσία.

“Πιστεύω” σημαίνει έχω αρκετές αποδείξεις ώστε να ρισκάρω το να θεωρώ κάτι ως αλήθεια. Η “πίστη” με την εμπορική έννοια, βασίζεται στο ότι οι συναλλασσόμενοι με κάποιον στον οποίο δείχνουν εμπιστοσύνη, έχουν αρκετές πληροφορίες ώστε να τον θεωρούν  τίμιο και αξιόπιστο. Βασισμένοι σ’ αυτές τις πληροφορίες του δανείζουν χρήματα ή του δίνουν εμπορεύματα με πίστωση, γιατί από αυτή τη συναλλαγή κερδίζουν.  Και πάλι συχνά η πίστη τους αυτή διαψεύδεται γιατί ο άλλος ήταν κρυπτοαπατεώνας, ή γιατί ατύχησε στις επιχειρηματικές του προσπάθειες.

Στο θέμα “θρησκεία” πού ακριβώς βασίζονται οι “πιστοί” για να πιστεύουν; Η τράπεζα για να σου δώσει δάνειο σε ξεσκονίζει. Ψάχνει το παρελθόν σου, τις σπουδές σου, τη δουλειά σου, τη φήμη σου, την οικογενειακή σου κατάσταση, τον Τειρεσία και πάλι, για να είναι σίγουρη σου τραβάει και μία προσημείωση. Εσύ πώς πίστεψες τον πρώτο τυχόντα ρασοφόρο και πέφτεις στα γόνατα να προσκυνήσεις τους φανταστικούς θεούς και αγίους που σε διαβεβαιώνει ότι υπάρχουν και …σε αγαπάνε (γι’ αυτό και σε ταλαιπωρούν!); Πώς πίστεψες τις ηλιθιότητες περί θαυμάτων, ανάστασης εκ νεκρών, εγκυμοσύνης με τον κρίνο και όλα αυτά τα παραμυθάκια που ούτε μικρό παιδί δεν θα πίστευε αν δε του είχαν κάνει τέτοια πλύση εγκεφάλου τα μαυροφόρα παράσιτα, αλλά και οι “θελόγοι”, και οι εύπιστοι και παραπλανημένοι γονείς του;

Και τι σε κάνει να πιστεύεις ότι η δική σου “πίστη” είναι η σωστή, ενώ όλων των άλλων όχι; Και γιατί φτάνεις (όχι εσύ ειδικά, γενικά το λέω) στο όνομα της ΔΙΚΗΣ σου πίστης να διαπράττεις τα χειρότερα εγκλήματα, ενώ αν είχες γεννηθεί σε έναν άλλον τόπο (π.χ. στη Σ. Αραβία) θα είχες στα σίγουρα εκείνων των ανθρώπων την (επίσης ηλίθια) πίστη; Πώς συμβιβάζονται αυτά με τη λογική του σημερινού ανθρώπου; Πώς συμβιβάζονται οι βουτιές στα μολυσμένα νερά του Γάγγη από τους ινδούς πιστούς, οι ακρότητες των μουσουλμάνων πιστών, οι λιθοβολισμοί των βιασμένων γυναικών από του “ιερούς” νόμους της Σαρία, με ένα λογικό όν, με τον Homo Sapiens;

Βέβαια, όπως συχνά υποστηρίζω, η ανθρωπότητα βρίσκεται ακόμη σε νηπιακή ηλικία και δεν μπορούμε να περιμένουμε πλήρη λογική λειτουργία απ’ αυτήν, τουλάχιστον πριν περάσουν μερικές χιλιετίες ακόμη (δική μου η εκτίμηση). ‘Ομως, ανθρώπινα όντα που ισχυρίζονται ότι είναι λογικά πρέπει να είναι λογικά σε όλο το φάσμα της λειτουργίας τους και όχι μόνο σε ένα μέρος, ενώ σε άλλα λειτουργούν με διαστάσεις πρωτογονισμού!

Κάθε διαφωνία δεκτή…

12 Responses to ““Είναι θέμα πίστης”…”

  1. paliokoritso Says:

    Πόσοι και πόσοι είναι οι ”πιστοί” που κατακλύζουν τους ναούς και το παίζουν καλοί Χριστιανοί για το θεαθήναι και μέσα τους είναι σάπιοι?Αν πω δε για τους κυρίους με τα μουσάκια και τα ράσα,έχοντας δει πολλά ως παιδί που έχω συμμετέχει σε χορωδία εκκλησίας και έχω δει τα εξ αμάξης,ένα θα σου πω…Θού Κύριε φυλακήν τω στόματί μου και θύραν περιοχής περί τα χείλη μου…!!!Αν εξαιρέσεις κάποιους που έτυχε να είναι σωστοί,κι αυτοί μετρημένοι στα δάχτυλα του ενός χεριού,οι περισσότεροι ρασοφόροι είναι σάπιοι από την κορφή ως τα νύχια.
    Είναι κάτι ”πιστοί”,που με κάνουν και αναρρωτιέμαι ”θεός ή δαίμονας”???χαχαχαχαχα….φιλάρες όμορφε🙂

  2. Άθεος Says:

    Το παλιοκόριτσο πιο πάνω αναρωτιέται: θεός η δαίμονας; Μα έχουν διαφορά αυτά τα δυο κορίτσι μου; Υποκειμενικές οντότητες, σχηματισμένες στο μυαλό του ανθρώπου σαν ιδέες είναι και τα δυο. Το ίδιο νόμισμα, απλά οι δυο πλευρές του είναι. Δεν είναι ο θεός πραγματικός, δεν υφίσταται πραγματικά και ανεξάρτητα από το μυαλό μας, δεν είναι με λίγα λόγια αντικειμενικός. Δεν υπάρχει παρά μόνο όταν τον μελετάμε, σαν ιδέα μέσα στο κεφάλι μας. Γι αυτό Ηλιότυπε δεν μπορώ να τον συγκρίνω με τον μουσακά, που άσχετα αν μου αρέσει ή όχι υπάρχει για να νοστιμίζει άλλους και άλλοι να τον σιχαίνονται.
    Ένα πιάτο μουσακά, έχει περισσότερη αξία από τον οποιονδήποτε θεό, γιατί ποτέ κανείς δεν έχασε τη ζωή του γι αυτόν. Κανένας πόλεμος δεν έγινε για ένα πιάτο μουσακά και ούτε μίσησε κανείς τον συνάνθρωπό του είτε επειδή του αρέσει είτε επειδή τον σιχαίνεται.
    Α, ρε Ηλιότυπε μου άνοιξες την όρεξη τώρα!
    Ναι, πιστεύω στον μουσακά, γιατί είναι υπαρκτός και νοστιμότατος!

  3. Astero Says:

    Τι διαφωνία παιδί μου, αφίσα θα το κάνω αυτό το ποστ να το κολλάω στη μούρη τον θρησκόληπτων γιατί έχω βαρεθεί να κάνω συζητήσεις του παραλόγου με επιχειρήματα του τύπου “δεν υπάρχει απόδειξη για την ύπαρξη του θεού γιατί ο θεός δεν χρειάζεται να αποδείξει ότι υπάρχει”. Και ο Σπάιντερμαν επίσης.

    Και το κορυφαίο: “δεν πιστεύεις στο θεό? Και σε τι πισετεύεις? Άρα, δεν πιστεύεις σε τίποτα.”

    Τι απαντάς ώρα σε αυτό? Η επιστήμη σηκώνει χέρια και πόδια ψηλά.

  4. menia Says:

    εντάξει, ρε παιδιά…όπως έχουμε ξαναπεί…αυτοί που πιστεύουν στο Θεό δεν μπορούν να παρουσιάσουν αποδείξεις για την ύπαρξη του…πιστεύουν σε αυτόν, γιατί απλά θέλουν…γιατί απλά τους αρέσει…και δεν μπορούμε να τους καταδικάσουμε για αυτήν τους την προτίμησή…δικαίωμα τους είναι στο κάτω-κάτω…αρκεί να μην προσπαθούν να σε προσηλυτίσουν κι εσένα ή να μην σε αντιμετωπίζουν με απέχθεια για τις δικές σου πεποιθήσεις ή να μην σε εκμεταλλεύονται για να κερδίσουν χρήματα…(πράγμα που κάνουν όλες οι εκκλησίες ανά τον κόσμο χιλιάδες χρόνια τώρα…για μένα η πίστη είναι προσωπικό θέμα…και δεν μπορώ να καταλάβω γιατί πρέπει να δημιουργούμε εκκλησίες όπου τάχα μας προσφέρεται άγιο νερό και αηδίες και να πληρώνουμε τόσους και τόσους φόρους για να τις κτίζουμε και να τις συντηρούμε…το πόσοι κρετίνοι έχουν καλοβολευτεί από αυτό το σύστημα ούτε θέλω να το σκέφτομαι!)

  5. heliotypon Says:

    >paliokoritso: Το θέμα δεν είναι μόνο το ήθος των παπάδων που, βέβαια, δεν είναι διαφορετικό από αυτό του μέσου πολίτη, αλλά της έννοιας της θρησκείας και των διδαγμάτων της. Αντιανθρώπινη, ρατσιστική, ψευδολόγα, παραμυθατζού σε όλο το πλάτος και μήκος της (για να μη σου πω και ύψους)… “Πίστη” λένε. Και ΓΙΑΤΙ να πιστέψω εσένα ρε κύριε και όχι τον άλλον παπά, τον ραβί, ή τον αγιατολάχ, ή τον πάρα πέρα, στην Ινδία ή στην Κίνα; Τι παραπάνω μου λες εσύ για να σε πιστέψω; Και είσαι και θρασύτατος και αλαζωνικός για να αποκαλείς τον εαυτόν σου “ορθόδοξο”! Αυτό να βλέπουμε και όχι το αν οι παπάδες είναι ζαβολιάρηδες κι αν πηδάνε και καμιά γκόμενα που τους λαχαίνει να εξομολογιέται. Και μακάρι να πήδαγαν περισσότερο γιατί θα ήταν πιο κανονικοί άνθρωποι…

    >’Αθεος: Μα δεν παρομοίασα τον μουσακά με τους θεούς. Θα ήταν …”ιεροσυλία” (για τον μουσακά…). Απλώς είπα ότι όπως λέει κάποιος ότι γουστάρει μουσακά, έτσι λέει ότι γουστάρει να πιστεύει! Χωρίς λόγο. ‘Ετσι, γιατί του κάνει κέφι!

    >Astero: Ειδικά εκεί που βρέθηκες εσύ σε φαντάζομαι να τσακώνεσαι με μουσουλμάνους για την ύπαρξη Αλλάχ, προφήτη κι άλλων βλαβερών! Πρόσεξε μη σε βρούμε λιθοβολημένη σε κανέναν αμμόλοφο!

    >menia: Μα αυτό ακριβώς επισημαίνω βρε πουλάκι μου. Εϊναι θέμα γούστου. Γουστάρω να πιστεύω στο μακαρονοτέρας, γιατί έτσι τη βρίσκω. Χωρίς λογική, χωρίς αποδείξεις. Αυτό είναι η θρησκεία. Γούστο αυθαίρετο σαν το χρώμα τις γεύσεις και το χρώμα μαλιών. De gustibus et coloribus non disputantum est. Τι να πεις σ’ αυτόν που θέλει να αυταπατάται; Καλά να πάθει!

  6. ria Says:

    ποια διαφωνία; μια χαρά τα λες!

  7. Astero Says:

    Χιχιχι πού το κατάλαβες, το τι έχει πει ο στόμας μου δε λέγεται… Αλλά τώρα είμαι σε σκληρό τρέινινγκ -μαθαίνω πώς να το βουλώνω- διότι η φυλακή είναι μόνο ένα βήμα μακριά, δεν αστειεύονται εδώ με αυτά τα πράγματα. Οπότε καλύτερα να μασάω…

  8. idebenone Says:

    Και τι είναι η πίστη; «Έστι δε πίστις ελπιζομένων υπόστασις, πραγμάτων έλεγχος, ου βλεπομένων (Εβρ.11, 1), – λέει ο απόστολος Παύλος. Η πίστη λοιπόν, είναι η βεβαιότητα ότι πραγματικά υπάρχουν αυτά που δεν βλέπουμε. Είναι η «ελπιζομένων υπόστασις», η πεποίθηση δηλαδή ότι θα γίνουν πραγματικότητα αυτά που ελπίζουμε.

  9. maria i. Says:

    Ο κάθε θεός είναι κομμένος και ραμμένος στα μέτρα της κοινωνίας όπου “ανθεί”. Παράδειγμα. Συνήθως ο θεός είναι το ον που τιμωρεί (ή ΘΑ τιμωρήσει) σε μια εποχή που ανάγεται σε ένα μακρινό μέλλον (μετά θάνατον;). Ο φόβος, λοιπόν, αυτή είναι μία παράμετρος για να πιστεύουν οι πιστοί και να υπακούουν στους άγραφους, κυρίως, νόμους…
    Υστερα είναι η ελπίδα ότι αυτή η δικαιοσύνη, η άνωθεν, θα αποκαταστήσει κάποτε την άλλη, την λειψή. Οπότε η υπομονή, η εγκαρτέρηση και το σκύψιμο της κεφαλής ενθαρρύνονται. Βολεύουν και συμφέρουν που λέμε. Αλλά ο καθένας πιστός που παραμυθιάζεται οικειοθελώς -όπως ακριβώς οικειοθελώς ψηφίζει και οικειοθελώς ζητάει συγνώμη για τα λάθη του όχι από κείνους που έβλαψε αλλά από τον παπά (!), απλά δεν έχει το εργαλείο της λογικής διαθέσιμο. Η ψυχρή λογική και η αυτοκριτική όμως, πονάνε. Αυτό έχω καταλάβει. “Μια μέρα θα πεθάνω, και ό,τι ζήσω είναι εδώ πουθενά αλλού”. “Αν δεν αγωνιστώ κι αν δεν διεκδικήσω δεν πρόκειται να επιβιώσω, “Το συναίσθημά μου μπορεί να λειτουργήσει ελεύθερα και οι επιθυμίες μου ενδέχεται να πραγματοποιηθούν αν έχω στόχους κι αν μπορώ να το υποστηρίξω χωρίς ενοχές”. Αυτά έχω καταλάβει, αυτά προσπαθώ να κάνω πράξη, ε, κι άμα πιστεύω ότι υπάρχει “άνωθεν” κάτι που τα ακούει όλα αυτά, ακόμα και τις σκέψεις μου και επειδή μου μοιάζει και γι΄ αυτό νοιάζεται για μένα (κάπως έτσι δεν είναι για τους πιστούς τα πράματα;) έ, τότε θα υποστηρίξω τα πιστεύω μου με την ψευδαίσθηση ότι έχω βύζμα στο σύμπαν!
    Ολες ανεξαιρέτως οι θρησκείες σε πείθουν δηλ. για το αυτονόητο -στη βάση τους βέβαια μόνο- και σου χορηγούν μία μεγάλη πλάνη. ότι κάποιος “ανώτερος” σε υποστηρίζει

  10. morgana Says:

    Αλλο πραγμα η πιστη και ο αλλος ο πιστος. Ετσι νομιζω. Πιστευω για παραδειγμα στην εντιμοτητα. Δεν διευκρινιζω πουθενα ομως οτι πιστευω οτι ΕΓΩ πρεπει να ειμαι εντιμη. Ισως να πιστευω οτι ολοι εσεις, οφειλετε να εισατε εντιμοι, ετσι ωστε να απολαμβανω εγω τα καλα των πραξεων σας.
    Επισης εκτιμω τη λογικη υπερτιμημενη και πεπερασμενη.
    Εξου και πρεπει να χρησιμοποιουμε αυτο που μας διαφοροποιει απο το ζωικο βασιλειο: τη διακριση.

  11. heliotypon Says:

    >ria: Δεν ξέρω αν τα λέω μιά χαρά, αλλά ο/η καθένας/μία είναι ελεύθεροι να εκφράζουν τη γνώμη τους αν διαφωνούν.

    >Astero: Ούτε ψύλλος στον κόρφο σου! Εκεί είναι η χειρότερη θρησκευτική δικτατορία. Τρομοκρατία του χειρίστου είδους. Προσοχή!

    >Idebenone: Το τι είπε ο Παύλος με μου λέει κάτι. Δεν τον έχω σε καμία εκτίμηση μιά και τον θεωρώ απατεώνα ολκής. Δεν έχω κανένα λόγο να πιστεύω σε ό,τι μου λέει κάποιος, εκτός κι αν μου δίνει αποδείξεις γι’ αυτά που λέει. ‘Ολοι οι υποστηρικτές μιά θεωρίας, θρησκείας, κόμματος κλπ ισχυρίζονται ότι “ξέρουν”. Αν δεν μου το αποδείξουν εγώ έχω δικαίωμα (ή, μάλλον, υποχρέωση) να μην πιστεύω.

    >maria: Εμ αυτό λέω: ‘Οτι πρόκειται περί απάτης και προσπάθειας χειραγώγησης του λαού. Δυστυχώς έχει πετύχει!

    >morgana: Η εντιμότητα είναι κάτι άλλο από την πίστη. Η λογική θα ξεπεραστεί αν και όταν έχουμε κάτι πιο δυνατό να βάλουμε στη θέση της. Δεν μπορούμε να πιστεύουμε τον πρώτο τυχόντα μόνο και μόνο επειδή αυτός διατείνεται ότι “ξέρει”. Κι υπάρχουν χιλιάδες τέτοιοι. Ποιόν θα πρωτοπιστέψουμε; Είναι σκέτη τρέλλα!

  12. Katrin Says:

    Σκοταδισμός…..σκατά.

Leave a Reply

